مدیریت موجودی در شرکتهای تولیدکننده پوشاک Levi Strauss و I.T.’S. International با استفاده از EPC/RFID GS1_

ماهنامه شماره 22 (خرداد ماه 1396)

  1. استفاده از EPC/RFID در مدیریت موجودی شرکت Levi Strauss
    1. آشنایی با شرکت Levi Strauss

شرکت شلوار جین Levi’s  بانام تجاری Levi Strauss & Co، تولیدکننده شلوارهای جین آبی است که حدود 150 سال پیش، یعنی در سال 1852 در ساکرامنتوی کالیفرنیا توسط شخصی به نام لوی اشتراوس تأسیس شد. لوی اشتراوس متولد فوریه ۱۸۲۹ آمریکایی ‌مهاجر آلمانی‌تبار و بنیان‌گذار کارخانه شلوار جین Levi’s بود.

در سال ۱۸۷۲ خیاط یهودی ژاکوب دیویس دست به ابتکار جالبی زد. وی شروع به تولید شلوارهای کار مردانه با لبه‌های فلزی و دکمههای فلزی  برای استحکام بیشتر نمود. درحالی‌که برای ارتقا کارش نیاز به یک شریک و همراه داشت و بنابراین نزد لوی استراوس مشتری شلوارهای کارش رفت. در سال ۱۸۷۳ استراوس و دیویس با ثبت اختراع و حق انحصاری  برای استفاده از میخ پرچ مس برای استحکام و افزایش دوام جیبهای شلوار کار با پارچه دنیم[1]، آن دو با خرید کارخانه نساجی  Amoskeag، شروع به تولید اولین سری از شلوارهای جین کردند. در نیمه دوم قرن بیستم، شلوار جین Levi’ss بر تن ستارههای راک رفت و بدین طریق تبدیل به نماد و سمبلی برای نسل جوان شد. در عکس معروف جوانانی که در سال ۱۹۸۹ بر بالای دیوار برلین در حال برداشتن اولین آجرهای دیوار هستند، همگی این شلوار را به پا کرده‌اند. کمانی با دوخت دوسوزنه بر جیب عقب خیلی زود تبدیل به نماد تجاری این شلوار شد و بعد از جنگ جهانی دوم با طرح کمان لیوایس بر جیب این شلوار باقی ماند.

هم‌اکنون این شرکت حدود 5000 هزار نفر پرسنل دارد که در بیش از 110 کشور جهان مشغول فعالیت هستند.

    1. فرصتهایی برای توسعه

Levi Strauss به‌طورکلی محصولاتش را در مناطقی که بازار آن‌ها وجود دارد و به فروش میروند، تولید میکند. با مدیریت 50 مرکز تولید و توزیع در 110 کشور جهان، این شرکت مطمئناً دارای زنجیره‌تامین پیچیدهای است.

در سال 2005، Levi Strauss مصمم به استفاده از سیستم کنترل موجودی قابل‌اطمینان‌تر و دقیقتر شد. بهبودی که میتوانست به‌نوبه خود، کارایی فرآیندهایش را به سمت سودآوری افزایش دهد. درنتیجه، Levi Strauss اقدام به استفاده از کد الکترونیکی محصولات (EPC) GS1 بر پایه سیستم شناسایی با فرکانس رادیویی (RFID) در عملیاتش کرد.

سازمان تصمیم گرفت تا یک سیستم پایلوت EPC/RFID راهاندازی کند تا عملیاتش در سطح بالایی از ساختاربندی قرارگرفته و بتوانند به‌طور مؤثری تسهیل‌یافته و در هر مرحله از پایلوت در طول فرایند، امکان ردیابی و گزارش کلی پیشرفت پروژه وجود داشته باشد.

پس از تأیید توسط دفتر مرکزی Levi Strauss، یک کارگروه تشکیل شد که عمدتاً شامل افراد کلیدی از طراحان سیستم و مدیران فروش و مدیریت فناوری اطلاعات بودند.

پس از پایان تجزیه‌وتحلیل زنجیره‌تامین، گروه یافتههای زیر را کشف کرد:

• تأمین موجودی در فروشگاهها از چهار ماه یا بیشتر.

