چالش‌های صنایع مختلف و مزایایی که ردیابی برای آن‌ها ایجاد می‌کند

ماهنامه شماره 28 (آذر ماه 1396)

مقدمه

امروزه ایجاد قابلیت ردیابی توسط تأمین‌کنندگان، صاحبان برندها، مصرف‌کنندگان و دولت‌ها افزایش‌یافته است. همان‌طور که جهانی‌شدن، همچنان به تنوع و پیچیدگی‌های زنجیره‌های تأمین می‌افزاید، نیاز به درک منشأ و مبدأ یک محصول، مواد اولیه آن و مسیر رسیدن آن تا به مصرف‌کننده نیز افزایش‌یافته است.

فاکتورهای مختلفی مثل تقاضای شفافیت بیشتر از سوی مصرف‌کنندگان رویه رو به رشدی داشته است. جهانی‌شدن زنجیره‌های تأمین پیچیدگی، ریسک جریان محصول و تبادل اطلاعات را به همراه می‌آورد که باید این جریان‌ها مدیریت شوند. افزایش پیچیدگی‌ها در زنجیره تأمین محصول، ریسک‌ها را برای تأمین‌کنندگان، صاحبان برند و مصرف‌کنندگان بالاتر می‌برد. یافتن منشأ مواد اولیه، گسترش مکان‌های تولید و روش‌های پیچیده تحویل محصول، چالش انبارش محصول و اداره کردن احتیاجات تولید همه و همه با ریسک‌های ناخواسته و پیچیدگی‌هایی همراه است.

بیش از یک دهه، استاندارد جهانی ردیابی GS1 در خط مقدم هدایت اجرای راه‌حل‌های ردیابی، از تأمین‌کنندگان بالادست به مصرف‌کنندگان نهایی در پایین‌دست بوده است. بااین‌حال، زنجیره‌های تأمین بسیار تغییر کرده است و GS1 همیشه سعی کرده است خود را به‌روز نگه دارد.

چالش‌ها تشدید شده و بازیگران جدیدی ظهور کرده‌اند و خواستار تغییرات فوری در استانداردها برای ایجاد راه‌حل‌های بهتر ردیابی هستند. نیاز روزافزونی برای افزایش شفافیت بین شرکای تجاری و مصرف‌کنندگان وجود دارد. خرده‌فروشان، تأمین‌کنندگان، ارائه‌دهندگان خدمات درمانی، مصرف‌کنندگان نهایی و بیماران همه نیاز به اطلاعات سریع، دقیق و کامل دارند که به‌صورت یکپارچه در سراسر سیستم‌های ردیابی قابل‌دسترسی باشد.

امروزه شرکای تجاری و مصرف‌کنندگان نهایی بیش‌ازحد معمول سؤالات و انتظاراتی دارند، مثل‌اینکه الآن مرسوله من کجاست؟ و کی به دست من می‌رسد؟ در حقیقت سؤالاتی در مورد محصولات و خدماتی که آن‌ها خریداری می‌کنند و از آن‌ها استفاده می‌کنند. آن‌ها نیاز مبرمی به دسترسی بیشتر ردیابی کالا و شفافیت زنجیره تأمین دارند. سؤالاتی از قبیل این‌که آیا این تأمین‌کننده یک منبع دائمی است؟ آیا محصولی که مصرف می‌شود امن است؟

با نگاه عمیق‌تر در چند بخش از خدمات و استانداردهای GS1 می‌توان متوجه روند بهتر شدن ردیابی شد.

کالاهای بسته‌بندی‌شده

زندگی روزمره مصرف‌کنندگان پیرامون اعتماد و برمبنای اعتماد است. هنگامی‌که یک مصرف‌کننده نهایی سیبی می‌خرد و یا برای صرف نهار به رستوران موردعلاقه‌اش می‌رود، به آنجا اعتماد کرده است که غذاهای آن‌ها تازه و سالم هستند. هرروزه، مصرف‌کنندگان به زنجیره‌های عرضه و بسیاری از ذینفعان که مواد غذایی و محصولاتشان را مصرف و استفاده می‌کنند، اعتماد می‌کنند.

بااین‌حال، سازمان بهداشت جهانی گزارش می‌دهد که هرسال حدود 600 میلیون نفر – که یک‌دهم جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند – پس از خوردن مواد غذایی آلوده بیمار شده و 420،000 نفر از آن‌ها می‌میرند. در دهه گذشته، در هر قاره، شیوع بیماری‌های مربوط به مواد غذایی تازه به‌طورجدی رخ‌داده است. مواد غذایی ناسالم و یا آلوده همچنین باعث آسیب رسیدن به بهره‌وری، سود و اعتبار می‌شوند. برندهای تجاری حوزه مواد غذایی تازه در ایالات‌متحده آمریکا، 55.5 میلیارد دلار از فراخوانی کالای نامطلوب در این زنجیره‌تامین متحمل ضرر شده‌اند.

