کاربرد بارکدهای خوراکی در مواد غذایی

فصلنامه شماره 34 (تابستان 1397)

Image result for edible barcode in food industry

  1. مقدمه

اسکنر بارکد برای مقاصد مختلف در صنعت پردازش مواد غذایی استفاده می‌شود. الزامات پیگیری و ردیابی به‌طور مداوم در حال رشد است و هر مورد خاصی از مواد غذایی توسط مصرف‌کنندگان نهایی موردتوجه قرار می‌گیرد و باید کاملاً قابل‌ردیابی باشد. هرچه غذا بیشتر پردازش شود، سطح ایمنی موردنیاز، به‌ویژه در مورد محصولات یخ‌زده با خطر بالایی همراه است. درعین‌حال، سیستم‌های فنی باید بسیار مقاوم و متناسب با استانداردهای بهداشتی باشند. بهترین روش این است که تمام اسکنرهای بارکد از یک منبع برای کل فرایند تولید تهیه شود. اسکنر بارکد در سراسر صنعت مواد غذایی از تحویل مواد خام و فرایند تولید در منطقه مرطوب، منطقه خشک و سیستم داخلی لجستیک استفاده میشود. در بخش تولید مواد غذایی، استفاده اسکنرها بسیار دشوار است. ضروری است که صفحه‌نمایش آن‌ها شکسته نشود، آن‌ها باید قادر باشند تا در فرآیند تمیزسازی با استفاده از مواد شیمیایی مقاومت کنند و در فریزر در دمای پایین منفی 35 درجه سانتی‌گراد کار کنند. تولیدکنندگان مواد غذایی در سرتاسر جهان با فشارها و چالشهای مشابه مقررات سخت‌گیرانه، جعل محصول و احراز هویت، محصولات آلوده و مصرفکنندگان روبرو هستند و خواستار اطلاع از سفر مواد غذایی خود هستند. این شرکتهای مواد غذایی باید ردیابی بهتر دادهها را در هر لینک در زنجیرههای عرضه خود جمع‌آوری و آن را استفاده و بهبود دهند. برای تولیدکنندگان و پردازنده‌های مواد غذایی، یادآوری محصول، مشکلات موجودی و سایر مضامین زنجیره تأمین یک کابوس مطلق است. این بدبختیها منجر به درآمد ازدست‌رفته، تهدید ارزش مالی شرکت و تهدید مصرف‌کنندگان میشود و منجر به از دست رفتن وفاداری مشتریان به نام تجاری شما می‌شود. خوشبختانه، با راه‌اندازی راه‌حل‌های سریال سازی، شرکت‌های مواد غذایی می‌توانند به‌سرعت و هوشمندانه به این تهدیدات پاسخ دهند. در این راستا استفاده از بارکدهای خوراکی بر روی مواد غذایی کشف بزرگی برای پیگیری و ردیابی بهتر این دسته از محصولات است.

Protect You Supply Chain, Brand, And Customers

  1. اسکنر بارکد قابل‌انعطاف برای استفاده در همه مناطق خشک، مرطوب یا یخزده

بارکد EAN-13 از سال 1970 به‌طور گستردهای در صنعت و خرده‌فروشی استفاده می‌شود، مخصوصاً در صنایع غذایی، بارکد EAN-13 فواید زیادی را برای تولیدکنندگان، خرده‌فروشان و مصرف‌کنندگان به ارمغان می‌آورد. این نوع بارکد در سراسر جهان معتبر است و شماره تجارت جهانی (GTIN)[1] را کدگذاری میکند که یک عدد استاندارد جهانی است. بارکدها یک آیتم منحصربه‌فرد شناسایی برای هر مورد مواد غذایی را فراهم کرده و امکان دستیابی به سطح بالایی از دقت را ایجاد میکنند. این بدان معنی است که هر گام در فرآیند پیچیده تولید میتواند قابل‌اعتماد، نظارت و کنترل شود. فرایندهای تولید مواد غذایی باید با قوانین بسیار سخت‌گیرانه، ازجمله مفهوم HACCP[2] و طیف گسترده‌ای از استانداردهای بهداشت و ایمنی ملی و بین‌المللی مطابقت داشته باشند.

