معرفی سیستم SAP Ariba و ارتباط آن با GS1

فصلنامه شماره 40 (زمستان 1398)

چکيده

SAP Ariba یک راهکار نرم‏افزاری مبتنی بر (cloud-based) است که برای فرآیندهای تجاری بین تامین کنندگان و خریداران یک پلتفرم مشترک ارتباطی ارائه کرده است. راهکار نرم‌‏افزاری SAP Ariba از طریق کاهش هزینه‏‌های مدیریت تدارکات پشتیبانی و تسهیل فرآیندهای تجاری، سیستم مدیریت فروشندگان سازمان‏ها را بهبود می‏بخشد و به عنوان سرویس زنجیره تامین و تدارکات و خرید برای انجام تجارت‏های بین المللی عمل می‏کند. به عبارت دیگر، این راهکار نرم‏افزاری تحولی دیجیتال در زمینه فرآیندهای زنجیره‌تامین، خرید و مدیریت قراردادها ایجاد کرده است. دراین مقاله ابتدا به بررسی ویژگی‏ها و مزیت‏های راهکار SAP Ariba و سپس به استانداردهای GS1 و پشتیبانی SAP Ariba از این استانداردها پرداخته می‏شود.

  1. معرفی شرکت SAP Ariba

شرکت Ariba در سال 1996 در خلال حباب dot-com و همزمان با بسیاری دیگر از شرکتهای تجارت الکترونیکی متولد شد. با گذشت زمان این شرکت توانست با تمرکز بر روی صنعت نرم‎‌افزارهای B2B در رقابت با سایر شرکت‏های تجارت الکترونیکی موفقیت چشمگیری کسب کند.

نرم ‏افزارهای شرکتAriba به بسیاری از شرکت‏ها در کنترل هزینه‏‌ها و صرفه‏‌جویی‌‎های مالی در امور مدیریت تدارکات پشتیبانی کمک فراوانی کرده‌‏اند تا جایی که بسیاری از مشتریان Ariba اکنون در لیست 100 شرکت Fortune هستند . شرکت Ariba در سال 2012 با قیمت 4.3 بیلیون دلار توسط شرکت SAP خریداری شد .

11111

پس از خرید این شرکت توسط SAP، از این شرکت با نام SAP Ariba نام برده می‌‎شود. در این مقاله برای سادگی به جای SAP Aribaاز عنوان اریبا استفاده خواهد شد.

  1. معرفی راهکار اریبا

مطابق با آمار ارائه شده در وب سایت رسمی ، اریبا بزرگترین شبکه کسب و کار (business-to-business) است که در این شبکه سالانه مبادلاتی به ارزش بیش از 2.9 تریلیون دلار انجام می‎شود.4.2 میلیون تامین کننده در شبکه اریبا عضویت دارند و در هرساعت بیش از 85 شرکت جدید در شبکه اریبا عضو می‌‎شوند.

اریبا کاربران خود را به بیش از 4.2 میلیون تامین کننده از 190 کشور در سراسر جهان متصل می‏کند برای اینکه این کاربران هر چه سادهتر و سریعتر به اهداف تجاری خود دست یابند.

  1. ویژگی‏های کلیدی اریبا

ویژگی‏های کلیدی نرم‌‏افزار اریبا عبارتند از:

1.اریبا یک راهکار B2Bاست که به کاربران خود این اجازه را می‏دهد که به بزرگترین شبکه جهانی فروشندگان و تامین کنندگان متصل شوند و فرآیندهای تجاری خود را با شرکای موثر تجاری بهبود دهند.

2.اریبا به سازمان‏ها این اجازه را می‏دهد که با دید عمیقی نسبت به فروشندگان و فرآیندهای مدیریت تدارکات به تامینکنندگان مناسبی متصل شده و تراکنش‎های تجاری را بدون خطا انجام دهند.

3. شبکه اریبا(Ariba Network)اینامکان را برای کاربران خود فراهم می‏کند که با میلیون‏ها تامین کننده برای برآوردن نیازهای تجاری خود ارتباط برقرار کنند و زنجیره تامین را مدیریت کنند.

4.شبکه اریبا تمام پیچیدگی‏های مدیریت تدارکات پشتیبانی را حذف می‏کند و تامین کنندگان و خریداران می‏توانند تمامی عملیات کلیدی مربوط به مدیریت فروشندگان را روی یک شبکه انجام دهند.