ماهیت فراخوانی کالا در بخش غذا در حال گذار است. درگذشته تمرکز صرفاً بر روی محصول نهایی و شناسایی آن و بیرون کشیدن آن از زنجیره عرضه بود. با افزایش پیچیدگی در این بخش فراخوانی، وارد یک عرصه پر چالش تر شده است که نیاز به دسترسی به اطلاعات اصلی بیشتری دارد مانند مواد تشکیل‌دهنده یک محصول، اینکه آیا برای مصرف ، مصرف‌کننده نهایی آماده‌شده یا در حجم زیاد و برای پردازش بیشتر در پایین زنجیره آماده‌شده است.

استانداردها CPG در عمل

دیاگرام زنجیره‌تامین CPG برای تشریح موقعیت یک صاحب برند خاص در زنجیره‌تامین کالاهای CPG و کلیدهای شناسایی GS1 ارائه‌شده است که برای شناسایی مکان‌ها، مرسوله‌ها و یک‌قلم تجاری کالا استفاده می‌شوند.

 مزایای ردیابی در CPG

با جهانی‌شدن زنجیره‌تامین مواد غذایی تازه و صنعت خدمات غذایی این حوزه بزرگ‌ترین تأثیرات را در هر بخش تجربه کرده است. زمانی را به خاطر آورید که پیدا کردن یک نوع میوه تازه در سوپرمارکت در همه فصول غیرممکن بود و هر میوه تازه را در فصل کشت آن می‌شد پیدا نمود. جهانی‌شدن و پیشرفت در حمل‌ونقل و تدارکات به‌طور قابل‌توجهی بر روی دسترسی مصرف‌کنندگان به محصولات فصلی مانند سیب و پرتقال تأثیر گذاشته است. حتی با پیشرفت علم و تکنولوژی در امکان دسترسی به انتخاب گسترده‌تر غذاها، مقدار هدر رفت و ضایعات کمتری در زنجیره‌تامین مشاهده می‌شود. تعدادی زیادی از طرح‌های پایدار در سراسر جهان برای کاهش میزان هدر رفت و دورریز مواد غذایی وجود دارد.

در شرایطی که مصرف‌کنندگان نهایی تقاضای اطلاعات بیشتر در مورد محصولات غذایی که آن‌ها را خرید می‌کنند و یا غذایی که در رستوران می‌خورند رادارند و همچنین طرفین تجاری در زنجیره‌تامین به دنبال راه بهتر برای مدیریت محصولاتشان و کاهش هدر رفت و دورریز ضایعات مواد غذایی هستند دوباره این قابلیت ردیابی است که امکان دید بیشتر و شفافیت را فراهم می‌کند.

بهداشت و درمان

به‌عنوان یک بیمار، هر شخص حق دارد که بهترین مراقبت‌ها را داشته باشد. استفاده از استانداردهای GS1 در خدمات درمانی، ایمنی بیمار و زنجیره‌تامین حوزه بهداشت و سلامت، راندمان کارایی این زنجیره‌تامین را افزایش می‌دهد و قابلیت ردیابی دارو و وسایل پزشکی را بهبود می‌بخشد.

توسعه و اجرای استانداردهای خدمات درمانی GS1 توسط ذینفعان این حوزه که خودشان نیز از آن‌ها استفاده می‌کنند هدایت می‌شود.

کارگروه‌های مراقبت‌های بهداشتی GS1 برای تولیدکنندگان، عمده‌فروشان و توزیع‌کنندگان، سازمان‌های خرید گروهی، بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها، ارائه‌دهندگان تدارکات، سازمان‌های دولتی و نظارتی و انجمن‌های تجاری باز هستند و همه آن‌ها می‌توانند در آنجا عضو شوند.

مأموریت GS1 افزایش ایمنی بیماران، اثربخشی و امنیت زنجیره‌تامین، ردیابی و هم‌زمان‌سازی صحیح داده‌ها در حوزه بهداشت و درمان است.

بر اساس گزارش اینترپل بیشتر از یک‌میلیون نفر هرساله براثر استعمال داروی جعلی و یا تقلبی می‌میرند. در برخی از مناطق آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین کالای پزشکی تقلبی بیش از 30 درصد از سهم بازار را تشکیل داده است.

راه‌اندازی چنین سیستم‌های مبتنی بر استانداردها در سطح جهانی می‌تواند از ورود ده‌ها میلیارد دلار داروهای تقلبی به زنجیره‌تامین قانونی جلوگیری کند. (منبع: گزارش مک کینزی، «قدرت وحدت: قول استانداردهای جهانی در زمینه خدمات درمانی»، اکتبر 2012)

میلیون‌ها بیمار درخطر ابتلا به عوارض جانبی داروها هستند و حدود 160 تا 280 میلیارد دلار به علت ناکارآمدی و خطاهای این زنجیره ازدست‌رفته است.(منبع: گزارش مک کینزی، «قدرت وحدت: قول استانداردهای جهانی در زمینه خدمات درمانی»، اکتبر 2012)

در طول نیمه دوم قرن بیستم، تأکید شدیدی بر ردیابی در خدمات درمانی مشاهده شد؛ اما این ردیابی در درجه اول برای خدمت به قوانین بسیار محدودی از تولیدکنندگان مربوط به کنترل محصولات ایمن و کارآمد بود. استقرار ردیابی تقریباً به‌طور کامل در داخل هر سازمان بود و باهدف به اشتراک‌گذاری اطلاعات در سطح بین سازمانی نبود مگر اینکه تحت درخواست یک‌نهاد قانون‌گذار این اتفاق می‌افتاد.

