بلاکچین و GS1

Description: blockchain_retail_banking_insights_digital_data

فصلنامه شماره 35 (پاییز 1397)

1. مقدمه

بلاکچین[1] فناوری اصلی ارز دیجیتال است که حیات یک پلتفرم بدون وابستگی به نهاد مرکزی را تضمین می‌کند و می‌توان از آن در حوزه‌های مختلف استفاده کرد. بلاک‌چین اختراعی برجسته و مبتکرانه است؛ زاییده فکر یک فرد یا گروهی از افراد که بانام مستعار ساتوشی ناکاموتو شناخته می‌شوند؛ اما از آن زمان که بلاک‌چین برای اولین بار معرفی شد، این فناوری به موجودیتی بزرگ تبدیل‌شده است. فناوری بلاکچین از طریق ایجاد امکان درج اطلاعات دیجیتال بدون کپی کردن آن، ستون فقرات نوع جدیدی از اینترنت را ایجاد کرد. در ابتدا برای پول دیجیتال بیت کوین طراحی شد، اما در حال حاضر جامعه فناوری در حال پیدا کردن دیگر کاربردهای بالقوه برای این فناوری است. بلاک‌چین می‌تواند انواع دیگری از ارزش دیجیتال را ایجاد کند؛ مانند اینترنت (خودرو)، شما برای استفاده از بلاک‌چین لازم نیست بدانید چگونه کار می‌کند. بااین‌حال، داشتن دانش اولیه در مورد این فناوری جدید به شما نشان خواهد داد که چرا انقلابی محسوب می‌شود. بلاک‌چین یک دفترکل دیجیتالی غیرقابل‌تخریب از معاملات اقتصادی است که می‌تواند نه‌تنها برای ضبط معاملات مالی بلکه تقریباً برای ثبت هر دارایی ارزشمندی استفاده شود. صفحه گستردهای را تصور کنید که هزاران بار در شبکه کامپیوتری کپی شده است، سپس تصور کنید که این شبکه طراحی‌شده تا به‌طور منظم به‌روزرسانی شود. اطلاعاتی که در بلوک نگهداری می‌شود به‌عنوان پایگاه داده به اشتراک گذاشته‌شده و به‌طور پیوسته در حال تطبیق است. این روش استفاده از شبکه دارای مزایای آشکاری است. پایگاه داده بلاک‌چین در یک مکان خاص ذخیره نمی‌شود، به این معنی که پرونده‌هایی که نگهداریمی‌کنند،واقعاًعمومی هستند و به‌راحتی قابل‌تأییدند. نسخه متمرکزی از این اطلاعات وجود ندارد تا یک هکر بتواند آن را تخریب کند. با میزبانی داده‌ها توسط میلیون‌ها کامپیوتر به‌طور هم‌زمان، داده‌های آن برای هرکسی در اینترنت قابل‌دسترسی است.

2. چگونه بلاک‌چین کار می‌کند؟

یک ذخیره دیجیتال از دادهها و معاملات مربوط به زمان‌بندی است. با استفاده از تکنولوژی توزیع لجستیکی، تمام داده‌ها برای مشاهده در زمان واقعی در دسترس هستند، به‌طوری‌که هرگونه به‌روزرسانی و یا تغییرات در شبکه دیده می‌شود و امکان مشاهده سابقه کامل یک محصول و اجزای آن را فراهم می‌کند. به‌هرحال این بلوک‌های داده‌ها را نمی‌توان ویرایش یا حذف کرد و این باعث می‌شود که تکنولوژی مشکل‌ساز شود و بنابراین یک جایگزین امن برای داده‌های دیجیتال فعلی است.

بلاک‌چین میتواند هرگونه اطلاعات ازجمله اعمال، مالکیت معنوی، هنر و قراردادها را با حداقل رساندن فایل‌های کاغذی و سرعت بخشیدن به معاملات و کاهش هزینه‌های ثبت انجام دهد. [1]

  • دقت

Description: blockchain_data_information_tracking_retail

با تاریخچه و پیشینه‌ای که بلاک‌چین برای محصول فراهم میکند، مشتریان میتوانند اطلاعات آن را در هر نقطه‌ای از زنجیره عرضه ببینند. به‌عنوان‌مثال، اگر یک سوپرمارکت یک کیک موز را به فروش برساند، اطلاعات بلاک‌چین نه‌تنها به شما میگوید دقیقاً کجا و کی کیک ساخته‌شده است و چه کسی آن را انجام داده، بلکه دادههای موجود در مواد تشکیل‌دهنده فرد نیز ردیابی میشود. این به این معنی است که خرده‌فروشی میتواند از این‌که شرکت قنادی از موز و شکر در تجارت و قابل‌اطمینان استفاده میکند اطمینان حاصل کند که این مواد از نظر اخلاقی درست تهیه‌شده است و همچنین محصولات جدید تازه هستند. این همان مفهومی است که به‌شدت در GS1 دنبال می‌شود.

