گزارش همایش سازمان های عضو سازمان GS1 در منطقه آسیا و اقیانوسیه

فصلنامه شماره 42 (زمستان 1399)

مقدمه

همایش نمایندگان عضو سازمان جهانی GS1 در منطقه آسیا و اقیانوسیه به علت شيوع بيماري كرونا به صورت برخط از تاریخ 22 تا 24 مهرماه 1399 ( 13 تا 15  اکتبر 2020) به میزبانی نمایندگی GS1 کشور ویتنام برگزار شد.

اعضای این منطقه شامل 24 کشور زیر می باشد:

استرالیا، کامبوج، چین، چین تایپه، هنگ کنگ، هندوستان، اندونزی، ایران، ژاپن، جمهوری خلق کره، کره جنوبی، مالزی، نیوزیلند، پاکستان، فیلیپین، روسیه، سری لانکا، تایوان، تایلند، ویتنام، ماکائو، برونئی، مغولستان و میانمار.

هدف از این گزارش این جلسه معرفی ساختار مدیریتی و عملکرد سازمان­های عضو در منطقه آسیا و اقیانوسیه و برنامه­های جاری آن در سال 2020 است.

ساختار سیستم مدیریتی منطقه

سیستم مدیریتی و نظارتی منطقه آسیا و اقیانوسیه از سه کمیته تشکیل شده است:

کمیته شورای منطقه (17 عضو)، کمیته راهبردی (10 عضو) و کمیته سیاست­ها و قوانین عمومی

  • کمیته شورای منطقه توسط مدیران عامل نماینده­ های منطقه آسیا و اقیانوسیه تشکیل شده و سپس کمیته راهبردی را انتخاب می­شود. این شورا 2 بار در سال در همایش منطقه ه­ای و در همایش جهانی سازمانGS1 تشکیل جلسه می‌دهد.
  • کمیته راهبردی 2 بار درسال، در همایش منطقه­ای و در همایش جهانی، گزارش کاری خود را به کمیته شورای منطقه ارائه می­دهد. کشور ایران به همراه 16 کشور دیگر عضو کمیته شورای منطقه هستند.
  • کمیته سیاست­ها و قوانین عمومی بر تحولات منطقه­ای نظارت کرده و اولویت های استراتژیک و فرصت های پروژه­ای را به کمیته راهبری پیشنهاد می­دهد.

میزان عملکرد و آمار

در این همایش میزان عملکرد کلی و جمعی کشورهای این منطقه در سال 2020 بصورت آماری گزارش و ارائه شد:

افزایش ها
افزایش و رشد عضویت ها 67 درصد از نمایندگی ها
افزایش لغو عضویت ها 40 درصد از نمایندگی ها
حفظ شرایط پایدار در عضویت ­ها 40 درصد از نمایندگی ها
افزایش درآمدها 53 درصد از نمایندگی ها
افزایش ارائه خدمات 40 درصد از نمایندگی ها
حفظ شرایط پایدار در درآمدها 33 درصد از نمایندگی ها
افزایش درخواست خدمات پشتیبانی در امور GS1 40 درصد از نمایندگی ها
حفظ شرایط پایدار در درخواست خدمات پشتیبانی 40 درصد از نمایندگی ها
کاهش ها
کاهش لغو عضویت ها 7 درصد از نمایندگی ها
کاهش درآمدها 40 درصد از نمایندگی ها
کاهش ارائه خدمات 27 درصد از نمایندگی ها
افزایش درخواست خدمات پشتیبانی در امور GS1 20 درصد از نمایندگی ها

 

طرح و برنامه کاری منطقه آسیا و اقیانوسیه

برنامه کاری منطقه در این سال شامل دو بخش عمده است: 1- تعیین اهداف و اولویت‌های استراتژیک و مشارکت­های اجتماعی2- شرح فعالیتهای کار گروه ­ها

1-هدف استراتژیک منطقه آسیا و اقیانوسیه ترویج، یکپارچه سازی، و اجرای استانداردهای GS1 در پروژه­ ها، اهداف و امور توسع ه­ای بخش صنعت، قوانین ملی کشورهای عضو و همچنین نظارت و ارزیابی بر نوآوری­ها می­باشد. این منطقه مشارکت‌های اجتماعی و ایجاد همکاری با سازمان­ها، شوراها، مجامع، اتحادیه­ ها، انجمن­ ها، نهادهای تجاری و دولتی (WCO، APEC،ABAC ، ASEAN و غیره) را نیز نسبت به پیشبرد اهداف و اولویتهای استراتژیک در برنامه خود قرار داده است.

اولویتهای استراتژیک منطقه شامل موارد زیر می­شود: امور گمرکات و تجارت فرامرزی؛ بازارهای آنلاین و تجارت الکترونیکی؛ بارکد و کدهای غیر مجاز؛ ایمنی و ردیابی مواد غذایی؛ شهرهای هوشمند؛ همکاری و اطلاع رسانی.

2-هدف کارگروه­ های این منطقه شامل: پشتیبانی از اولویت های استراتژیک و عملیات مرتبط تخصصی و فنی؛ پژوهش و اکتشاف در حوزه ­ها مستعد و نوین؛ به اشتراک ­گذاری یافته­ ها و تقویت همکاری مابین نمایندگی ­ها است. این گروه ها معمولآ بین چهار تا هشت جلسه بطور سالانه برگزار می کنند.

کارگروه­ های فعال در منطقه عبارتند از : کارگروه­ امورگمرکات و تجارت فرامرزی؛ کارگروه شناسایی کدهای غیر مجاز؛ کارگروه شهرهای هوشمند و کارگروه­ توسعه نوآوری.

انتظار می­رود که اعضای این منطقه نقشی فعال در پیگیری و به انجام رساندن اهداف سازمان جهانیGS1  به ­صورت محلی داشته باشند و همچنین همکاری و مشارکت خود را با سایر اعضاء مستحکم کنند.