معرفی خدمات ارائه‌شده توسط GS1

ماهنامه شماره 28 (آذر ماه 1396)

  1. مقدمه

GS1 مجموعه‌ای از خدمات و ابزار برای پذیرش استانداردهای ساده‌تر و تأثیرگذارتر برای کسب‌وکار شمارا ارائه می‌دهد. این‌که آیا شما یک شرکت کوچک هستید یا چندملیتی بزرگ، خدمات GS1 می‌تواند به موفقیت روزافزون کسب‌وکار شما در جهان بر طبق فرآیندهای دیجیتال کمک کند.

  1. مفهوم Big Picture

مفهوم Big Picture،GS1را قادر می‌سازد تا نیازهای در حال تغییر جهان را بیشتر برآورده سازد.

Big Picture یک برنامه بلندمدت برای افزایش بهره‌وری سرویس‌های GS1 است برای این منظور در نظر دارد خدمات و سرویس‌هایی که هم‌اکنون توسط MO ها ارائه می‌ شود را در درجه اول بهبود بخشد و همچنین سرویس‌های جدیدی را به خدمات اصلی و خدمات ارزش‌افزوده اضافه نماید.

Big Picture قدمی است برای اشاعه استانداردها و راهکارهای GS1 به‌صورت سریع‌تر، راحت‌تر، مؤثرتر.

هدف استفاده از پروژه Big Picture ارائه خدمات GS1 بدون حدومرز و به‌صورت جهانی با در نظر گرفتن ارزش‌افزوده خدمات ارائه‌شده که توسط استانداردهای GS1 که توسط 112 کشور عضو مدیریت می‌شوند.

بدین منظور باید GS1 از تکنولوژی‌های روز دنیا تبعیت کند و خدمات خود را متناسب با نیازهای کاربران جهانی ارائه دهد.

  1. GS1 Cloud

در دنیای کسب‌وکار امروزه دسترسی به اطلاعات دقیق و صحیح کالا که توسط تولیدکننده و یا عرضه‌کننده رسمی محصول ارائه‌شده باشد، اهمیت بالقوه‌ای برای مشتریان دارد. ازاین‌رو از ابتدای 11 دی‌ماه سال 1396، سازمان جهانی GS1 سامانه اینترنتی GS1Cloud را که یک سرویس اطلاعاتی بین‌المللی جدید برای ارائه اطلاعات مطمئن محصولات برای متقاضیان به‌صورت عمومی در سرتاسر جهان ایجاد کرده است

GS1 Cloud بزرگ‌ترین منبع اطلاعاتی محصولات مورد اعتماد در جهان بر اساس استانداردها و راهکارها و خدمات GS1 است. , GS1 Cloud ابر عنصر مرکزی است و زیربنای تکنولوژی مشترک Big Picture است.

  • در پایگاه داده GS1Cloud 7 مورد از اطلاعات درباره محصول نگهداری و ثبت می‌شود که عبارتند از:
  1. کد GTIN محصول
  2. نام کشورهای عرضه‌کننده محصول
  3. نام تجاری محصول
  4. شرح محصول
  5. نام شرکت تولیدکننده یا توزیع‌کننده محصول
  6. گروه کالایی محصول (طبقه‌بندی بر اساس ساختار GPC)
  7. تصویر محصول
  • در پایگاه داده GS1 Cloud اطلاعات مربوط به محصولات‌ها از منابع ذیل جمع‌آوری می‌شوند:
  1. کدهای ثبت‌شده محصولات (GTIN)
  2. دیتا پول (GDSN)
  3. کاتالوگ‌های GS1 Source
  4. سایر کاتالوگ‌های محلی
  • در پایگاه داده GS1 Cloud اطلاعات محصولات در اختیار چه کسانی قرار می‌گیرد:
  1. خرده‌فروشان و فروشگاه‌های الکترونیکی
  2. اپلیکیشن های کاربردی
  3. تولیدکنندگان
  4. مشتریان
  5. توزیع‌کنندگان

  1. شبکه هم‌زمان‌سازی داده‌ها (GDSN)

یک سرویس کلیدی که امکان به اشتراک‌گذاری داده دقیق و کاملاً هماهنگ را فراهم می‌کند و به‌روزرسانی موارد موردنیاز را درمیان بیش از 42،000 شرکای تجاری انجام می‌دهد.

