پیاده‌سازی قابلیت ردیابی محصولات از مزرعه تا فروشگاه

فصلنامه شماره 38 (تابستان 1398)

توسط شرکت تولیدی محصولات غذایی Frontera (مطالعه موردی)

چکیده

در این مقاله به بررسی تجربیات شرکت Frontera درزمینه برچسب‌گذاری کالا و محصولات خود با استفاده از تجهیزات RFID و استفاده از استانداردهای GS1 در شناسایی و ردیابی محصولات از زمان تولید تا فروش در فروشگاه‌های خرده‌فروشی پرداخته‌شده است. شرکت Frontera با بهره‌گیری از سیستم ردیابی خود توانسته به رشد درآمد دورقمی در سال برسد و در صورت نیاز محصولات خود را در کمترین زمان به‌صورت دقیق و محدود از سطح بازار جمع‌آوری نماید و آمار فراخوان محصولات دارای برچسب را از 100 درصد به 12 درصد تقلیل دهد.

کلمات کلیدی: استانداردهای GS1، RFID، برچسب، Case Level

مقدمه

شرکت Frontera «میوه و سبزیجات» تولیدی خود را سالم‌تر کرده است. این رهبر پیشرو در صنعت محصولات تازه روند کاشتن، واردات، بسته‌بندی و ارسال در حدود ۱۰ میلیون مورد از ۵۵ قلم کالا را در سال انجام می‌دهد. دفتر مرکزی شرکت در ادینبورگ، تگزاس است. شرکت Frontera در تمام طول سال، محصولات تازه در همه مناطق در حال رشد ایالات‌متحده و مکزیک، آمریکای مرکزی و جنوبی به فروش می‌رساند.

برای ارتقاء کیفیت و ایمنی مواد غذایی، Frontera یک موقعیت منحصربه‌فرد در صنعت به‌عنوان یک پذیرنده اولیه استانداردهای GS1 همراه با زیرساخت پیشرفته فناوری اطلاعات (IT) دارد. این شرکت به سطح شناسایی موردی[1] رسیده است قابلیت پیگیری محصولات از مزرعه تا فروشگاه از طریق توانایی شناسایی و ردیابی منحصربه‌فرد جعبه‌ها و پالت‌ها در حال حرکت از درون شهر ادینبورگ تگزاس و عملیات انتقال میوه آناناس به مکزیک را دارد. Image result for pineapple barcode

این قابلیت مشاهده در طول زنجیره‌ی تأمین توسط بارکد GS1 امکان‌پذیر شده است که توسط یک شماره قلم تجارت جهانی (GTIN) و اطلاعات مهم دیگری از قبیل Number LOT و تاریخ‌های بسته انجام می‌شود.

شرکت Frontera با در اختیار داشتن اطلاعات استانداردشده هر محصول، قادر به ردیابی سریع محصولات تا منبع اولیه تولید است و پتانسیل فراخوانی و بازگشت محصول ناسالم از مرکز فروش را دارد. این توانایی محدوده و هزینه‌های مرتبط با فراخوان را کاهش داده و اطمینان می‌دهد که محصول ناسالم به‌سرعت از قفسه‌های فروشگاه برداشته می‌شود.

رویکرد ردیابی سریع در شرکت Frontera به دیدگاه و تعهد کاری بالای » امی گیتس« معاون مدیر اجرایی مدیون است. بااین‌حال، خانم گیتس با ‌سرعت بیشتر اعتبار را به تیم خود که از اعضا فن‌آوری اطلاعات، تضمین کیفیت، عملیات و امور مالی تشکیل‌شده است می‌دهد.

با ترکیب استانداردهای مبتنی بر برچسب زدن و فناوری، ما می‌توانیم مسیرهای مختلف را که تولیدات ما می‌پیمایند را ردیابی و ره‌گیری کنیم. این بسیار ارزشمند است وقتی‌که گیتس می‌گوید: » امنیت غذایی به دست می‌آید.«

باقابلیت ردیابی شرکت توانست دامنه فراخوان را فقط به 12 درصد محدود کند درصورتی‌که قبل از اجرای سیستم ردیابی، چاره‌ای جز فراخوان 100 درصد محصولات نداشت.

ایمنی مواد غذایی یکی از مزایای تحقق‌یافته توسط شرکت است. که بر روی منافع، افزایش بهره‌وری و کارآمدی زنجیره تأمین از بالا تا پایین (در طول زنجیره) تأثیر می‌گذارد.

کارکنان شرکت frontera به‌وسیله داده‌های دقیق که به‌طور مؤثر جمع‌آوری، ردیابی و بازیابی شده توانمند شده‌اند و این داده‌ها به آن‌ها کمک می‌کرد سریع‌تر عمل کنند تصمیمات بهتری بگیرید. گیتس توضیح می‌دهد، در سال‌های اخیر شرکت frontera رشد و سودآوری دورقمی به دست آورده است و قابلیت ردیابی تولید، نقش بزرگی در کمک به کسب اطمینان از تازگی و امنیت غذایی محصولاتشان ایفا کرده است.