در سال‌های اخیر، تمرکز بیشتر بر مشتریانی است که محصولات اختراع‌شده را خریداری میکنند، دانستن اینکه از کجا آمده‌اند و همچنین چگونه آن‌ها ساخته‌شده‌اند مهم است. بلاک‌چین با شفافیت کامل بین خرده‌فروشان و مشتریان، به آن‌ها اجازه می‌دهد تا خرده‌فروشان توانایی اثبات این‌که محصولات به‌طور مسئولانه ارائه‌شده‌اند را ایجاد می‌کند و اخلاقی بودن و سطح جدیدی از اعتماد به رابطه مشتری و نام تجاری را به وجود می‌آورد.

WAVE، شرکتی است که در حال حاضر تکنولوژی بلاک‌چین را برای کمک به شرکت‌ها در پیاده‌سازی زنجیره‌تامین خود، ارائه می‌کند و این فرایند را کاملاً امن و بدون کاغذ ارائه می کند.

  • حقیقت

Description: customer_puchasing_nfc_blockchain_technology

اعتبار علامتهای تجاری لوکس همیشه برای خانه‌های مد محبوب بوده است، با متقاعد کردن مشتریان باقیمت‌های پایینتر، انحصار اقلام را کاهش میدهد. ردیابی اطلاعات از تهیه مواد تا خرید، مشتریان را متقاعد می‌سازد که آنچه آن‌ها خریداری میکنند، واقعی هستند و معتبر هستند. بلاکچین همچنین کمک خواهد کرد که از سرقت وسایل گران‌قیمت و فروش مجدد کالاهای به سرقت رفته جلوگیری شود.

نام تجاری مد،Babyghost در حال حاضر از طریق همکاری با شرکت Bitce سیلیکونی چینی از این اقدامات استفاده میکند تا انواع لباس‌هایی با تگ‌های ارتباط نزدیک(NFC)را که با استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین تأیید می‌شوند، در هر نقطه از نقطه یاب تأیید کنند.

  • لجستیک

ردیابی در حمل‌ونقل با استفاده از بلاک‌چین بسیار ساده‌تر خواهد بود. در هر مرحله تدارکاتی از سفر یک محصول، اطلاعاتی در مورد اینکه چه کسی آن را مدیریت کرده است و در کجا استفاده شده و زمانی واقعی آن نشان داده خواهد شد، که خود منجر به کاهش کالاهای ازدست‌رفته و آسیب‌دیده خواهد شد.

همچنین میتواند برای نظارت بر الزامات بهداشت و ایمنی و آلودگی مواد غذایی با ردیابی دما و شرایط هوا در همه زمانهای حمل‌ونقل مورداستفاده قرار گیرد. این امر اپیدمی ناشی از آلودگی را که در بحران تخممرغ در اروپا دیده می‌شود، کاهش می‌دهد. با ردیابی منشأ تمام تخم‌مرغ‌ها، سوپرمارکت‌ها سریعاً قادر به مشخص کردن مواردی هستند که حاوی تخم‌مرغ آلوده از یک مزرعه در هلند بود و بر اساس آن اشتباهات زیادی اتفاق افتاده بود.

پیشگامان خرده‌فروشان و شرکتهای مواد غذایی در حال حاضر در مورد چگونگی استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین برای اطمینان از زنجیره‌تامین مواد غذایی امنتر که باعث کاهش زباله‌های مواد غذایی می‌شود، در حال بررسی هستند که نه‌تنها به محیط‌زیست کمک میکند بلکه همچنین سود شرکت را نیز موردبررسی قرار میدهد.

  • تجارت و پرداخت الکترونیک

در حال حاضر بلاک‌چین به‌طور گسترده‌ای برای استفاده در سیستمهای ردیابی و مالکیت ارزهای رمزنگاری مانند Bitcoin شناخته و مورداستفاده قرارگرفته و یک سیستم امن و مطمئن موفق بوده است.

بلاکچین نه‌تنها به خرده‌فروشان کمک میکند تا به پذیرش پرداختهای رمزنگاری مبادرت کنند، بلکه پرونده‌های دیجیتالی ایجادشده نیز به روند بازپرداخت کمک میکنند. خریدهای بزرگ مانند اتومبیلها، خانه‌ها و سایر اقلام با قیمت بالا میتوانند مالکیت اجناس خود را ردیابی و تأیید کنند تا فروش مجدداً کالاهای سرقت شده را کاهش دهند. شرکت‌های جهانی ازجمله Expedia غول سفر آنلاین پرداختهای Bitcoin برای هتل‌ها را قبول میکنند.