• اختلاف 20 درصد بین سطوح موجودی فیزیکی گزارش‌شده در مقایسه با موارد گزارش‌شده در سیستم.

• سفارش‌های ناقص یا نادرست.

• خریدهای غیرضروری، ناشی از محصولات غیرفعال یا انبار کردن متراکم محصولات

• عدم وجود جزئیات اطلاعات محصولات در گزارش موجودی مانند اندازه و رنگ

• فروشها انتظارات سطوح موجودی بالا را برآورده نمیکرد.

استاندارد GS1 EPC بر پایه استفاده از تکنولوژی RFID یک مزیت رقابتی و یک نوآوری برای سازمان است.

Abel García- Director of IT, Levi Strauss, Latin America

    1. زمینهی مطالعه موردی (PILOT)

بر اساس تجزیه‌وتحلیل کامل موارد فوق، کارگروه مشخص کرد که در صورت استفاده از تکنولوژی EPC/RFID فروشگاههای لوی اشتراوس مؤثرترین اجزای زنجیره تأمین خواهند شد. چراکه میتوانند عملیات روزانه فروشگاهها را حمایت کنند. به‌علاوه، آن‌ها بر این باور بودند که EPC/RFID میتواند کنترل موجودی را دقیقتر و واقعی‌تر نموده تا قابلیت فروشگاهها برای صدور گزارش موجودی به مرکز توزیع (DC) و کارخانه تولید افزایش و بهبود یابد.

تیم تصمیم به توسعه تکنولوژی درمیان خود گرفت که آن‌ها توانمند شوند تا به‌راحتی تغییریافته یا پلت فرم را با توجه به شرایط پایلوت برای بهبود شرایط و پیوستن به استاندارد GS1 EPC ادامه دهند.

    1. اهداف PILOT

الف) اهداف مالی

  • کاهش سطوح موجودی به حداکثر 2 ماه
  • کاهش درصدی از اقلام خارج از انبار
  • مدیریت صحیح بازپرسازی محصولات که به‌صورت خودکار از طریق تکنولوژی EPC/RFID انجام میشود.
  • افزایش فروش

ب) اهداف عملیاتی

  • یکپارچگی کامل تکنولوژی EPC/RFID با عملیات مراکز توزیع
  • اجرای عملیات مبتنی بر تکنولوژی EPC/RFID در فروشگاهها: کالاهای داخل فروشگاه، فروشها، مرجوعیها، تبادلات و مدیریت موجودی
    1. منشأ پایلوت

در طول نیمه دوم سال 2005، کارگروه، پایلوتی با یک چشمانداز روشن از اهداف در نظر گرفته‌شده راهاندازی کرد. یک فروشگاه به‌عنوان پایلوت کار، انتخاب و با middleware تجهیز گردید و همه اقلام برای تگ گذاری با برچسبهای EPC/RFID شناسایی شدند.

در پایان شش ماه، نتایج آزمایشی پایلوت از اهداف موردنظر فراتر بود.تجزیه‌وتحلیل به‌وضوح تغییر در مدیریت موجودی را نشان میداد. سطوح موجودی ایده آل به دست آمد و مشخص گردید چه اقلامی به‌صورت عملی فروخته‌شده بودند و از تهیه اقلام غیرضروری و یا اندازهها ممانعت به عمل آمد. علاوه بر این، کاهش 40 درصدی در اقلام خارج از انبار به وجود آمد و فروش افزایش یافت.

با این موفقیت اولیه، کارگروه، پایلوت را به 10 فروشگاه اضافی که سه تای آن‌ها در دپارتمان فروشگاه واقع بودند، گسترش داد. هدف این بود که تائید شود که نتایج بدون در نظر گرفتن منطقه، کارکنان، اقلام و متغیرهای دیگر، می‌تواند دستیافتنی و با همان میزان تأثیرگذاری باشند. در شکل 1 سیر اجرای EPC/RFID مشخص‌شده است.