در دهه اول قرن بیست و یکم تغییراتی در مقررات ردیابی، از کنترل‌های داخلی تا کنترل زنجیره‌تامین رخ داد. به‌عنوان‌مثال می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

استانداردهای بهداشت و درمان در عمل

دیاگرام زنجیره‌تامین بهداشت و درمان برای تشریح موقعیت یک صاحب برند خاص در زنجیره‌تامین کالاهای بهداشت و درمان و کلیدهای شناسایی GS1 ارائه‌شده است که برای شناسایی مکان‌ها، مرسوله‌ها و یک‌قلم تجاری کالا استفاده می‌شوند.

استانداردهای GS1 در بخش بهداشت و درمان:

استانداردهای GS1 منبع باز، جهانی، ثابت‌شده و سودمند هستند.

استانداردهای باز، مستقل از فناوری اجازه بهره‌وری با سازگاری کامل را می‌دهند. کاربران نهایی به راه‌حل‌های اختصاصی محدود نیستند و بخش طرح و توسعه‌شان پس از اتخاذ استانداردها می‌تواند برای سایر تحولات ارزش‌افزوده ایجاد نماید.

بهداشت و درمان طبیعتاً یک بخش جهانی است که زنجیره‌تامین آن اغلب از مرزها عبور می‌کند. این سیستم استاندارد جهانی برای ردیابی محصول در سراسر جهان، از تولیدکننده محصول تا درمان بیمار، مطابق با الزامات قانونی توسعه‌یافته است. در موارد تجارت درون‌مرزی، یک کلید شناسایی قلم تجاری کالا (GTIN) می‌تواند برای شناسایی محصول در هر کشوری بدون هرگونه محدودیت یا خطا استفاده شود.

سیستم استاندارد GS1 دستگاهی است که توانایی‌های آن در 30 سال گذشته در بخش‌های مختلف دنیا به اثبات رسیده است.

مزایای ردیابی در بهداشت و درمان

هدف این مقررات این است که 5 مورد از حقوق و ایمنی بیماران را از طریق پیشگیری از جعل و تقلب، مراجعه مؤثر و مدیریت مناسب محقق سازد. بااین‌وجود، طرفین تجاری یک زنجیره‌تامین می‌دانند که با افزایش قابلیت ردیابی آن‌ها همچنین می‌تواند ارزش‌های پنهان یا قبلاً غیرقابل دستیابی را از طریق کنترل‌های تولید بهبودیافته و شفافیت بهتر زنجیره‌تامین به دست آورند.

پوشاک و کالاهای عمومی

با توجه به این‌که 25 درصد از مواد شیمیایی که در سراسر جهان تولید می‌شود در صنعت نساجی استفاده می‌شود، 10٪ از مواد مرتبط با نساجی به‌صورت بالقوه برای سلامت انسان خطرآفرین هستند، 19٪ از همه حشره‌کش‌ها و 9٪ از همه آفت‌کش‌ها بر روی پنبه استفاده می‌شود، ردیابی یک نیاز اضطراری برای در صنعت پوشاک محسوب می‌شود. برای تولید یک شلوار حداقل نیاز به یک کیلو پنبه است و تولید 1 کیلو پنبه نیاز به حداکثر 20000 لیتر آب دارد. سیستم‌های ردیابی کمک خواهند که اطلاعات میزان مصرف یک کالا به‌صورت در لحظه برای تصمیم‌گیری‌های آتی و جلوگیری از اسراف در اختیار تصمیم‌گیرندگان و برنامه‌ریزی کنندگان باشد.

چالش‌های پیش روی ایمنی محصول

چالش‌هایی که در بخش‌های دیگر موردبحث قرارگرفته‌اند با بخش کالای عمومی نیز مشترک هستند. جريان قطعات يا محصولات غیراستاندارد و خطرناک تقلبی در بخش فنّاوری اغلب به ضرر مصرف‌کنندگان است. اگرچه قوانینی به‌عنوان مراقبت از سلامت مصرف‌کنندگان به شکل سخت‌گیرانه وجود ندارد، اما رهنمودهای و مقررات ایمنی قابل‌توجهی برای مصرف‌کننده وجود دارد. چالش‌های ایمنی و مراقبت از سلامت محصول هم از جنس جعل و تقلب و همچنین اشتباهات در طراحی و ساخت محصولات مصرفی و پوشاک هستند.

اطمینان از کیفیت مواد و اجزای سازنده محصولات از تأمین‌کنندگان بالادست چالش رو به رشدی است که خود قربانی محصولات و مواد اولیه جعلی هستند یا به‌درستی واجد شرایط مواد مرجع مناسب نیستند. ما می‌دانیم که برخی از تأمین‌کنندگان وجود دارند که برای رسیدن به سود بیشتر از طریق استفاده از مواد خام ارزان، ناخودآگاه می‌توانند محصولات خطرناک یا ناامن را روانه بازار نمایند. بعضی از این‌ها نیز به‌طور آگاهانه برای جلب یک مشتری جدید این موضوع را پیشنهاد می‌دهند تا او بتواند در قیمت‌های رقابتی محصول پیروز باشد.