پلت فرم تجارت الکترونیک Shopifyنیز به کاربران آن اجازه می‌دهد تا پرداخت‌های بیت کوین را انجام دهند.

  • اثبات مالکیت

بلاک‌چین منجر به اثبات مالکیت میشود. همان‌طور که در بالا ذکر شد، بلاک‌چین یک مزیت قابل‌توجه کاهش جرم و تقلب است، اما یکی دیگر از استفاده کلیدی برای بسیاری از خرده‌فروشان، اثبات پروانه است. توانایی بی‌تردید آن ثابت می‌کند که چه کسی محصول را ساخته، متعلق به شخص خاصی است یا کالاهای طراحی‌شده بوده بدین‌صورت ارزش خود را افزایش میدهد و اطمینان حاصل می‌کند که خریداران دقیقاً می‌دانند که چه چیزی خریداری می‌کنند و چه چیزی می‌توانند ببینند.

در آینده بدون شک منبع کلیدی در معاملات عتیقه، دانستن تاریخچه موارد و ردیابی مواد و منشأ اقلام متعلق به آن است. شرکت آرسنیک از بلاک‌چین برای اثبات مالکیت برای سازندگان استفاده میکند. هنرمندان می‌توانند از سیستم برای انتشار آثار هنری دیجیتال استفاده کنند و خود را به‌عنوان سازندگان ثبت‌نام کنند. همچنین می‌تواند فروش آثار هنری را پیگیری کند، به این معنی که هر دو خالق و مالک به‌طور دائمی ذخیره می‌شوند. در صورت تمایل می‌توان از فردی برای انتقال مالکیت معنوی استفاده کرد، از حق فروش کار بر روی هنرمند و یا نمایش حقوق برای یک دوره معینی از زمان نیز استفاده می‌شود. برای خرده‌فروشان مستقل، این نوع امنیت می‌تواند به‌شدت در کاهش نگرانی‌ها نسبت به مالکیت و حتی جلوگیری از ادعاهای کپی رایت مفید باشد.[1]

  • بلاک‌چین و زنجیره‌تامین 

GS1 با استفاده از بلاک‌چین در زنجیره حمل‌ونقل به مشتریان یک تجربه بهتر زنجیره‌تامین را به نمایش می‌گذارد. این کار با استفاده از راهکارها و استانداردهای GS1 اتفاق می‌افتد. بلاک‌چین در حال تغییر روش‌های عمیقی در صنعت حمل‌ونقل است. این‌یک دموکراتیزه کردن داده‌هاست که ارائه شفافیت و تضمین درمیان همه شرکت‌کنندگان را به همراه می‌آورد. صنعت T&L برای تغییرات بسیار تشنه است. با رهبری این گفتگوها و مذاکره با همتایان درک بهتری از نیاز مشتریان و آنچه که صنعت دنبال میکند، به دست خواهد آمد. از طریق همکاری و اعتماد، می‌توان استانداردهای GS1 و تکنولوژی‌های بلاکچین را توسعه دهیم که ارزشی برای زنجیره حمل‌ونقل مشتریان را به ارمغان خواهد آورد. صنعت 4.0 یک تکنولوژی جدید و یا یک ساختار تجاری جدید نیست. روند فعلی جامعه تبادل اطلاعات و اتوماسیون در ایجاد و توسعه فن‌آوری‌های جدید است. شش ابزاری که در I4.0 وجود دارند شامل: فناوری اطلاعات، مالی و مدیریت ریسک، کارمندان و مهارت‌ها، سیستم‌ها و فرآیندها و خدمات و شبکه‌ها هستند.

تغییر به‌سوی صنعت 4.0 با استفاده از بلاکچین، فناوری جدیدی را ایجاد کرده است. این فناوری توانمند تضمین می‌کند که سیستم‌های فیزیکی سایبری کارخانه‌های به‌اصطلاح هوشمند، می‌توانند به‌طور ایمن و خودمختار قطعات یدکی لازم را ایجاد و طبقه‌بندی نمایند، خطاهای پیش رو در زنجیره‌تامین را قبل از وقوع آن مشخص کنند و فرآیندهای تولید خود را به‌منظور کاهش مصرف انرژی و بسیاری مزایای دیگر را نیز انجام دهند.[2,5]

  • بلاک‌چین و بهداشت و درمان

پتانسیل بسیاری برای بلاک‌چین در زنجیره داروسازی وجود دارد، به همین دلیل است که GS1 روی آن تمرکز پیداکرده است.