  • حفاظت از مصرف‌کنندگان و کسب‌وکار

ردیابی اولویت شماره یک است و باعث می‌شود محصولات با سطح ایمنی بالا برای مصرف‌کنندگان تولید شوند. همچنین از پروسه تولید کسب‌وکار در بلندمدت محافظت میکند. شرکت‌های صنایع غذایی باید قادر باشند که زمان، مکان و فرد انجام دهنده در کل پروسه دریافت، پردازش، ذخیره، حمل‌ونقل و مصرف را مشخص کند، همه این موارد باید شناسایی و مستندات ارائه شوند. این نیازمندیها بدون سیستم شناسایی خودکار مانند بارکدها امکان‌پذیر نخواهد بود. محصولات بر چسب‌دار باید برچسبهای خود را در خط تولید بخوانند و تائید کنند و سپس دادهها باید ذخیره شوند. SICK یکی از شرکتهای ارائه‌دهنده راهحلهای حسگر هوشمند برای این منظور است، ازجمله دستگاههای جمع‌وجور و سیستمهای مستقل که از طریق دوربینهای با سرعت‌بالا قابل‌برنامه‌ریزی است.

سیستمهای سازگار، استانداردشده، انعطاف‌پذیر

SICK دائماً بر روی تلفن همراه از انواع نصب‌شده تکنولوژی برای شناسایی بارکد، کدهای 2D و برچسبهای RFID استفاده میکند. مجموعه گستردهای از محصولات و راه‌حل برای هر چالش را نیز دارد. مفهوم 4Dpro، اجازه می‌دهد تا محصولات مختلف باهم ترکیب و کار مبادله انجام شود زیرا آن‌ها یک سیستم اتصال استاندارد، رابط کاربری و لوازم جانبی دارند. این کار از سرمایه‌گذاریهای کاربران محافظت میکند و میزان کار موردنیاز در هنگام راه‌اندازی و نگهداری را کاهش میدهد. همچنین سطح سهام و هزینه‌های ذخیره‌سازی را به حداقل میرساند.

article image

  • محصولات مقاوم ساختهشده از فولاد ضدزنگ با رتبه IP69K

اسکنر بارکد لیزری سری CLV6 ایده آل برای استفاده در فرایندهای تولید مواد غذایی است که بخصوص در بهداشت بسیار مهم است. محوطه مقاوم فولاد ضدزنگ آن‌ها دارای رتبه IP69K است و به‌راحتی میتواند شرایط سخت را تحمل کند. طراحی و قابلیت اسکنرها، سازندگان سیستم و تولیدکنندگان ماشین‌آلات را از لحاظ مناسب بودن برای استفاده در مناطق مرطوب متقاعد کرده است. فولاد ضدزنگ مقاوم در برابر مواد شیمیایی و خوردگی و همچنین به‌طور کامل مقاوم در برابر نشت است.

برای مثال، این‌ ملاحظات کلیدی برای یکی از شرکتهای پیشرو در صنایع لبنی اروپایی است. یک راهحل اسکنر CLV از SICK در سیستم تولید شرکت به‌منظور شناسایی بارکدهای موجود بر روی ظروف ماست آلومینیوم واردشده است. قبل از اینکه ظروف با ماست پر شوند و دربها نصب شوند، هر دو ظرف و درب باید در حالت PSDI تمیز شود. هنگامی‌که ورق‌ها ثابت‌شده‌اند بارکدها درحالی‌که دستگاه ثابت است خوانده میشود. هنگامی‌که نوع این اقلام در فرایند مرطوب با استفاده از تمیزکنندههای فشار بالا تمیز می‌شود، اسکنر بارکد توسط فولاد ضدزنگ کاملاً محافظت میشود. آن‌ها همچنین توسط طراحی خود ظرف نیز محافظت میشوند، زیرا شامل سطح پایین زبر، لبه‌های صاف، گرد و اشکال اتصال است. درنتیجه، هیچ مانعی خارج از اسکنرها ایجاد نمیشود. به‌منظور تضمین اینکه هیچ شیشه‌ای شکسته نمی‌تواند فرایند تولید مواد غذایی را آلوده کند، رابط‌های نوری اسکنر از پلی کربنات ساخته‌شده است که بسیار قوی و سخت و همچنین مقاوم به آب، ضدعفونی‌کننده‌های قلیایی بر اساس کلر، حلالها، روغنها و گریسها است. هنگام طراحی اسکنرها، SICK به‌طور خاص متمرکزشده و از ایجاد «مسیرهای فرار» برای رطوبت جلوگیری میکند. همچنین اطمینان حاصل میشود که محصولات در برابر تغییرات درجه حرارت مقاوم بودهاند. یک غلاف دوگانه اضافی از نقاط ورودی کابل و شاخهها محافظت میکند و خود کابلها برای این برنامهها توسط Ecolab تائید شده‌اند و حتی کاهش ناگهانی درجه حرارت بر اسکنر تأثیر نمیگذارد.