شروع اجرا در فروشگاههای باقیمانده

گسترش پایلوت به 10 فروشگاه دیگر ظرف 6 ماه

شروع پایلوت

100% فروشگاههای شرکت از تکنولوژی EPC/RFID استفاده می کردند.

شکل 1- سیر اجرای EPC/RFID در شرکت Levi Strauss

    1. یکپارچهسازی EPC/RFID در سیر اجرای فرآیندها

در سال 2007، بر اساس منافع مثبت کسب‌وکار درنتیجه استفاده از تکنولوژی EPC/RFID، Levi Strauss تصمیم به انتقال از فاز آزمایشی آن به مرحله نظری با اجرای پیاپی راهحل EPC/RFID در فروشگاههای باقیمانده آن گرفت. در شکل 2 چگونگی تأثیرگذاری و توانمند ساختن فرایندها با استفاده از EPC/RFID ترسیم‌شده است.

شکل 2- EPC/RFID فرایندها را توانمند میسازد.

با یکپارچه‌سازی راهحل GS1 EPC/RFID در فرایندهای فروشگاهها، DC سفارش خرید (نرمافزار) تنها برای کالاهای موردنیاز را دریافت میکرد. ده ایستگاه از مجموع 25 ایستگاه به‌طور انحصاری با تگ EPC/RFID در سطح قلم و بسته، در همان زمان اختصاص‌یافته است.

برای اعتبار بخشیدن مرسولهها، پورتال RFID در ایستگاه توزین نصب‌شده بود که در آن اطلاعات تگهای EPC/RFID روی بستهها و محصولات به‌منظور اعتباربخشی به محتویات آن خوانده میشد. اگر اطلاعات ارائه‌شده توسط اسکن RFID مشابه دادههای ارائه‌شده با PO باشد، این مورد برای حمل‌ونقل در دسترس خواهد بود.

سیستم اعلان حمل پیشرفته ([2]ASN) پیش از ورود کالاهای سفارش داده‌شده، آن را اعلام می‌کند. پس از دریافت بستهها، یک قرائت گر سیار RFID، بستههای دریافتی و محتویات آن‌ها را کنترل و تائید میکند. همچنین این ابزار، فروشگاه را قادر میسازد کالای دریافتی را بدون نیاز به باز کردن هر مورد جهت بررسی محتویات آن شناسایی کند. اطلاعاتی که بر پایه استانداردهای GS1 هستند توسط این ابزارها با دادههای موجود در ASN برای تائید مقایسه شده و سپس به‌صورت خودکار به پایگاه داده موجودی بارگذاری میشوند.

آنچه به‌عنوان یک ابزار بازاریابی و برای اشتغال و سرگرمی مصرفکننده در نظر گرفته‌شده است، یک سیستم تعاملی است که به‌عنوان یک «آینه هوشمند» عمل میکند. این آینه با خواندن تگ EPC/RFID اقلام مصرفکننده، از گزینههای مختلف فعال میشود که ممکن است در ابتدا توسط مصرفکننده مانند رنگهای مختلف، اندازه، ترکیبات، لوازم جانبی و نظرات کارشناسان درنظرگرفته نشده باشد که نتیجه آن افزایش تجربه خرید مصرفکننده است. با تشکر از این برنامه کاربردی، مصرفکنندگان میتوانند محصولات دیگری را شناسایی کنند که تاکنون بخشی از جستجوی اولیه که ممکن است به افزایش فروش ترجمه شوند، نبودند.

«با این فناوری ما به کنترل موجودی در بالاترین سطح نائل شدهایم، به حدی که امروز میتوانیم کالای موردنیاز در فروشگاه را برای برآوردن نیازهای مشتریان به‌راحتی فراهم‌سازیم.»

Abel García- Director of IT, Levi Strauss, Latin America

    1. نتایج حاصل از یکپارچهسازی EPC/RFID

الف) موجودی فروشگاه

  • کاهش سطح موجودی در فروشگاه‌ها از چهار ماه به تأمین دوماهه.
  • دقت موجودیهای بهبودیافته به سطح 99 درصد که سطوح موجودی در قفسههای انبار با سطوح گزارش‌شده در سیستم این شرکت قابل‌مقایسه است.
  • حذف محصولات غیرفعال.
  • تلفیق فرضی و سطح موجودی در قفسه، در چهار ساعت با احتمال خطای یک درصد قابل‌شناسایی است.
  • ارائه مشخصات کاملتر و دقیق موجودی.