فرمول موفقیت

باور کردنش سخت است که شرکت frontera از ارتباطات الکترونیک و یا فرآیندهای خودکار بسیار کم استفاده می‌کردند به‌شدت متکی به تلفن‌ها و نمابر بودند. شرکت این کار را هدفمند و به‌سرعت انجام داد تا هدف ردیابی محصولات را به انجام برساند.

گیتس یادآور می‌شود: ” من می‌دانستم که شرکت به یک زیرساخت یکپارچه نیاز دارد ما مناسب‌ترین سیستم‌ها را برای کسب‌وکار انتخاب کردیم و مراحل پیاده‌سازی خود را بر اساس بیش‌ترین بازدهی سرمایه‌گذاری اولویت‌بندی کردیم. در عرض چند ماه، سیستم‌های جدید و فعلی را کنار هم برای یک واحد منسجم و یکپارچه کردیم”.

عوامل دیگر برای موفقیت عبارت اند از: انتخاب و پیاده‌سازی بارکدها GS1 به‌وسیله کد GTINs و Batch/Lot Number برای شناسایی هر پالت در زنجیره تأمین شرکت frontera است.

گیتس می‌گوید “برچسب‌گذاری برای شناسایی هر یک پالت یک‌قدم اولیه مهم درزمینه تحول قابلیت مشاهده بود. ما از بارکدها GS1 برای ایجاد یک‌زبان مشترک در داخل شرکت و شرکای تجاری خود استفاده می‌کنیم.

فرآیندهای موجود نیز از نزدیک توسط تیم شرکت Frontera موردبررسی قرار گرفت من آن‌ها را به چالش کشیدم (اعضای تیم)؛ که به روش‌های کاملاً متفاوتی به کسب‌وکار نگاه کنند. ما خیلی عادت داریم با بلایای طبیعی، نوسانات بازار و چیزهای دیگر که از کنترل شرکت خارج است تعامل کنیم؛ اما گاهی دید خود را از چیزهایی که می‌توانیم آن‌ها را کنترل کنیم از دست می‌دهیم مانند تعداد دفعاتی که ما یک جعبه را می‌توانیم مدیریت و رسیدگی می‌کنیم.

بنیاد و نگرش‌ها

انجام بهبود فرآیندهای کسب‌وکار یک روش جدایی‌ناپذیر فرهنگ شرکت Frontera است. در طی پانزده سال اخیر، شرکت پیاده‌سازی برچسب‌های پالت به‌وسیله بارکد 128GS1 را اجرا کرد. رمزگذاری برچسب‌های پالت Frontera یک شماره شناسایی که به اطلاعات در مورد تولیدکننده آن محصول متصل است.

اطلاعات اضافی از قبیل تنوع کالا، سایز، Lot Number و تعداد مورد شمارش می‌تواند با ارجاع متقابل در پایگاه داده شرکت استفاده شود. برچسب‌ها، شرکت Frontera را قادر می‌سازند که تولید خود را پیگیری نمایند. برچسب‌های چندین تولیدکننده می‌توانند به پالت یکسان برای قابلیت ردیابی بیشتر وصل شوند.

ما همیشه هوادار این مسئله بوده‌ایم که ردیابی یک محصول به‌درستی انجام شود تا گزارش به تولیدکنندگان مواد غذایی ما دقیق برسد. برچسب زدن به پالت همچنین ثابت‌شده است که پایه و اساس خوبی است.

طرح تولید قابل‌ردیابی (PTI[2]) دیدگاه باارزشی برای برچسب گذاری محصولات در سطح مورد و ایجاد قابلیت ردیابی ارائه می‌دهد. گیتس یک رهبر فعال در طرح تولید قابلیت ردیابی است و به‌دفعات تجارب خود در این زمینه با دیگران در این صنعت به اشتراک می‌گذارد.

حمایت مالی طرح ، توسط سازمان GS1، انجمن بازاریابی کانادایی و انجمن تولیدکنندگان غذاهای تازه کانادا انجام‌شده است. طرح تولید قابلیت ردیابی به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که به رشد صنعت تولید محصولات تازه کمک می‌کند و کارایی قابلیت ردیابی رویه‌ها فعلی را به حداکثر برساند. آن حمایت عملی و مفیدی را ارائه می‌دهد. ابزار و یک مسیر حرکت را مشخص می‌کند به شرکت‌ها در دستیابی به زنجیره تأمین و اتخاذ نقشه‌های قابل‌ردیابی در سطح موردنظر کمک می‌کند. گیتس عقیده خود را بیان می‌کند:” من طرفدار این هستم که شناسه‌های منحصربه‌فرد حتی بازدهی بیشتر را می‌توانند از همه اطلاعات ارائه‌شده در برچسب‌گذاری سطح Case-Level داشته باشند”.