دیاگرام زنجیره‌تامین پوشاک و کالاهای عمومی

دیاگرام زنجیره‌تامین پوشاک و کالاهای عمومی برای تشریح موقعیت یک صاحب برند خاص در زنجیره‌تامین کالاهای پوشاک و کالاهای عمومی و کلیدهای شناسایی GS1 ارائه‌شده است که برای شناسایی مکان‌ها، مرسوله‌ها و یک‌قلم تجاری کالا استفاده می‌شوند.

مزایای ردیابی در پوشاک و کالاهای عمومی

تولیدکنندگان و خرده‌فروشان در این بخش دید بهتری نسبت به جریان مواد خام و محصولات خود در زنجیره ارائه می‌کنند. آن‌ها اغلب نیاز به انجام فراخوانی یا خروج محصول از بازار دارند و از عدم وجود استانداردها رنج می‌برند و این تبدیل به چالشی برای رقابت در بازار شده است. خروج محصول از بازار یا فراخوانی می‌تواند پیامدهای عظیمی برای یک شرکت در این بخش داشته باشد، زیرا برخی از مشتریانشان را برای همیشه از دست خواهند داد. فراخوانی سریع‌تر و مؤثرتر، خیلی سریع‌تر می‌تواند اعتماد مصرف‌کننده نسبت به یک نام تجاری را جلب نماید.

شفافیت تقاضایی از سوی مصرف‌کنندگان است که قبل از خرید می‌خواهند بدانند آیا محصول به‌طور مداوم تولید می‌شود و یا تجارت عادلانه وجود دارد یا خیر. فقدان قابلیت‌های ردیابی برای پاسخگویی به نیازهای مصرف‌کننده از شفافیت توسط صاحب‌نام تجاری و همچنین تأمین‌کنندگان و تأمین تدارکات آن‌ها می‌تواند بسیار مشکل‌ساز باشد.

حمل‌ونقل و لجستیک

بخش حمل‌ونقل و لجستیک GS1 شگفتی از کارآفرینی، نوآوری و خلاقیت است. GS1 شرکای تجاری و مصرف‌کنندگان را قادر می‌سازد در اقتصاد جهانی و زنجیره ارزش جهانی شرکت کنند. بااین‌وجود تعدادی از تغییرات بنیادی در صنعت اتفاق می‌افتد که GS1 باید از آن آگاهی داشته باشد و خود را به‌روز نگه دارد.

زنجیره ارزش فعلی به‌طور فزاینده‌ای توسط تقاضای مصرف‌کننده هدایت می‌شود. انتظارات مصرف‌کننده به‌ویژه در حوزه تحویل محصول، در حال افزایش است. درعین‌حال تحویل بسته‌های سفارش شده کوچک (یعنی نه در سطح عمده بلکه در سطح خرده‌فروشی) توسط مصرف‌کنندگان به آن‌ها رو به افزایش است. ترکیب عناصر ناخوشایند پایداری این زنجیره ارزش را به چالش می‌کشد و باعث ایجاد زنجیره ارزشی برای سازمان‌دهی خود شبکه‌های ارزش می‌شود. این شبکه‌های ارزش جدید باید توسط شبکه‌های تأمین حمایت شوند تا دوباره ازلحاظ اقتصادی و به لحاظ زیست‌محیطی پایدار شوند.

همچنین عملیات حمل‌ونقل و لجستیک تغییرات قابل‌توجهی را برای رسیدن به شبکه‌های عرضه آینده که شامل تعداد بسیار زیادی از ارائه‌دهندگان خدمات حمل‌ونقلی است که ترجیح می‌دهند طیف وسیعی از وظایف و فعالیت‌های مختلف را به‌طور مشترک با مشتری نهایی انجام دهند متحمل خواهد شد. چنین شبکه‌هایی نیازمند همکاری بسیار بیشتر ذینفعان و استاندارد شدن بیشتر فرآیندهای جریان اطلاعاتی محصولات برای پاسخگویی به تقاضای افزایش شفافیت و ردیابی از طرف مصرف‌کننده و دیگر ذینفعان در این شبکه‌های تأمین می‌باشند.

چگونه انتظارات مصرف‌کنندگان نهایی در تجارت آنلاین برآورده می‌شود؟

برای درک بهتر چالش‌هایی که شبکه‌های ارزش و شبکه‌های عرضه با آن روبرو هستند، در اینجا سریع‌ترین بخش در حال رشد در حمل‌ونقل و لجستیک بررسی و ارائه می‌شود: تحویل بسته به مصرف‌کنندگان.

در حال حاضر امروزه چندین میلیارد بسته در سال تنها در اروپا تحویل داده می‌شود. اما رشد آمار تحویل بار در مناطق توسعه‌یافته مانند اروپا بسیار سریع است و در مناطقی مانند آسیا دو برابر آن است. آمار تحویل بسته‌های مربوط به خرید خرد یا خرید جزئی نسبت از آمار تحویل بار در سطح عمده‌فروشی پیشی گرفته است و این در حالی است که نه زنجیره ارزش و نه زنجیره تأمین هنوز به‌اندازه کافی خود را برای پاسخگویی به این نیاز تطبیق نداده‌اند.