ب) بخش فروش

  • افزایش فروش 11 درصدی.
  • بهبود در دسترس بودن محصولات، ازجمله محصولات با تقاضای طولانیتر.
  • افزایش تجربه خرید مصرفکننده.

ج) out-of-stock

  • کاهش 40 درصدی فروش ازدست‌رفته درنتیجه جلوگیری از کاهش و اتمام کالاهای موردنیاز
  • د) بازپرسازی در فروشگاهها
  • افزایش کارایی از طریق بازپرسازی کاملاً اتوماتیک
  • افزایش ساعات فعالیت و فرصت برای فروش بیشتر از طریق حذف در حال بسته بودن فروشگاههای برای افزایش سطح موجودی و بازپرسازی.
  • بهبود امکان بررسی دقت و صحت کار در انبار.
  • ه) مالی
  • کاهش هزینههای حمل‌ونقل، به‌طورمعمول به‌عنوان زمان انتظار
  • بهینه کردن عملیات لجستیکی که از طریق توزیع به تعداد بیشتری فروشگاه در طول روز به دست میآید.
  • افزایش کارایی در DCs.
  • و) یکپارچگی RFID با عملیات
  • مدیریت بازپرسازی خودکار از طریق سیستم.
  • رفع فرآیندهای دستی.
  • افزایش در دسترس بودن کارکنان برای بهبود خدمات مشتری.
  • افزایش بهرهوری کارکنان ازآنجاکه به خاطر سپردن کد برای مدت طولانی ضرورت چندانی ندارد.
  • سطوح بالایی از پذیرش راهحل جدید EPC/RFID توسط کارکنان
  • توانمند کردن قابلیت ردیابی فعال کالا، تسهیل شناسایی تنگناهای ممکن در زنجیره تأمین.
    1. گام‌های بعدی

در حال حاضر، Levi Strauss در حال آمادهسازی برای ورود EPC/RFID به تولید خطی آن است، ازجمله کارخانههای تولیدی، DC ها و فروشگاهها. این کار شامل برچسب زدن هر قلم با یک برچسب منحصربه‌فرد EPC/RFID برای کارایی بیشتر و قابلیت ردیابی در زنجیره تأمین – از نقطه تولید تا فروشگاه است.

    1. درسها آموخته‌شده
  • Levi Strauss از تجربه خود با تکنولوژی EPC/RFID، توصیه میکند که قبل از اجرای یک فنآوری جدید، داشتن درک کاملی از فرایندهای داخلی و «نقاط ضعف» در داخل سازمان، حائز اهمیت است. این زمینههای فرصت میتواند برای توسعه تکنولوژی، مورد هدف قرار گیرد. با درنظرگرفتن این رویکرد، این شرکت قادر به کشف مزایای عمده ادغام فنآوری EPC/RFID در سطح فروشگاه، برخلاف سطح DC به‌عنوان برنامهریزی اولیه شده است.
  • با کاهش موجودی غیرفعال، Levi Strauss نیز قادر به کاهش سرمایه در گردش است که به یک بودجه در دسترس و افزایشیافته برای سرمایهگذاری در نیازمندی‌های فروش منتقل میشود.
  • این شرکت پی برد که همافزایی و همکاری بین بخشهای مختلف مانند بخش فروش و لجستیک برای اطمینان از نتایج، حائز اهمیت است.
  1. مدیریت موجودی در شرکت ژاپنی I.T.’S. International
    1. آشنایی با شرکت I.T.’S. International

شرکت I.T.’S. International، یک شرکت ژاپنی تولیدکننده لباس با برچسب اختصاصی و تولیدکننده لوازم جانبی که در سال 2009 توسط Flandre (به‌عنوان تولیدکننده پوشاک) ، Sumikin Bussan (یک شرکت تجاری) و سه شرکت دیگر تأسیس‌شده است. شرکت I.T.’S علاوه بر طراحی و ساخت خط تولید خود، دارای فروشگاههای زنجیرهای خردهفروشی است که اولین بار در منطقه مد لباس هاراجوکوی توکیو در فوریه 2010 بازگشایی شد. همچنین در ماه مه 2012، 13 فروشگاه متعلق به شرکت I.T.’S افتتاح گردید.