Image result for edible barcode in food industry

  • یک دید روشن در دماهای پایین

فرایندهای تولید مواد غذایی منجمد با استفاده از بارکد اسکنر چالش‌های خاص را ایجاد میکند.

این بخش از صنایع غذایی به‌سرعت در حال رشد است. نگاهی به ارقام فروش سال 2016 نشان میدهد که تقاضای غذاهای یخ‌زده در آلمان افزایش‌ یافته است و رشد 2.5 درصدی در حجم و 3.6 درصدی افزایش درآمد مطرح‌شده است. مصرف متوسط سالانه هر مصرف‌کننده 45.4 کیلوگرم مواد غذایی یخ‌زده است که بالاترین میزان ثبت‌شده است.

SICK اسکنر بارکد خود را که در حال حاضر بسیار قابل‌اعتماد و دشوار است، برای رشد در این منطقه از تولید مجهز نموده است.

خانواده محصولات CLV61x ، CLV63x و CLV65x با بخاری نصب میشوند. حتی مدلهای CLV69x یک صفحه گرم کننده دارند. این دستگاه‌ها می‌توانند بدون مشکل در دمای متوسط منهای 25 درجه سانتی‌گراد کار کنند. در بعضی موارد، به علت استفاده از هزینه الکتریسیته پائین، درجه حرارت حتی می‌تواند به کمتر از 35 درجه برسد. هنگامی‌که یک اسکنر در معرض دمای دائمی در حال تغییر قرار میگیرد، مثلاً وقتی‌که آن را از یک انبار به منطقه فریزر منتقل میکند، بخاری جلو صفحه‌نمایش مانع از خواندن پنجره میشود.

Image result for edible barcodes process

عملکرد عالی اسکنر بارکد SICK با بخاری یکپارچه برای استفاده در فرآیندهای تولید مواد غذایی یخ‌زده ایدهآل است. آن‌ها عمق میدان خوبی دارند که در محدوده مدل CLV65x و CLV69x با عملکرد فوکوس اتوماتیک در زمان واقعی افزایش مییابد. در خانواده محصول CLV64x، عمق میدان را می‌توان به‌راحتی با استفاده از عملکرد تنظیم فوکوس پویا اصلاح کرد. ازآنجاکه زاویه دیافراگم گسترده اسکنر یک دستگاه می‌تواند همه تسمه ‌نقاله را پوشش دهد، سرعت خواندن سریع و قابل‌اطمینان کمک میکند تا اطمینان حاصل شود که داده‌ها با خیال راحت خوانده‌شده‌اند، حتی زمانی که کیفیت چاپ بارکدها ضعیف است، کدها آسیب‌دیده‌اند، یا از سطوح بازتابنده بالا استفاده‌ شده است. فاصلههای خواندن زیاد و کدهای کنتراست کم است، برای مثال هنگام شناسایی پالتها، هیچ مشکلی برای اسکنر بارکد SICK به وجود نمیآورد. همچنین، فرکانس اسکن بالا تا 1200 هرتز برای سرعت پردازنده سریع است، به‌عنوان‌مثال، در شناسایی کانتینرها امکان‌پذیر است. SICK به تقاضای رو به رشد در زمینه نوار نقالههای بسته با مدل CLV61x دوگانه پورت پاسخ داده است که دارای یک اتصال PROFINET با یک سوئیچ یکپارچه است تا توپولوژیهای خط را به‌راحتی نصب و اجرا کند، همچنین خانواده‌های محصولات CLV63x و CLV64x نیز با آینههای نوساندار در دسترس هستند و آن‌ها قادر به پاسخگویی انواع نیازهای مدل خواندن هستند. [3, 4]