به‌عنوان‌مثال، خرده‌فروشان آنلاین هنوز قادر به ارائه تمام گزینه‌های تحویل(تحویل از طریق پیک، پست، ربات‌های پرنده در همه مکان‌‌ها و زمان‌های دلخواه مشتری)که در حال حاضر مصرف‌کنندگان انتظار دارند نیستند و بسیاری از مصرف‌کنندگان لغو درخواست خرید می‌کنند، زیرا گزینه تحویل مناسب برای آن‌ها ارائه نشده است.

اکثراً به دو دلیل خرده‌فروشان نمی‌توانند این گزینه‌ها را پیشنهاد بدهند:

  1. شناسایی ارائه‌دهنده خدمات حمل‌ونقلی که بتواند گزینه‌های تحویل مورد انتظار را ارائه دهد بسیار سخت است.
  2. با توجه به تکه‌تکه شدن(منظور زیادشدن سفارش‌های در سطح خرد با تنوع بالا و تعداد کم هر محصول در هر بار سفارش شده) و کمبود استاندارد در تحویل بسته، ارائه گزینه‌های تحویل مورد انتظار بسیار هزینه‌بر خواهد بود.

پیچیدگی روزافزون انتظارات تحویل بسته سفارشی همچنین به این معنی است که ارائه‌دهندگان خدمات کمتر قادر به ارائه گزینه‌های تحویل موردنیازشان می‌باشند. آن‌ها بیشتر مجبور به همکاری هستند و این در حالی است که مدل‌های کسب‌وکار متعارف بر تفکیک و رفع موانع سد راه رقابت مستقیم تمرکز می‌کنند.

برای شکستن این الگو و بازگشت به عملیات‌های پایدار و سودآور، هر دو گروه از ذینفعان باید رفتارهای خود را تغییر دهند و بیشتر با یکدیگر همکاری داشته باشند.

افزایش تقاضا برای تحویل گرفتن بار سفارش شده درب منزل:

تعداد بسته‌هایی که در اروپا تحویل مصرف‌کنندگان می‌شوند، هرساله 10 درصد افزایش می‌یابد.

رشد نرخ تحویل بسته به مصرف‌کنندگان در آسیا تقریباً دو برابر در اروپا است و در آسیا 20٪ است.

گزینه‌های تحویل بسته به مصرف‌کننده نهایی:

Royal Mail که یک فروشگاه اینترنتی است متوجه شد که 2 مورد از 3 سبد خرید به علت گزینه‌های تحویل نامطلوب ارائه‌شده توسط خرده‌فروشان آنلاین رها می‌شود.

طبق تحقیق EBAY، 25 درصد نسل امروزی از سایت‌هایی که برای تحویل بسته به آن‌ها محدودیت‌هایی دارند خرید نمی‌کنند.

این به این معنی است که گزینه‌های تحویل بهتر به‌طور مستقیم به فروش بیشتر و افزایش درآمد تبدیل می‌شود.

هزینه‌های حمل‌و‌نقل بر روی تصمیم خرید مشتریان اثر‌گذار است:

مصرف‌کنندگان، کل قیمت خرید (قیمت محصول و هزینه‌های تحویل) را از فروشگاه‌های آنلاین مختلف مقایسه می‌کنند.

در حال حاضر هزینه لجستیک در هر واحد تحویل کالا بالا است و در حال افزایش است.

هزینه‌های تحویل برای بعضی کالاهای ارزان‌قیمت مقادیر غیرقابل قبولی است و بعضاً از قیمت خود کالا نیز بیشتر است.

توسعه پایدار:

  • نرخ تکمیل بار برای کامیون‌های تحویل بار به مصرف‌کنندگان در ماه گذشته در لندن به‌طور متوسط کمتر از 40٪ است.
  • حدود 40 درصد از وانت‌بارهای تحویل بار کمتر از یک‌چهارم ظرفیتشان کامل است.
  • متوسط سرعت رانندگی در لندن حدود 11.8 مایل در ساعت معادل 18 کیلومتر در ساعت است.
  • در لندن حدود 38 تا 39 درصد خودروهای حمل بار با ظرفیت 300 کیلوگرم در هر مسیر پر می‌شود.

تمامی آمارهای فوق نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی حمل‌ونقل بهینه نیست و در چنین شرایطی نمی‌توان توسعه پایدار داشت.

پیچیدگی:

چشم‌انداز فعلی ارائه‌دهندگان خدمات تحویل بار بسیار پیچیده به نظر می‌رسد و به‌طورکلی ارسال یک بسته تک‌محصول برای یک مصرف‌کننده برایشان سخت است.

هر حامل دارای شناسه پاکت خود، برچسب‌ها، رابط‌ها و الزامات اضافی است.

بنابراين خرده‌فروشان مجبورند به اشخاص ثالثی که خدمات مدیریت تخصصی را برای مقابله با این پیچیدگی‌ها ارائه می‌دهند، مراجعه و درخواست کمک نمایند.