درواقع چند سال پیش، Frontera شروع به استفاده از برچسب فرکانس رادیویی شناسایی(RFID Tag) در سطح Case-Level که هر برچسب یک کد GTIN را جهت منحصربه‌فرد کردن حجم بسیار زیادی از داده‌ها کرد. شرکت Frontera کد محصول الکترونیک را به‌صورت آزمایشی اجرا کرد (EPC) برچسب‌های RFID حاوی GTIN با شماره‌سریال‌ها جهت اسکن کردن و ارسال داده‌ها به‌صورت الکترونیکی به وسایل حمل‌ونقل استفاده می‌شود.

در حال حاضر، شرکت Frontera حدود 40 درصد از کل محصولات خود را ازجمله اقلام پرخطر و حساس برچسب‌گذاری کرده است. در رابطه با یک محصول خاص، شرکت 80 درصد محصول را به‌صورت آزمایشی برچسب‌گذاری کرده است. این برچسب‌ها اطلاعات و داده‌هایی ارزشمندی را برای مناطقی که باید بهبود بخشیده شوند و به‌طور خاص روی آن‌ها کار شود را فراهم کردند.

یک مثال این است که چگونه Frontera قادر است اطلاعات را در محلی که کارکنانش در آن کار می‌کنند را بیاورد. با نصب یک کامپیوتر در پردازش اتاق (انبار)، کارگران می‌توانند برچسب‌های بارکد GS1 را چاپ کنند و مواردی را که تولید می‌کنند برچسب‌گذاری کنند. این خطا را به حداقل می‌رساند و سرعت ارائه محصول به تأمین‌کنندگان و مصرف‌کنندگان افزایش می‌بخشد.

همیشه به جلو حرکت می‌کند

بااین‌وجود گیتس و تیمش متوقف نمی‌شوند. برخی از اهداف ردیابی مهم در آینده نزدیک ، شامل گسترش سطح طبقه‌بندی، برچسب زدن بیشتر و بردن برچسب‌ها به مزارع است. برچسب زدن به برخی از کالاها آسان است و خیلی از کالاها پس از برچسب‌گذاری نیازی ندارند دوباره بسته‌بندی شود. گیتس می‌گویید: کالاهای دیگری مانند انبه‌ها باید به‌درستی در نقطه بسته برچسب‌گذاری شده و برخی دیگر مانند کلم را می‌توان در مزرعه برچسب‌گذاری کرد.

جنوب تگزاس یک ارتباط بی‌سیم قابل‌اعتماد برای پشتیبانی از برچسب‌گذاری میدانی ارائه می‌دهد. (گیتس) قصد دارد یک تلفن همراه و اسکنر بگیرد و اسکنر، برچسب و چاپگر را به مزرعه وارد کند که داده‌ها را به انبار ارسال کنند. وقتی‌که کامیون از راه می‌رسد، انبار با پرونده‌های برچسب دار روبرو شود. گیتس بر این باور است که این فرآیند، انتقال محصولات به سردخانه را سرعت می‌بخشد.

اثبات ارزش

گیتس اعتراف می‌کند که قابلیت ردیابی آسان نیست، اما سریع به ذکر ضرورت آن و مزایای استفاده برای شرکت Frontera و صنعت مواد غذایی تازه می‌پردازد و برای اثبات این مطلب به نمونه مثالی از فراخوان برگ گشنیز از فروشگاه‌ها می‌پردازد.

شرکت Frontera سیاست و آزمایش فراخوان در محل را فراگرفته است. برگ گشنیز به‌عنوان یک محصول پر ریسک، به‌وسیله بارکد GS1 (کد GTIN) برچسب‌گذاری شده و زمانی که فراخوان این محصول آغازشده است شرکت قادر به ارجاع این محصول از قفسه فروشگاه‌ها در کمترین زمان در حدود 36 ساعت است.

این موضوع ارزش پیگیری قابلیت ردیابی و امنیت غذایی را اثبات می‌کند. شرکت باقابلیت ردیابی محصولات قادر به‌صرفه جویی در هزاران دلار و همچنین کاهش مرجوعی و فراخوان کالا بوده و شرکت تنها ۱۲ درصد گشنیزها را از فروشگاه‌ها جمع‌آوریکرده،درصورتی‌که قبل از پیاده‌سازی استانداردهای GS1 (قابلیت ردیابی) راهی جز مرجوع کردن 100 درصد محصولات نداشتند.

مطمئن هستم که همه‌چیز را کشف خواهیم کرد این برای صنعت و مصرف‌کنندگان ما بسیار مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.