  • فرآیندهای ایمن در تولید بستنی

شرکتهای صنایع لبنی که فرآیندهای تدارکات آن‌ها باید مطابق با استانداردهای سخت‌گیرانه فنی مربوط به مواد غذایی کنترل‌شده تحت کنترل دما باشند، در ابتدای زنجیره‌تامین، از اسکنر بارکد SICK استفاده میکنند. تانکرهایی که شیر را از مزارع جمع‌آوری میکنند دارای اسکنر سری بارکد CLV6 با فولاد ضدزنگ است که دارای امتیاز IP69K است. این باعث می‌شود که به‌طور قابل‌اعتماد بتوان نمونه‌هایی که باید در تهیه شیر توسط هر تأمین‌کننده تأمین شود را شناسایی کنید، حتی زمانی که دستگاه‌ها در معرض دمای پایین و رطوبت بالا در ماه‌های زمستان قرار می‌گیرند. اگر شیر به بستنی تبدیل شود، اسکنرهای سری CLV6 در صفحات پلاستیکی، در فاز بستهبندی اولیه استفاده می‌شود، زیرا در هنگام شناسایی نوع بستنی، ظرف و پوشش مناسب مواد غذایی نباید با شیشههای شکسته آلوده شوند. در فرآیند تدارکات انبار برای تولید بستنی، اسکنرهای سری CLV69x با صفحه‌نمایش ، به‌رغم دمای انجماد، بارکدهای موجود در انبار پالت را شناسایی میکنند. در انبارهای منطقه خلیج، انواع اسکنرهای خانواده CLV6 می‌توانند مورداستفاده قرار گیرند .

سری CLV6 اسکنر بارکد لیزری,SICK ایمنی فرآیند را از ابتدا تا انتها حفظ می‌کند، صرف‌نظر از چالش‌های زیادی که در تولید مواد غذایی به وجود میآید. این موارد شامل دسترسی بالا و سرعت گردش سریع، تعداد سفارشات در حال افزایش همراه با کاهش حجم دستهای و تقاضای سیستم‌های لجستیک سازگار با محیط‌زیست است.

[3, 4]

  1. سریال‌گذاری[3]، یکی از بهترین راه محافظت از زنجیره‌تامین، نام تجاری ونام مشتریان در کنار بارکد خوراکی

هر شرکت مواد غذایی بر اهمیت مدیریت ریسک، بهبود زنجیره‌تامین و بهینهسازی آن تأکید میکند. بااین‌حال، امروزه، به دلیل ماهیت جهانی زنجیره‌تامین مواد غذایی، داده‌های جمع‌آوری‌شده و به اشتراک گذاشته‌شده گاهی اوقات برای مدیریت تمام خطرات کافی نیست. درواقع، مهم نیست که چقدر از وسیله شما استفاده میشود، همه رویدادهای مرتبط با زنجیره‌تامین رخ می‌دهد و هیچ اجتنابی از خطر وجود نخواهد داشت، اما شما می‌توانید فرآیندهای پاسخ خود را با بهترین روش بهبود ببخشید و تکنولوژی سریال ممکن است کلید انجام این کار باشد.

Image result for edible barcodes process

سرياليزاسيون ابزاري است که به‌طور واضح محصولات غذايي را در زنجيره تأمين تا سطح کالاي فردي شناسايي کند. بارکدها یا برچسب‌های RFID[4] همراه یا بارکدهای خوراکی با سنسورها و یا دستگاههای زنجیرهتامین که بارکدهای منحصربه‌فرد/ برچسبهای RFID را می‌خوانند، اطلاعات محصول جمع‌آوری‌شده را به پایگاه داده مرکزی ارسال می‌کنند. این پایگاه داده اطلاعات را به یک سیستم مدیریت سریالی متصل میکند که به‌طور مستقیم شما را با فرآیندهای کسبوکار مرتبط میکند که به سیگنال اطلاعات نیاز دارند و به شرکت‌ها کمک میکند تا تمام دادههای سریالی را مدیریت و یکپارچه کنند. این دادهها میتوانند برای اهداف مختلف مورداستفاده قرار گیرند، ازجمله:

  • فراخوان مدیریت: محصولات آلوده یا افرادی که به استانداردهای کیفیت نرسیده‌اند، مشکلات زیادی برای سازندگان مواد غذایی ایجاد میکنند. با محدود کردن کنترل به سطح محصول به‌جای سطح دسته‌ای، تأثیر عملکرد بر روی شرکت و نیز زمان صرف مدیریت آن می‌تواند کاهش یابد. علاوه بر این، با کاهش تعداد محصولات فراخوانده شده، میتوان تصویر را بهبود بخشید.

edible_QR_Barcode_cookies

  • هشدارها در زمان واقعی: داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط سریال محصول می‌تواند برای هشدار دادن صحیح به افراد زمانی که فرایندها درست برنامه‌ریزی نمی‌شوند، مورداستفاده قرار گیرد. هنگامی‌که سازندگان مواد غذایی می‌دانند که در اوایل فرایندهایشان اشتباه رخ‌داده است، طیف وسیعی از راهحلهای مشکل در دسترس است. این موارد هزینه‌ها و خطاهای تولید را کاهش میدهد و حتی میتوان مشکلات را قبل از اینکه اتفاق بیفتد، پیشبینی نمود.
  • بهبود و ارتقاء فرآیند: تجزیه‌وتحلیل دادههای دریافت شده را میتوان برای افزایش فرآیندهای پایانی، کاهش زمان مصرف محصولات در ذخیره‌سازی و جلوگیری از دست زدن به مواد غیرضروری استفاده کرد. این به نفع تولیدکنندگان مواد غذایی با کاهش زمان چرخه، بهبود کیفیت محصولات و روش‌های بارگیری محصول و افزایش بهرهوری است.
  • مدیریت طول عمر محصول: بدیهی است، هیچ محصول غذایی با عمر ابدی موجود نیست. سرياليزاسيون می‌تواند براي تعيين تاريخ انقضاء محصولات غذايي، اولویت‌های اوليه در خرده‌فروشی و تاريخي که محصول ديگر نميتواند به فروش برسد، استفاده شود. این فرایند به همکاری چندین شرکای زنجیرهتامین (به‌عنوان‌مثال، انبارها، مراکز توزیع، خرده‌فروشان) برای به دست آوردن بررسی، برقراری ارتباط و ادامه اقدامات مربوط به اطلاعات مربوط به مدت‌زمان نگهداری مواد غذایی نیاز دارد. با انجام این کار، تعداد محصولات ناخواسته را می‌توان کاهش داد و محصولات کمتری بازگردانده میشود.
  • پیش‌بینی زنجیره‌تامین: دادههای جمعآوری شده توسط سریالسازی، اجازه میدهد تا سطوح موجودی بیشتر قابل‌مشاهده، دقیق و به‌موقع باشند. داشتن این نوع دادهها، کارایی تولیدکنندگان مواد غذایی را در زنجیرههای عرضه خود افزایش میدهد و میتواند پیشبینی کند که کدام کالا باید حمل شود، چه زمانی باید حمل شود و چه میزان محصول موردنیاز است.

Image result for edible barcode in food industry

این غیرقابل‌انکار است که این تکنولوژی مزایای متعددی برای شرکت‌های مواد غذایی دارد. هنگامی‌که تولیدکنندگان مواد غذایی، تولیدکنندگان و پردازنده‌ها درک خود را از زنجیره‌های عرضه خود افزایش دهند، توانایی جداسازی مشکلات و محصولات آسیب‌پذیر را دریافت می‌کنند. مشکل واقعی برای تولیدکنندگان مواد غذایی سرمایه‌گذاری ROI[5] است. ردیابی محصولات به سطح مورد خاص، یک تلاش گران‌قیمت است که بسیاری از شرکت‌ها، به‌ویژه کوچک‌ترها، ممکن است برای اجرای آن نگران باشند. هنگام مواجه‌شدن با این مسئله، شرکتها باید تعیین کنند که آیا هزینههای سرمایهگذاری را میتوان به‌سرعت از طریق فراخوانی کم محصولات، کیفیت محصولات بهبودیافته و اعتماد مصرف‌کنندگان و تجربه محصولات غذایی افزایش داد. اگر این موارد به‌طورجدی در نظر گرفته شود درنتیجه «بله» پاسخ به هر عنصر داده می‌شود و سرمایه‌گذاری در سریال، بینظیر نشان داده خواهد شد.[2]