نکته: این متخصصان ممکن است ارائه‌دهندگان نرم‌افزار (مثلاً برای برنامه‌ریزی و مدیریت حمل‌ونقل، اجرای زنجیره تأمین، ادغام بسته و غیره) و یا شاید شرکت‌های حمل‌ونقلی باشند. ولی چه کسی در اصل هزینه این خدمات برون‌سپاری شده را غیر از مصرف‌کننده نهایی می‌پردازد؟

برون‌سپاری برای همه اجباری به نظر می‌رسد غیر از فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ و یا توزیع‌کنندگان بزرگ.

فروشگاه‌های کوچک به‌طورکلی باید هزینه زیادی را بابت برون‌سپاری خدمات حمل‌ونقلی بپردازند بنابراین فروشگاه‌های کوچک قابلیت رقابت با فروشگاه‌های بزرگ را نخواهند داشت.

استانداردهای حمل‌ونقل و لجستیک در عمل

سیستم GS1 قدرت چشمگیر خود را به‌ویژه در زمینه حمل‌ونقل و تدارکات نشان داده است.

زنجیره ارزش جهانی، امروزه بر فعالیت‌های حمل‌ونقل و تدارکات متکی است:

  • تمام انواع حمل‌ونقل (هوا، آبراه داخلی و دریایی، راه‌آهن، جاده، بسته)،
  • تمام اشکال ذخیره‌سازی (بلندمدت و کوتاه‌مدت؛ انبارها، مکان‌های جابجایی پیش رو، موجودی در فروشگاه)
  • همه انواع گذرگاه مرزی
  • در سراسر جهان
  • در همه ترکیبات ممکن

بااین‌حال، ما می‌توانیم تمام این پیچیدگی را تنها با پنج کلید شناسایی GS1 پیگیری، ردیابی و مدیریت کنیم.

بنابراین، با GS1 شما می‌توانید حتی پیچیده‌ترین زنجیره‌های عرضه را با چند کلید شناسایی اداره کنید.

قابلیت اتصال به حمل‌ونقل کارآمد

باوجودی که صنعت حمل‌ونقل و لجستیک توانایی‌های حمل‌ونقل محصولات را از سواحل دور به مصرف‌کنندگان توسعه داده است، چالش‌های روزافزون در انجام آن به‌طور مؤثر و کارا وجود دارد. یکی از مسائل کلیدی، افزایش نیاز به همکاری و اتصال طرفین تجاری به یکدیگر به‌منظور درک واقعی فرآیند حمل‌ونقل و تدارکات محصول و هماهنگ‌سازی فعالیت‌ها برای جلوگیری از ضایعات غیرضروری و تأخیر در افزایش ایمنی و پایداری است. همان‌طور که صنعت برای پاسخگویی به تقاضا برای اطلاعات در مورد محصولات حرکت می‌کند، قانون‌گذارها نیز پیشرفت کرده‌اند.

دولت‌ها و قانون‌گذارها دریافتند که اگر ندانند داروهای حیاتی برای نجات جان انسان‌ها در کجای طول مسیر حمل‌ونقل آن است نخواهند توانست داروها را به بیمارانی که در وضعیت وخیمی قرارگرفته‌اند برسانند.

هر شخصی ممکن است این مزایا را در زندگی شخصی خود ببینید؛ اما خطاهای حمل‌ونقل و لجستیک نیز ممکن است به‌طورجدی بر زندگی کاری آن‌ها اثر بگذارد. بسیاری از فرآیندها مانند تولید، تکیه‌بر وجود مواد و قطعات موردنیاز در زمان مناسب، در جای مناسب و در شرایط مناسب دارند. اگر حمل‌ونقل و لجستیک فقط برای یک قطعه یا ماده خام اولیه حیاتی با خطا مواجه باشد کافی است تا در فرآیند تولید اختلال ایجاد نماید و باعث شود کارگران بیهوده در زمان کاری دور خود بچرخند که عامل اصلی هزینه زایی هم محسوب می‌شود.

البته مزایای بسیار دیگری نیز وجود دارد که در اینجا فرصت کافی برای اشاره به آن‌ها وجود ندارد.

همچنین شفافیت در شبکه تأمین مزایای زیر را به همراه دارد:

  • جلوگیری از محموله‌های مشکوک به جعل یا تقلب برای رسیدن به دست توزیع‌کنندگان
  • رساندن به‌موقع مواد اولیه و قطعات برای فرآیند تولید جهت جلوگیری از اختلال در آن
  • زمان‌بندی مجدد در کارخانه برای اجتناب از اختلال در فرآیند تولید
  • جلوگیری از حاضر بودن تجهیز ضروری اشتباه (تجهیزی جای تجهیزی دیگر) به هنگام تولید.
  • اجتناب از نگهداری موجودی اضافی جهت دورریز کمتر به دلیل منسوخ شدن
  • اجتناب از هدر رفتن زمان، گم‌شدن سوابق ردیابی و صرفه‌جویی در مصرف سوخت و هدر رفتن هزینه‌ها و محیط‌زیست
  • اجتناب از گم‌شدن و یا دزدبری کالاها در هنگام جابه‌جایی‌ها
  • جلوگیری سردرگمی و کاهش خطاها به هنگام جابه‌جایی کالاها و مرسوله‌ها بین ذینفعان در زنجیره تأمین و در فرایندهای شبکه حمل‌ونقل و لجستیکشان
  • اجتناب از تأخیر در جمع‌آوری اطلاعات به شکل کاغذی

مزایای ردیابی در حوزه حمل‌ونقل و لجستیک

شفافیت یک کلید برای کارآمدی عملیات حمل‌ونقل و لجستیک در مدیریت انبار و اموال و تحویل کالا به‌حساب می‌آید. شفافیت کمک خواهد کرد تا مالیات‌ها به هنگام واردات و صادرات بر اساس تعرفه گمرکی صحیح جمع‌آوری شود.

