مجله علمی – تخصصی ایکد | شماره 42 | فصلنامه زمستان 99

مدیریت اطلاعـات یکی از ارکـان مهم مدیریت زنجیره‌تـأمین است و  این موضوع مورد توجه شـرکای تجـاری در زنجیره‌های تأمین قرار گرفته است. با توجه به پیشرفت فناوری، ماهیت فرآیندهای کسب‌وکار تغییر کرده است و کسب‌وکارها به‌منظور بقا باید خود را با تغییرات منطبق کنند. قدرت تطبیق‌پذیری یک مزیت رقابتی محسوب می‌شود.استانداردهای سازمان جهانی GS1 در زنجیره‌تأمین کالا و مدیریت اطلاعات زنجیره‌تأمین عامل مهم تطبیق پذیری و دستیابی به مزیت رقابتی است.

به‌منظور ایجاد سیستم مدیریت اطلاعات کارا و اثر بخش نیاز به اطلاعات شفاف، دقیق و صحیح داریم. این‌گونه اطلاعات به دولت‌ها و ذی‌نفعان صنعت امکان برنامه‌ریزی و سیاست‌گـذاری بـرای پیشرفت اقتصـاد ملی می‌دهند و این امر مستلزم ایجاد بانک اطلاعاتی داده‌های باکیفیت و غنی است. مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران با تکیه‌بر پتانسیل‌ها و توانمندی‌های خود، نقش اصلی در ایجاد ساختار اطلاعاتی مطابق با استانداردهای ملی و بین‌المللی ایفا می‌کند. رویکرد اصلی مرکز، ایجاد زبان مشترک و تسهیل فرآیندها برای ذی‌نفعان صنعت و کسب‌وکارها است.

فصلنامه علمی و تخصصی ایکد دارای مجوزهای رسمی از کمیسیون انتشارات دولتی به شماره 151942/98 مورخ 05/04/98 و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 86161 مورخ 30/10/98 هست و با همکاری و قلم  اساتید، دانشجویان و همکاران مرکز ملی شماره‏گذاری کالا و خدمات ایران ضمن معرفی توانمندی‌ها و خدمات ارائه ‌شده توسط مرکز، آخرین دستاوردهای صورت گرفته در حوزه‌های استانداردها و راهکارهای GS1 در شناسایی و ضبط خودکار داده­ها (AIDC)، معرفی استانداردهای مرتبط با داده‌ها و کیفیت داده‌ها، مطالعات موردی درباره‌ی نتایج پیاده‌سازی سیستم‌های کدینگ در کشورهای مختلف، آشنایی با موضوع ردیابی، رهگیری و فراخوان اقلام در زنجیره تأمین، مدیریت دارایی‌ها و مدیریت تعمیر و نگهداری اموال بر اساس استانداردهای GS1، معرفی فناوری RFID و کاربردهای آن در حوزه‌های مختلف صنایع، فناوری‌های نوآورانه مانند اینترنت اشیاء و فناوری Blockchain در مدیریت زنجیره تأمین، آشنایی با سیستم‌های به اشتراک‌گذاری اطلاعات در زنجیره تأمین و سایر موضوعات را در قالب مقالات علمی و کاربردی در پایگاه اینترنتی www.e-code.ir به صورت الکترونیکی منتشر می کند.

در این شماره از فصلنامه مقالات کاربردی شامل نحوه استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی حافظه فیزیکی (EFD)  و استانداردهای GS1  برای شفافیت مالیاتی، معرفی خدمات ارائه‌ شده توسط مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران، معرفی استاندارد CBV،  ایجاد ساختار استاندارد از کیفیت داده‌ها و آشنایی با استانداردهای داده در حوزه بهداشت و درمان ارائه ‌شده است.

از کلیه پژوهشگران، متخصصین و اندیشمندان در این حوزه دعوت به عمل می‌آید به‌منظور همکاری با این مجله و غنا بخشیدن به مطالب آن یافته‌های علمی خود را به آدرس پایگاه اینترنتی مجله به نشانی e-code@gs1-ir.org ارسال نمایند تا پس از تائید کمیته علمی به چاپ برسد.

شایان ‌ذکر است فصلنامه به‌صورت دیجیتال در سایت www.e-code.ir  و پایگاه اینترنتی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی به نشانی /http://trindoc.itsr.ir در دسترس عموم علاقه‌مندان است.