  1. مواد تشکیل‌دهنده بارکدهای خوراکی

بارکدهای خوراکی بر روی مواد غذایی و محصولات تازه مانند میوه‌ها و خوراکی‌ها و عمدتاً بر روی برچسب یا بسته‌بندی استفاده می‌شود نه مواد غذایی واقعی. در حال حاضر، فن‌آوری‌های استقرار یافته در حال کار بر روی این مفهوم است. آن‌ها اخیراً بارکد خوراکی را که می‌توان برای محصولات خوراکی و غیرخوراکی استفاده کرد، ساخته‌اند. آن‌ها به اندازه ذره‌ای از گردوغبار و نازک‌تر از یک‌رشته مو هستند و حتی می‌تواند برای احراز هویت یک محصول اسکن شوند. این بارکدها از سیلیس ساخته‌شده است که یک ترکیب بی‌اثر خوراکی است اما بادوام. بارکدهای میکروسکوپی بر روی ویفرهای سیلیکا ساخته‌شده و سپس به یک پودر سفیدی که می‌توانند به‌طور مستقیم با مواد غذایی مخلوط شوند مانند یک پوشش بر روی مواد غذایی عمل میکنند. هنگامی‌که یک Item علامت‌دار شود، شرکت‌ها می‌توانند از اسکنر بارکد مخصوص برای ارسال اطلاعات، مانند اطلاعات مربوط به زمان و مکان تولید محصولات، به اپل یا آی‌فون خود استفاده کنند.[1]

در مقایسه با اقدامات امنیتی نظیر کلیدهای محصولات UPC یا شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) که در یک بسته برای احراز هویت محصولات استفاده میشود، بارکدهای خوراکی بخشی از محصول هستند، ازجمله محصولات مانند مکمل‌های و مواد غذایی. این ذرات به‌اندازه ذرات گردوغبار و ساخته‌شده از دی‌اکسید سیلیکون، یک ماده شناخته‌شده و مورد اعتماد است که در مواد غذایی و دارو استفاده می‌شود و مستقیماً به مواد مخدر، مواد غذایی و یا مکمل غذایی اضافه‌شده است. به‌عنوان‌مثال، در یک مکمل غذایی یا پوشش مکمل غذایی مورد استفاده قرار میگیرد. این ذرات حاوی «بارکد طیفی» هستند که توسط یک خواننده نوری برای صحت همه‌چیز بخصوص صحت محصول، تعداد و تاریخ تحویل/ توزیع که قابل‌خواندن با دستگاه به‌صورت بارکد هستند.

یک رستوران نمونه در حال حاضر از بارکدهای گوشی هوشمند برای ترویج پایداری در غذاهای دریایی استفاده می‌کند. رستوران‌های داینر که در یک رستوران مجلل سن دیگو به نام هارنسی سوشی در حال حاضر قادر به استفاده از تلفن‌های هوشمند خود برای اسکنکردن کدهای QR خوراکی در ظروف هستند، این عمل برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پایداری محصولات غذاهای دریایی استفاده‌شده، به کار میروند.

هنگامی‌که بارکدها اسکن می‌شوند، کاربران را به وب‌سایت‌هایی هدایت می‌کنند که می‌توانند در مورد آنچه در حال خوردن هستند اطلاعات بیشتری کسب کنند. کدهایQR کاربران را به وب‌سایت FishWatch در اداره ملی اقیانوس هدایت میکنند، جایی که آن‌ها قادر به دریافت اطلاعات بیشتر در مورد غذاهای دریایی هستند. صاحبان رستوران، دواستین سامریل و کرک هریسون و همچنین رابرت رویز، با سرآشپز اجرایی خود و با تعدادی از ذینفعان مختلف در شیلات و همچنین با دانشمندان NOAA از مرکز علمی شیلات جنوب غربی این سازمان همکاری کرده‌اند.

edible_QR_Barcode_Cupcakes

این مرکز در لاجولا کالیفرنیا واقع‌شده است و شرکت‌کنندگان در حال همکاری با یکدیگر برای ایجاد یک فرهنگ و اقتصاد محلی در پایداری غذای دریایی هستند.