در زیر به‌طور خلاصه به این مزایا اشاره‌شده است:

  • کارآمدی عملیات حمل‌ونقل و لجستیک، انبارش و تحویل کالا
  • انطباق با قوانین کنترل مرزی (WCO و WTO)
  • محاسبه دقیق مالیات بر اساس تعرفه‌های گمرکی برای واردات و صادرات

صنایع فنی

صنایع دفاعی، مهندسی، انرژی، هوافضا، خودرو، ریل و معدن، همه صنایع فنی هستند که در حال حاضر با بسیاری از چالش‌های پیچیده زنجیره تأمین مواجه هستند.

فشار هزینه‌ها به‌طورکلی منجر به افزایش برون‌سپاری می‌شود که به‌نوبه خود باعث ایجاد چالش در قابلیت ردیابی برای تشخیص کارآمد و به‌موقع کالای تقلبی خواهد شد.

رقابت بر سر دیجیتالی کردن دنیای فیزیکی (“صنعت هوشمند”، “اینترنت اشیا در صنعت”، “شهرهای هوشمند”) آغازشده است و اکثر شرکت‌ها این را در استراتژی‌های خود قرار داده‌اند.

این بخش‌ها نیاز به فرایندهای شفاف برای بهینه‌سازی زنجیره تأمین شان دارند اما بیشتر از آن نیاز به شفافیت بیشتر برای مدیریت چرخه عمر قطعات و تجهیزاتشان که برخی از آن‌ها می‌توانند بین 60 تا 100 سال عمر مفید داشته باشند خواهند داشت.

بخش صنایع فنی بر فعالیت‌های محوری و مرتبط با صنعت و فرآیندهای کسب‌وکار تمرکز دارد:

  • احراز هویت قطعات
  • تکنولوژی نوآورانه
  • مدیریت قطعات یدکی
  • شفافیت موجودی (پیش‌بینی بازپرسازی)
  • اتوماسیون
  • نشانه‌گذاری مستقیم قطعات
  • فعالیت‌های تعمیرات و نگهداری
  • سریال گذاری قطعات و تعمیرات پیشگیرانه
  • مدیریت ضمانت تعویض کالا
  • انطباق با قوانین

هرساله نزدیک به 1.3 میلیون کشته براثر سوانح رانندگی در سراسر جهان اتفاق می‌افتد.

در 10 عامل اصلی تصادفات جاده‌ای نقص فنی قطعات به چشم می‌خورد که بسیاری از آن‌ها به خاطر استفاده از کالاهای فیک یا همان جعلی مانند ایربگ یا کیسه هوای تقلبی است. به‌علاوه تجارت کالاهای تقلبی این حوزه حدود 12 میلیارد دلار آمریکا در سال است. (تامسون رویترز، چگونه قطعات خودرو تقلبی تبدیل به یک شغل پررونق شد؟ 2015 فوریه 3)

برآورد صرفه‌جویی در هزینه براثر استفاده مفید از استانداردهای مهندسی توسط بخش نظامی از 10٪ تا 50٪. (آژانس دفاع اروپا، استانداردسازی مواد، 2015 ژوئن 18)

مدیریت چرخه عمر قطعات در صنعت ریلی مانند سوابق پزشکی یک بیمار بسیار مهم است زیرا یک سابقه ردیابی از قطعات و تجهیزات در مدت‌زمان 60 سال ممکن است مورداستفاده قرار بگیرد. قطعات و تجهیزات را به‌عنوان یک بیمار که به یک دکتر جدید که به تشخیص به‌ظاهر پیچیده در مورد بیمار نیاز دارد مراجعه می‌نماید در نظر بگیرید. دکتر جدید که برای اولین بار بیمار را می‌بیند، باید برخی از امتحانات را روی بیمار انجام دهد که هزینه‌ای زیادی خواهد داشت و وقت‌گیر خواهد بود. اگر این دکتر جدید به سوابق کامل سلامت این بیمار (که توسط معاینه پزشکان قبلی ساخته‌شده است) دسترسی داشته باشد، سوابق بیمار ممکن است بر اساس مسائل مربوط به معاینات قبلی به پزشک جدید اطلاع دهد که علت این بیماری چیست. داشتن یک ردیابی از سوابق بهداشتی در دسترس، ایمنی را افزایش خواهد داد و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و در سریع‌ترین زمان ممکن صورت می‌پذیرد.

استاندارهای زنجیره تأمین صنایع فنی در عمل

استانداردهای GS1 تعامل خوبی با این بخش‌ها دارد و کمک می‌کند تا کارآمدی بیشتر با کاهش هزینه‌ها حاصل شود.