شبکه همگام‌سازی داده جهانی (GDSN) اجازه می‌دهد داده‌های B2B و B2C مبادله شود و به‌طور خودکار بین تولیدکنندگان و خرده‌فروشان هماهنگ شود. با استفاده از GDSN، شرکای تجاری دسترسی به اطلاعات دقیق و جاری رادارند، زیرا هرگاه یک تأمین‌کننده یا خرده‌فروش پایگاه داده خود را به‌روزرسانی کنند، تمام پایگاه‌های همکاران به‌صورت خودکار به‌روز می‌شوند.

هر شخص می‌تواند به اطلاعات به‌طور مداوم دسترسی داشته باشد. این به تعاملات تجاری کمک می‌کند تا کارآمدتر و مقرون‌به‌صرفه باشند و پایه‌ای برای ارائه اطلاعات به مشتریان مورد اعتماد ایجاد کنند. در حال حاضر، بیش از 23 میلیون محصول، هرکدام با کد شناسایی جهانی خود ([1]GTIN)، بخشی از GDSN هستند.

برای اینکه بتوانید اطلاعات محصول را از طریق GDSN مبادله‌کنید، شرکت‌ها باید به یک پایگاه اطلاعاتی بپیوندند.

GS1 Global Data Synchronization Network مکمل GS1 Cloud است و این دو در کنار یکدیگر کار خواهند کرد تا مزایای کسب‌وکار را برای شرکت‌های معتبر فراهم کنند. GDSN یک سرویس کلیدی است و بیش از 40،000 شرکت دارد

در سراسر جهان به قابلیت اطمینان و توانایی‌های خود برای انجام کسب‌وکار پایبند است.[2]GDSN و خدمات GS1 Cloud از یک مدل داده مشترک برای اطمینان از قابلیت همکاری و هماهنگ‌سازی بین آن‌ها استفاده می‌کنند.

  1. معرفی سایت GEPIR و کدهای GLN

GEPIR و GLN Service ثبت اطلاعات هستند. هر دو از سرویس‌های برتر پشتیبانی محسوب می‌شوند که توسط سازمان‌های عضو GS1 ارائه می‌شود.

GS1 GEPIR، رجیستری اطلاعات قدرتمند است، سرویس رایگان مبتنی بر اینترنت که به کاربران امکان می‌دهد اطلاعات مربوط به تماس را برای هر شرکت یا سازمان که دارای هر شناسه GS1 هستند را پیدا کند. همه سازمان‌های غیردولتی GS1 در GEPIR مشغول به فعالیت هستند.

GEPIR را در https://gepir.gs1.org امتحان کنید اما به یاد داشته باشید، GEPIR تنها اطلاعاتی در مورد شرکتی که شماره بارکد و نام تجاری که محصول را فروخته است را می‌دهد. خود محصول ممکن است در هر جای دنیا تولید شود.

شماره مکان جهانی می‌تواند توسط شرکت‌ها مورداستفاده قرار گیرد تا مکان‌های آن‌ها را شناسایی کند و به آن‌ها انعطاف‌پذیری کامل برای شناسایی هر نوع یا سطح محل موردنیاز را بدهد.

• GLN می‌تواند مکان‌های فیزیکی شرکت را شناسایی کند، به‌عنوان‌مثال یک فروشگاه، یک انبار یا اسکله در یک بندر.

• GLN می‌تواند برای شناسایی یک سازمان به‌عنوان یک‌نهاد شرکتی استفاده شود.

