مجله علمی – تخصصی ایکد | شماره 39 | فصلنامه پاییز 98

پیشرفت‌های گوناگون در توانمندي‌هاي سيستم‌هاي نوين كد‌گذاري، چهره صنعت را نسبت به دهه گذشته به‌سرعت متحول ساخته است. اتخاذ و اجراي سيستم‌هاي كدينگ يکي از روش‌هايي است که شخصيت رقابتي متمايزي به شرکت‌ها و زنجيره‌تامين اعمال مي‌نمايد. پذيرش سيستم كدينگ استاندارد و اجراي کارآمد آن مي‌تواند همکاري بين اعضا زنجیره‌تامین را از طريق انتقال و توزيع سريع اطلاعات دقيق و به‌کارگیری سیستم‌های اطلاعاتي بهبود بخشد و باعث افزايش کارایی زنجیره‌تامین شود.

سازمان جهانی GS1، یک سازمان بین‌المللی پیشرو و پیشگام در زمینه طراحی، توسعه و اجرای استانداردهای شناسایی کالا، ضبط خودکار داده‌ها و تبادل الکترونیکی آن‌ها می‌باشد. این سازمان گستره وسیعی از خدمات و راهکارهای اجرایی را برای بهبود کارایی و شفاف‌سازی زنجیره ملی تأمین و تقاضا در سطح جهانی و بخش‌های مختلف صنعتی و تجاری ارائه می‌دهد.

سیستم کدینگ GS1 به دنبال سیستم یکپارچه‌سازی استانداردهای جهانی، اطلاعات موردنیاز برای مدیریت‌ زنجیره‌تامین کالا را از طریق شناسایی یکتا و منحصربه‌فرد موجودیت‌های ثابت و در گردش چرخه از قبیل اقلام تجاری، واحدهای لجستیکی، دارایی‌ها و مکان‌های فیزیکی را فراهم می‌آورد. این امر باعث پذیرش و مقبولیت این سازمان در سطح جهانی شده است که بسیاری از سیستم‌های زنجیره‌تامین جهانی از این استانداردها استفاده می‌نمایند. لذا استفاده از این نظام کدینگ استاندارد ،می‌تواند منجر به شفافیت سیستم اقتصادی کشور شده و در تعامل با دیگر سیستم‌ها در تولید، فروش و تجارت کالا و خدمات را نظام‌مند و تحت کنترل درمی‌آورد. نظام کدینگ استاندارد منجر به ايجاد زبان مشترک بين تمامي اعضاي زنجيره شده و بدین ترتیب جلوی برداشت‌های سلیقه‌ای از قوانین و رویه‌های اداری نامناسب را می‌گیرد. پیشرفت تکنولوژی و دستیابی بشر به راهکارهای نوین مبتنی بر فناوری، موجب تغییر در شیوه‌های انجام امور و بهبودهای فراوان در زندگی انسان‌ها شده است. فصلنامه علمی و تخصصی پاییز 1398 ایکد باهدف معرفی بارکدهای GS1 به‌منظور شفافیت در زنجیره‌تامین کالا و افزایش سرعت ردیابی منتشرشده که علاقه‌مندان می‌توانند به مطالب آن به شرح ذیل مراجعه نمایند.

فصل اول به ارائه مقالات علمی – تخصصی در جهت معرفی دیتا بار GS1 برای دستیابی به اطلاعات مدیریتی و مبادله‌ای کالا و نحوه دریافت اطلاعات موردنیاز محصول در فضای الکترونیکی با راهکارهای GS1 و ردیابی و بلاک‌چین برای آماده‌سازی کسب‌وکارها و ایجاد قابلیت تعامل‌ها و نحوه کدگذاری و ضبط خودکار داده‌ها پرداخته است.

در فصل دوم مقالات کاربردی شامل مدل لجستیکی تعاملی بر اساس استانداردهای GS1، راهکارهای GS1 در صنعت بیمه، کاربرد استانداردهای GS1 در استقرار فرآیند سفارش تا خرید و قابلیت ردیابی با کمک استانداردهای GS1 است.

بدین‌وسیله از کلیه پژوهشگران متخصصین و اندیشمندان در این حوزه دعوت به عمل می‌آید تا جهت همکاری با مجله مذکور و غنا بخشیدن به مطالب آن مقالات و تحقیقات خود را به آدرس info@ecode.gs1-ir.org ارسال نمایند تا با نام نویسنده در مجله به چاپ برسد، شایان‌ذکر است فصلنامه به‌صورت دیجیتال و قابل دانلود در سایت WWW.ecode.gs1-ir.org برای علاقه‌مندان قابل‌دسترس است.

علیرضا ملکی

سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.