استانداردهای GS1 برای شناسایی، ضبط خودکار داده و به اشتراک‌گذاری اطلاعات در مورد محصولات، موقعیت مکانی صاحبان کسب‌وکار و غیره به کار خواهد آمد و به این زنجیره کمک خواهد کرد تا برای چرخه عمر محصولات شفافیت ایجاد نموده، بهره‌وری عملیاتی را بهبود بخشد و قطعات یدکی، محصولات نهایی و نیمه ساخته را بهتر مدیرت نماید.

مدیریت چرخه عمر در GS1 نسبتاً جدید است، زیرا بیشتر در مورداستفاده مؤثر از اقلام در هنگام بهره‌برداری تمرکز می‌کند. اگرچه یک قطعه یا تجهیز تحت اختیار مالک نهایی باقی می‌ماند اما در “زنجیره عرضه” به عقب و جلو حرکت می‌کند.

یک تجهیز در صنایع فنی معمولاً از چندین مورد دیگر مانند قطعات یدکی و اجزاء فنی تشکیل‌شده است که در طول زمان (از طریق سایش و پاره شدن و یا آسیب خارجی) باید حفظ، تعمیر و یا جایگزین شوند.

قطعات جایگزین با شناسه‌های جدید (سریال) باید توسط ذینفع دیگری (کارگاه‌های تعمیر) نصب شود. همه این فعالیت‌ها باید درمیان همکاران ثبت‌شده و به اشتراک گذاشته شوند، ازاین‌رو اهمیت شفافیت چرخه عمر محصول آشکار می‌شود.

مزایای ردیابی در صنایع فنی

شرکت‌ها برای جلب اعتماد مشتریانشان به دنبال ارائه شفافیت در زنجیره و ایجاد امکان دید بیشتر نسبت به چرخه عمر محصولاتشان هستند. قرار دادن قابلیت‌های احراز هویت در دست خریداران و حتی مصرف‌کنندگان یک روش مؤثر برای شناسایی و حذف کالای تقلبی از زنجیره عرضه قانونی، بلکه در طول کل چرخه عمر محصول است. اگر یک قطعه تعمیر یا نگهداری شود، مالک باید مطمئن شود که قطعه اورجینال نصب یا جایگزین شده به او بازگشته است.

استانداردهای GS1 کمک می‌کند تا افرادی که به‌طور آگاهانه محصولات فرعی استاندارد یا جعلی را به فروش می‌رسانند پیدا شوند.

شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی متوجه شده‌اند که همان ابتکاراتی که برای ایجاد یک زنجیره تأمین ایمن و مطمئن‌تر انجام می‌شود می‌تواند راندمان عملیاتی‌اش را نیز افزایش دهد. هنگامی‌که اجزاء، قطعات یدکی و مجموعه قطعات با حامل‌های داده‌های شناخته‌شده در سطح جهانی مانند Data Matrix و برچسب‌های RFID نشانه‌گذاری می‌شوند و اطلاعات محصول با استفاده از این شناسه‌ها ثبت می‌شود، شرکت‌ها می‌توانند عامل تلف شدن منابع، دورریز و ضایعات را به‌راحتی شناسایی كنند.

داشتن اشیا و یا قطعات و تجهیزاتی که در ارتباط با یکدیگر هستند در اینترنت اشیا (به‌عنوان‌مثال انقلاب صنعتی چهارم، کارخانه‌های هوشمند) بسته‌های عظیم و حجیم اطلاعاتی را به وجود خواهند آورد. با استفاده از تحلیل اطلاعات شرکت‌ها خواهند توانست رفتار آینده هر قلم کالا را بر اساس تاریخچه عملکرد آن پیش‌بینی نمایند. این باعث می‌شود بسیاری از دست نیافتنی‌ها و ناشناخته‌ها برای سازنده‌ها حذف شود. آن‌ها می‌توانند به‌جای فروش به مشتری نهایی از شیوه پرداخت به ازای مقدار استفاده بهر ببرند.

اختصاص یک کلید منحصربه‌فرد جهانی به هر قلم کالا امکان تبادل داده‌های اصلی مواد مربوط به یک محصول (شامل به‌روزرسانی‌های منظم) را فراهم می‌آورد و همین موضوع فرصت جدیدی را برای پشتیبانی از راه دور یا نگهداری از راه دور فراهم می‌آورد.

نتیجه‌گیری

با جهانی‌شدن زنجیره‌های تأمین، پیچیدگی‌های کسب‌وکار نیز بیشتر شده‌اند. یکی از راه‌حل‌های پیچیده موردنیاز زنجیره تأمین، ردیابی و ره‌گیری کالا است، شناخته‌شده‌ترین ارگان در حوزه ردیابی و ره‌گیری در سطح جهانی باسابقه 40 ساله GS1 است. استانداردهای GS1 در سراسر جهان استفاده‌شده و امتحان پس داده است. استقرار یک سیستم ردیابی مبتنی بر استانداردهای جهانی GS1 نه‌تنها مشکل ردیابی بلکه بسیار از مشکلات دیگر را که در مقاله نیز به آن‌ها اشاره