• GLN همچنین می‌تواند یک‌نهاد قانونی و عملکردی شرکت را که به‌عنوان طرف در یک معامله تجاری خاص، به‌عنوان‌مثال خریدار، فروشنده یا حامل فعالیت می‌کند، شناسایی کند.

• GLN در هر بارکد یا برچسب EPC / RFID برای شناسایی خودکار کدگذاری می‌شود

مکان‌هایی مانند مکان‌های ذخیره‌سازی در یک انبار، مقصد یک پالت یا مبدأ یک محصول.

• GLN را می‌توان در پیام‌های الکترونیکی و ثبت‌نام برای اطلاع‌رسانی به شرکای تجاری در مورد شرکت‌ها و GLN های مربوطه استفاده کرد.

GLN منحصربه‌فرد مکان فیزیکی، اشخاص حقوقی یا نهادهای عملکردی، ازجمله آدرس حقیقی را شناسایی می‌کند. ارتقاءهای اخیر GLN Service را سریع‌تر کرده است، که در سازمان‌ها، مراکز بهداشتی، خرده‌فروشی، استفاده می‌شود. خدمات[3]GLN یک عنصر اساسی از کار GS1 جهانی با تجارت بین‌المللی (ITC) است که به بهبود و پایداری بازارهای جهانی کمک می‌کند.

  1. Data Quality (کیفیت داده)

داده‌های باکیفیت بالا برای ایجاد فروش قوی در سراسر زنجیره تامین ، ایجاد رفاه کسب‌وکار، ارائه رضایت مشتری، احترام به مقررات و حصول اطمینان از ایمنی بیماران امری مهم محسوب می شود.

بعدازاینکه اطلاعات در شبکه‌ها به اشتراک گذاشته شود، کیفیت داده می‌تواند به خطر بیفتد: قوانین اعتبار سنجی داده‌ها به جلوگیری از آن کمک می‌کنند. با توجه به اینکه داده‌ها به مصرف‌کنندگان یا بیماران انتقال می‌یابند، موافقت‌نامه‌های GS1 Trustmark و شرایط استفاده از داده‌ها که کاربران اطمینان حاصل کنند طراحی شده است.

در سال گذشته، با درخواست هیئت‌مدیره GS1 و با حمایت هیئت‌مدیره Excellence GS1، تیم کیفیت GS1 برای ایجاد کیفیت داده‌ها صدور گواهینامه برای سرویس‌های اصلی داده‌ها (MDS[4]) و صاحبان مارک‌ها را تعریف کرده است.

سازمان‌های عضو GS1 بیشتر و بیشتر در MDS تأیید خواهند شد تا بتوانند به کیفیت داده کمک و آن را پشتیبانی بهتر کنند.

GS1 برای سال‌ها آتی برنامه‌های افزایش کیفیت داده را جز اهداف اصلی خود قرار داده است امروزه مشخص است که دسترسی سازگار به اطلاعات باکیفیت بالا، اعتماد بالا برای مصرف‌کنندگان مانند یک‌خرده فروش، بیمارستان، تنظیم‌کننده، مصرف‌کننده و یا بیمار، حائز اهمیت است.

  1. ردیابی محصولات

ردیابی یکی از مهم‌ترین خدمات GS1 خدمت می‌کند. ردیابی قابلیت فراخوانی سریع و انطباق با الزامات قانونی را فراهم می‌کند. ردیابی پایه و اساس مربوط به بهره‌وری زنجیره تأمین، حمل‌ونقل و تدارکات، کیفیت، مدیریت ریسک، یکپارچگی نام تجاری، پایداری و شفافیت است.

ردیابی مبتنی بر استانداردها دسترسی سریع به داده‌های قابل‌اطمینان را فراهم می‌کند که بینش و اجازه تصمیم‌گیری بهتر را می کند.