«فناوری به‌عنوان یک توانمند ساز، به‌خودی‌خود، واقعاً انجام هر کاری نیست. شما باید به‌طور مؤثر RFID را در عملیات فروشگاه برای مفید واقع‌شدن ادغام کنید.»

Abel García- Director of IT, Levi Strauss, Latin America

2-2- برچسب زدن EPC/RFID در سطح قلم کالا به‌عنوان هدف اولیه شرکت

شرکت I.T.’S در ابتدا پذیرنده استانداردهای EPC/RFID بود. مدیریت این شرکت پی برد که این تکنولوژی مزایای بسیاری میتواند در زمینه مدیریت موجودی، عملیات ذخیرهسازی و لجستیک به ارمغان آورد، لذا به‌عنوان یک مزیت رقابتی تصمیم به استفاده از آن گرفت. درنتیجه، آن‌ها اولین شرکت در ژاپن برای اجرای این امر بودند. اینکه آیا کت، دامن، شلوار یا جوراب، هر مورد به‌تنهایی در هر فروشگاه I.T.’S دارای یک hangtag است، یا برچسب محصول با یک تراشه EPC/RFID جاسازی‌شده در آن وجود دارد، حائز اهمیت است.این سیستم توسط شرکت Toshiba TEC و Sumikin Bussan توسعه یافت. سیستم مذکور از زیر دستورالعملهای پیادهسازی صادرشده توسط شورای پوشاک صنعت مد ژاپن (JAFIC) پیروی میکند. این دستورالعمل که با حمایت از استانداردهای GS1 ژاپن توسعه‌یافته است، خواستار استفاده از کلیدهای شناسایی GS1 و تگ UHF GEN2 EPC است.

    1. انبارگردانی کارآمد برای کارکنان فروشگاه

تگهای EPC/RFID با شمارههای جهانی قلم تجاری (GS1 S-GTINs) رمزنگاری میشوند. این تگها در ابتدا در زمان توزیع اقلام پوشاک به مراکز پخش بررسی میشوند. هنگامی‌که اقلام دریافت و محتویات آن تائید شوند، اقلام هر یک از کارتنها با یک تگ EPC/RFID برچسبگذاری می‌شوند. این برچسبها با کد سریال محموله ارسالی GS1 (GS1 SSCC) رمزنگاری‌شده و آن‌ها را بهطور منحصربه‌فرد به‌عنوان یک واحد لجستیکی شناسایی میکند. این کار این امکان را میدهد تا زمانی که اقلام وارد فروشگاه خردهفروشی میشوند، توسط اسکن دستی برچسب‌زنی EPC/RFID نسبت به تمام کارتنها در کمترین زمان ممکن بازرسی صورت گیرد. این برچسبها در اقلام تکی پوشاک، این امکان را میدهد تا اخذ موجودی فروشگاه فقط درزمانی بسیار اندک قابل‌محاسبه باشد.

https://www.web-across.com/todays/cnsa9a000006e7ke-img/cnsa9a000006e7og.jpg

با استانداردهای EPC/RFID، دستیابی به سطح موجودی فروشگاه به‌جای 8 روز کاری مفید به کمتر از 2 ساعت مفید تقلیل مییابد.

شرکت I.T.’S به مزایای قابل‌توجهی با انجام این راهحل، با صرف وقت و هزینه در عملیات ذخیرهسازی دست‌یافته است. موجودی هر یک از فروشگاههای خردهفروشی تقریباً 15000 قلم کالاست. انجام مدیریت موجودی فروشگاه بدون این سیستم، به‌احتمال‌زیاد توسط دو نفر از کارکنان و در طی چهار روزبه طول میانجامد. با استفاده از این سیستم، فرد میتواند موجودی کامل شامل تمام موجودی انبار یا تمام فروشگاه را در کمتر از دو ساعت انجام دهد. در حال حاضر فروشگاهها به‌صورت ماهانه انبارگردانی کرده تا نسبت به افزایش دقت و صحت موجودی اطمینان حاصل کنند.