5.با پیوستن اریبا به شرکت SAP، اریبا می تواند به سادگی با راهکارهای مختلف SAP ERP مانند SAP ECC و S/4 HANA تجمیع شود.

6. تجمیع داده‌های تراکنشی(transactional data)و داده‏‌های اصلی (master data) سایر راهکارهای ERP با فرآیندهای اریبا قابل انجام است.

شکل زیر نمایی از شبکه اریبا را با توجه به توضیحاتی که ارائه شد، نشان می دهد:

شکل 1: شبکه اریبا [2]

  1. مزایای کلیدی استفاده از اریبا

مزایای کلیدی استفاده از اریبا عبارتند از:

1. استفاده از راهکار اریبا باعث ساده ‎سازی فرآیند مدیریت تدارکات از طریق همگام ‏سازی اریبا با SAP SRM و سایر نرم ‎افزارهای ERP می‎شود.

2. اریبا از طریق ایجاد تحول دیجیتال در فرآیندهای زنجیره تامین تجربه کاربری را برای تامین کنندگان، خریداران و کاربران بهبود می‏بخشد.

3. با استفاده از راهکارهای مبتنی بر ابر، اریبا از هر مکانی قابل دسترس است. استفاده از راهکارهای اریبا به هزینه اولیه قابل توجهی نیاز ندارد.

4. راه اندازی فرآیندهای کلیدی مدیریت تدارکات پشتیبانی با استفاده از اریبا ساده است: تدارکات پرداخت (ادغام بخش خرید با بخش قابل پرداخت حساب)، تهیه سفارش با نگهداری سبد خرید.

5. انتقال داده‌‎های مستر(master data)آسان است.

داده‌‎های مربوط به ساختارسازمان، تامین کنندگان و سایرداده‏ها میتوانند به سادگی به راهکارهای اریبا انتقال یابند و تجمیع شوند.

6. انتقال داده‏های تراکنشی(transactional data) ساده است.جزییات صورتحساب،رسید کالاها، جزییاتPOبه راحتی می‏توانند به راهکارهای اریبا انتقال داده شوندو تجمیع شوند.

7. ابزارهایی برای تجمیع سیستم‏هایERP با اریبا وجود دارد.

  1. نرم‌‏افزار همراه اریبا برای فروشندگان و استفاده کنندگان از اریبا

اریبا یک نرم‏افزار همراه را برای فروشندگان و استفاده کنندگان فراهم کرده است. در ادامه به ویژگی‏های کلیدی این نرم‏افزار اشاره شده است [1]:

1.گزارش بلادرنگ (real-time) وضعیت سفارشات، محموله ‏ها و تعهدات تامین کنندگان

2.جزییات کامل مقادیر تایید شده، مقادیر حمل شده و وضعیت حمل و نقل

3.پشتیبانی از پیش‎ بینی، مدیریت موجودی انبار، کیفیت و سایر موارد

  1. تجمیع راهکارهای اریبا با SAP ERP وS/4HANA از طریق درگاه تجمیع ابری اریبا

(SAP Ariba Cloud Integration Gateway)

تجمیع راهکارهای ابری اریبا با راهکارهای SAP از مدت‏ها پیش از طریق SAP Process Integration/SAP Process Orchestration،integration toolkit، ABAB transports و همچنین افزونه SAPBusiness Suit برای شبکه اریبا مهیا شده است.درگاه تجمیع ابری اریبا راهکاری سادهتر در شیوه‏ای سلف سرویس را برای نیازمندی‏های تجمیع ارائه می‏دهد.ایندرگاه تجمیع سیستم‏های SAP ERP یا SAP S/4HANAرا با شبکه اریبا و همچنین برنامه‏ های کاربردی اریبا را تسهیل می‏کند. چارچوب راهکار تجمیع که از درگاه تجمیع ابری اریبا استفاده می‏کند، دارای دو مولفه اصلی به شرح زیر است:

1. افزونه SAP که از طریق بازار سرویس‎های SAPبرای تمامی مشتریانی که در حال حاضر دارای یک قرارداد پشتیبانی با SAP هستند، در دسترس است.

این افزونه شامل برنامه‎ های انتقال داده و برنامه ‏های پیکربندی است.