بخش‌های GS1 می‌توانند پاسخ دقیق و به‌موقع را به طیف وسیعی از سؤالات در مورد محصولات و زنجیره‌های عرضه خود ارائه دهند.

طراحی آن‌ها و دسترسی به اطلاعات قابل‌اعتماد در زمان واقعی بدون توجه به تعداد شرکا و محصولات درگیر است.

با استفاده از استانداردهای GS1، اقلام، اشخاص و مکان‌ها به‌طور یکنواخت شناسایی می‌شوند و حرکات و تعاملات آن‌ها به‌درستی گرفته‌شده و به اشتراک گذاشته‌شده است. با GS1، داده‌های ردیابی را می‌توان در سطوح مختلف دقت سنجی کرده، همچنین رویدادهای ردیابی بحرانی و عناصر کلیدی داده در مجموعه‌ای یا زنجیره، مدیریت کرد.

نسخه جدید GS1 Global Traceability Standard در ماه آگوست منتشر شد که با نیازهای تجاری مهم مانند پاسخگوی به نیازهای کاربران برای دسترسی قابل‌اعتماد به اطلاعات و رویدادها و سیستم‌های یکپارچه و همگرا است.

علاوه بر این، GS1 به‌طور فعال با صنعت درگیر شده است تا از استانداردهای موجود برای شناسایی داده‌ها در زنجیره‌های سازمانی که بسیاری از آن‌ها به‌شدت به ابتکارات ردیابی زنجیره تأمین بستگی دارد، استفاده شود.

  1. پایداری[5]

استانداردهای GS1 به بهبود پایداری مواد غذایی کمک می‌کند، دسترسی کشاورزان و تولیدکنندگان کوچک به بازارهای جهانی را افزایش می‌دهد و به کاهش زباله‌های مواد غذایی کمک می‌کند. ابتکارات پایدار می‌تواند رقابت را افزایش دهد، رشد پایدار را افزایش دهد و شغل‌های جدید را ایجاد کند.

رهبران سیاسی در سراسر جهان خواستار ردیابی بهتر در زنجیره‌های عرضه‌شده‌اند.

شرکت‌ها به‌طور داوطلبانه اهداف برای تأمین منابع را تعیین می‌کنند. مصرف‌کنندگان خواستار اطلاعات دقیق در محصولاتی که خریداری می‌کنند و مواد غذایی که مصرف می‌کنند را هستند.

برای کمک به دستیابی به این اهداف و دیگران، GS1 فعالانه در پروژه‌های مختلف و ابتکاراتی که برای ترویج ردیابی و بهبود پایداری طراحی‌شده است، شرکت می‌کند.

به‌عنوان‌مثال، GS1 یک عضو فعال کنسرسیوم REFRESH و پروژه تحقیقاتی است، یک عنصر ناهمگونی در اقتصاد دایره‌ای کمیسیون اروپا. اهداف REFRESH عبارت‌اند از:

  • کاهش نیمی از سرانه مواد غذایی در سطح خرده‌فروشی و مصرف در اروپا
  • کاهش میزان غذا در طول تولید و زنجیره تأمین. استانداردهای GS1 برای شناسایی محصول و به اشتراک‌گذاری اطلاعات می‌تواند به کاهش قابل‌توجهی در از دست رفتن مواد غذایی و زباله‌های مواد غذایی کمک کند.
  1. نتیجه‌گیری

در تجارت بین‌الملل دسترسی آسان و مطمئن به اطلاعات و برقراری ارتباط سریع با بازارها اهمیت و حساسیت خاصی دارد. با بهره‌برداری از خدمات ارائه‌شده توسط سازمان جهانی GS1 مطابق با استانداردها و راهکارهای GS1 می‌توان گامی در بهبود روند ردیابی محصولات و به اشتراک‌گذاری داده‌ها به‌صورت قابل‌اعتماد بین ذینفعان زنجیره تأمین برداشت.