    1. سیستم پرداخت سریع برای خریداران

سیستم EPC/RFID نه‌تنها به نفع کارگران در فروشگاه‌های شرکت I.T.’S است، بلکه خریداران فروشگاه‌ها نیز شاهد تفاوت قابل‌توجهی در بوتیکهای مجهز به این سیستم هستند. در فروشگاههای شرکت I.T.’S زمانی که مشتری کالای انتخابی خود را به پیشخوان (باجه) جهت چک شدن و پرداخت اقلام میبرد، کارمند مربوطه کالاهای انتخابی او را بر پیشخوان قرار میدهد و قیمت کل اجناس محاسبه میشود. نقطه فروش با اسکنرهای RFID مجهز میشود که بلافاصله اقلام انتخابی را میخواند و قیمت اجناس را محاسبه میکند. با استفاده از استانداردهای GS1 و تکنولوژی EPC/RFID، تجربه خرید سریعتر، روانتر و لذتبخشتر برای هر دو طرف معامله ایجاد میشود.

    1. نوآوری بیشتر در افقهای دوردست

شرکت I.T.’S حضور خود را در توکیو و تمامی فروشگاه‌های جدیدی که مجهز به این سیستم خواهند شد گسترش میدهد. این شرکت همچنین به دنبال استفاده از سایر خدمات مبتنی بر تگهای EPC/RFID است. به‌عنوان‌مثال اتاقهای اتصالات هوشمند که به خریداران اقلام دیگر با آنچه فرد در تلاش برای رسیدن به آن است پیشنهاد میشود؛ یا توانمند ساز فعال الکترونیک EPC/RFID برای جلوگیری از سرقت از فروشگاهها.

2-6- استانداردهای GS1 بر اساس EPC/RFID

GS1 سازمانی بیطرف و غیرانتفاعی است که هدفش توسعه استانداردهای زنجیره‌تامین است. EPCglobal، زیرمجموعهای از GS1 است که به دنبال توسعه و پذیرش استانداردهای GS1 در صنایع پیشرو است، همچنین شناسایی خودکار اطلاعات در زنجیره‌تامین برای پشتیبانی استفاده از استانداردهای RFID را بر عهده دارد. برای اطلاعات بیشتر در زمینه استانداردهای GS1 بر اساس EPC/RFID، به سایت زیر مراجعه فرمایید:

www.gs1.org/epcglobal

«بزرگ‌ترین مزیت EPC/RFID در بخش مدیریت موجودی است. انبارگردانی در فروشگاههای با تعداد زیاد اقلام، اگر ما بارکدها را یک‌به‌یک اسکن کنیم، زمان‌بر خواهد بود. با استانداردسازی EPC/RFID، ما در وقت و نیروی خود صرفه‌جویی قابل‌توجهی خواهیم داشت.»

Ryuta Fujiwara Manager, Harajuku Store I.T.’S. international

نتیجه گیری:

مدیریت صحیح و دقیق موجودی در شرکتهای Levi Strauss و I.T.’S. International با اجرای راهحلهای GS1، قدرت این استانداردها را نشان میدهد. همین مسأله سبب شده است که سازمان GS1 بینالملل روند توسعه استفاده از استانداردهای GS1 در صنعت کالاهای عمومی قابل‌مبادله (general merchandise) و صنعت پوشاک را در پیش‌گرفته و آن را به‌عنوان یکی از حوزههای کاری اصلی خود تلقی نماید. شرکتهای بزرگ تولیدی نیز روزبه‌روز درصدد استفاده از استانداردهای GS1 بوده تا با کاهش هزینههای کنترل موجودی و صحت و دقت در این زمینه از مزایای رقابتی بیشتری نسبت به رقبا برخوردار باشند.