هارنی سوشی از این کدهایQR، با جوهر خوراکی بر روی کاغذ برنجی چاپ‌شده با آب استفاده و آن را برش داده است. بارکد ابزار بسیار کاربردی برای به اشتراک گذاشتن این پیام است، زیرا آن‌ها تقریباً با هر تلفن هوشمند سازگار هستند. دستگاهی که توسط اکثر مشتریان رستوران تهیه‌شده است و همچنین برای ایجاد و آسانی کار برای مشتریان جهت اسکن آسان استفاده شده است.

همچنین کدهای QR برای نمایش سوشی تازه استفاده‌شده است. برای دانشمندان حوزه صنایع غذایی، دانستن آنچه برای تهیه غذا انجام میشود بسیار مهم است. این همان چیزی است که برای سوشی و سایر انواع غذاها نیز صدق می‌کند. به همین دلیل رستورانها شروع به نشان دادن علاقه بیشتر به ساخت اطلاعات مربوط به مواد غذایی برای مصرفکنندگان هستند. مشتریان در این رستوران شروع به دیدن کدهای QR کوچک خوراکی مطابق با وعدههای غذایی خود می‌کنند.

  • هارونی سوشی، نفع کدهای QR

مدت زیادی است که کدهای QR در بازاریابی جهان مکان ارزشمندی داشتهاند. این کدها حاوی محتویاتی هستند که توسط گوشی های هوشمند یا تبلت قابل‌دسترسی است که به برنامه خواندن کد و یک دوربین مجهز است. کدها اغلب برای هدایت مصرف‌کنندگان به وب‌سایت تلفن همراه استفاده میشوند، جایی که آن‌ها میتوانند اطلاعات مربوط به محصولات یا رویدادهای خاص را پیدا کنند. در مورد هارنی سوشی، کدهای QR برای اطلاع دادن به مشتریان از کیفیت وعده‌های غذایی خود استفاده میشوند. کدها تصویری در مورد زنجیره غذاهای دریایی پایدار ارائه میدهند. کدهای خوراکی که توسط هارونی سوشی استفاده میشود مصرف‌کنندگان را به وب‌سایت FishWatch اداره ملی اقیانوسی هدایت میکند. این سایت توسط آژانس فدرال برای نشان دادن کیفیت غذاهای دریایی و برجسته شدن آنها در پایداری طبیعت تولید و توسعه‌یافته است. هارونی سوشی یکی از اولین رستورانهای سوشی است که از این طریق با استفاده از کدهای QR استفاده میکند و موفق به کسب جایزهای برای ساخت کدهای خوراکی شده است.

sushi qr codes

  • کدهای QR ابزارهای بازاریابی قدرتمند

کدهای QR در حال رشد بیشتر به‌عنوان یک ابزار مؤثر برای توزیع اطلاعات است. فراتر از صنعت غذا، این کدها در موزهها و پارکهای ملی در ایالات‌متحده مورداستفاده قرارگرفته است. بااین‌حال، کدهای QR همچنان به‌عنوان یک ابزار بازاریابی قوی وجود دارند و تبلیغ گسترده‌ای را برای علاقه‌مندان و مصرفکنندگان تلفن همراه که جمعیت آنها رو به رشد است، انجام میدهند. [5]

Image result for edible barcode in food industry

  1. نتیجه‌گیری

تکنولوژی هرروز با روند پیشرفت روبرو است به‌طوری‌که هنوز موارد متعددی در خصوص تولید انواع بارکدها و نحوه ذخیره و بازیابی آن‌ها، در خصوص خوراکی بودن و مورداستفاده بودن در صنایع مختلف در حال بررسی و کشف است. نمونه این بارکدهای خوراکی را میتوان در کشورهای دانمارک و آمریکا مشاهده کرد. با این سرعت پیشرفت علوم دانشی مبتنی بر GS1، شاید راهی برای مرکز باشد تا از این پیشرفت جا نماند و این مورد را در سطح GS1 دنبال کند. همچنین پیشرفت تکنولوژی در آینده تنها منوط به ساخت کوچک‌ترین کامپیوتر و ساخت انواع دستگاه ردیاب و غیره متمرکز نمی‌شود. نیاز به داشتن اطلاعات کافی راجع به مواد غذایی در حین مصرف همواره ضروری است. ازاین‌رو با پیشرفت علم و تکنولوژی و استفاده از بارکدهای خوراکی در مواد غذایی می‌توانگامی بزرگ برای پایداری زنجیره‌تامین و صحت اطلاعات مورد مصرف یافت.