2. زیرساخت جامعی که تمامی نگاشت‏های استاندارد و سفارشی سازی شده، اتصالات و ارتباطات برای ارتباط شبکه اریبا و برنامه ‏های کاربردی اریبا با SAP ERP را فراهم می‏کند [2].

  1. استانداردهای GS1

GS1 یک سازمان غیرانتفاعی است که استانداردهای جهانی را برای ارتباطات تجاری، توسعه و نگهداری می‏کند.

شناخته‏شدهتریناین استانداردهابارکدهاهستندکه سمبل‎های چاپ شده روی محصولات و قابل اسکن هستند.

بارکدهای GS1 در هر روز بیش از 6 بیلیون بار اسکن می‏شوند. GS1 دارای 115 سازمان عضو و 1.5میلیون شرکت کاربر است.

  1. پشتیبانی اریبا از استانداردهای GS1

شرکت SAP از اهمیت پشتیبانی از استانداردهای GS1آگاه است و از سالها قبل محصولات این شرکت مانند اریبا از این استانداردها پشتیبانی می‏کنند.

اریبا از بارکدهای GS1-128 [5] پشتیبانی می‏کند و علاوه بر این اریبا از سه دسته از استانداردهایGS1 پشتیبانی می‏کند[1]، این استانداردها عبارتنداز:

سریاستانداردهایGS1EANCOM97،سری استانداردهای GS1 GUSI و سری استانداردهایGS1 EANCOM 2002. در ادامه هریک از این دسته از استانداردها و نحوه پشتیبانی اریبا از آنها را بررسی می‏کنیم.

  1. استاندارد GS1 EANCOM
download

زیرمجموعه‏ای از استاندارد UN/EDIFACT United Nations Electronic Data Interchange for Administration,Commerceand Transportاست که کالاهای تجاری را از طریق واحدهای لجستیک (logistic units) و شماره‏های مکان جهانی (Global Location Numbers) شناسایی می‏کند و اطلاعات مربوط به شرکای تجاری را نشان می‏دهد

[httpss://www.gs1.org/standards/eancom].

  1. استاندارد GS1 GUSI
slide_6

استانداردهای GS1از تجمیع بالادستی(تجمیع زنجیره تامین بین سازندگان و مهیاکنندگان) پشتیبانی می‎کنند.

تجمیع بالادستی، فرآیندها را از طریق به اشتراک‏گذاری اطلاعات و شفافیت تقاضا‏ها،تغییرات رخ داده در تقاضاها و لیست نیازمندی‏ها بهبود می‎بخشد GS1 با انجمن کالاهای مصرف کننده (Consumer Goods Forum) برای Global Upstream Supply Initiative (GUSI) همکاری کرده است که نتیجه آن مدل تجمیع بالادستی است که شیوه ای عمومی را برای تجمیع زنجیره ‏های تامین و اجتناب از پروژه‎ های مشابه پرهزینه و زمانبر مهیا می‏کند.

اریبا از استانداردهای زیر که مربوط به مجموعه استانداردهای GS1 EANCOM 97 هستند، پشتیبانی می‏کند [1]:

ORDERS, ORDCHG, DESADV, INVOIC, REMDV

اریبا از استانداردهای زیر که مربوط به مجموعه استانداردهای GS1 GUSI هستند، پشتیبانی می‏کند [1]:

MultiShipmentOrder, DespatchAdvice, ReplenishmentProposal, ReplenishmentRequest, Product Forecast, Goods Requirement, Receipt Advice, ComsumptionReport, InventoryActivityorInventory, Status

اریبا از استانداردهای زیر که مربوط به مجموعه استانداردهای GS1 EANCOM 2002 هستند، پشتیبانی می‏کند [1]:

ORDERS, ORDRSP, ORDCHG, INVOIC, DESADV, REMADV

  1. نتیجه گیری

در این مقاله به معرفی شرکت اریبا و محصول این شرکت در رابطه با زنجیره تامین پرداخته شد.

شبکه اریبا به عنوان بزرگترین شبکه B2B تحول بزرگی در زمینه فرآیندهای تجاری و زنجیره تامین ایجاد کرده است. اریبا مانند سایر محصولات SAP از استانداردهای GS1 پشتیبانی می‏کند و این نقطه مثبتی برای استفاده کنندگان از راهکار نرم ‎افزاری اریبا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.