بلاک‌چین فقط برای ذخیره‌سازی مجموعه‌های داده بزرگ یا یک پلت فرم تحلیلی نیست. عملکرد آن به آهستگی در معاملات مشاهده میشود. با توجه به اینکه بلاک‌چین به‌صورت ایده آل برای اطمینان از یکپارچگیدادهها درجایی که کنترل‌ها به‌صورت غیرمتمرکز انجام میشود از اهمیت خاصی برخوردار است، چهار فرصت برجسته در بحث بهداشت و بلاک‌چین پیشنهاد می‌شود که عبارت‌اند از:

  • صرفه‌جویی در مصرف دارو با تأیید اعتبار دارو
  • اسناد پزشکی
  • مدیریت موافقت
  • پرداخت‌های کوچک با استفاده از اینترنت

بلاک‌چین با استفاده از استانداردها و راه‌حل‌های GS1 درحال‌توسعه است و می‌تواند حوزه سلامت را بهبود بخشد.[3,4]

3. چرا بلاک‌چین برای کسب‌وکارهای کوچک مهم است؟

سرمایه‌گذاری‌های نوپای کوچک و متوسط با مشکلات زیادی در فضای موجود کسب‌وکار مواجه هستند. علی‌رغم نقش اساسی و کامل این کسب‌وکارها در اقتصاد کلان و رشد تولید ناخالص داخلی و دیگر شاخص‌های ملی، بنگاه‌های کوچک‌تر با موانع بیشتری برای ورود به بازار روبه‌رو می‌‌شوند.

سرمایه‌گذاری‌های نوپای کوچک و متوسط با مشکلات زیادی در فضای موجود کسب‌وکار مواجه هستند. علی‌رغم نقش اساسی و کامل این کسب‌وکارها در اقتصاد کلان و رشد تولید ناخالص داخلی و دیگر شاخص‌های ملی، بنگاه‌های کوچک‌تر با موانع بیشتری برای ورود به بازار روبه‌رو می‌‌شوند و در برابر شرایطی که بنگاه‌های بزرگ‌تر را به‌ندرت اذیت می‌کنند، آسیب‌پذیرتر هستند. امروزه قوانین بیشتری برای شرکت‌های بزرگ‌تر تنظیم‌شده‌اند و پیدا کردن سرمایه، صرفه‌جویی‌های ناشی از مقیاس، پرداخت رویه‌ها و به‌کارگیری سایر خدمات جانبی که ضروری هستند اما هنوز زمان و منابع، کسب‌وکارهای کوچک را در انحصار نگه‌داشته است. کسب‌وکارها با استفاده از توانایی بلاک‌چین برای دستیابی به توافق خودکار و مستقل استفاده‌کنندگان، به‌سرعت دریافته‌اند که چنین ساختار داده‌ خود‌اتکایی برای چیزهایی فراتر از رمزها کاربرد دارند. این فناوری می‌تواند محصولات و تبادل خدمات را ارزان و به‌سرعت به بازار وارد کند و بار سنتی هزینه‌های امنیتی، هزینه شناخت مشتری، ذخیره داده‌ها و سایر هزینه‌های سربار را کاهش دهد. این امر نه‌تنها هزینه‌ها را کاهش می‌دهد، بلکه به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد که در هراندازه‌ای که هستند، در سطحی بالاتر با یکدیگر رقابت کنند.

  • سواری روی بلاک‌چین

بنگاه‌های کوچک بر روی مقیاس تمرکز دارند اما این تمرکز، اساس پروسه‌های حسابرسی، موجودی و نظام پرداخت تثبیت‌شده و ایجادشده در بیرون از بنگاه را نادیده می‌گیرد. جریان کسب‌وکار محیطی که از یک محصول یا سرویس یک کسب‌وکار پشتیبانی می‌کند باید تکامل پیدا کند وگرنه ممکن است خود باعث ایجاد تنگنا شود. درحالی‌که این کار به معنای خرید پلتفرم CRM یا CMS ، استخدام کارمندان جدید و یا قرارداد با دیگر ارائه‌دهندگان خدمات است، فناوری بلاک‌چین یک راه‌حل جایگزین دارد. قراردادهای هوشمند یک گزینه اقتصادی ارزان‌تر هستند که می‌توانند به کسب‌وکارهای کوچک کمک کنند تا جریان‌هایی را دنبال کنند که آن‌ها را در بازار نگه می‌دارد. آن‌ها از بلاک‌چین برای ایجاد، بررسی و اجرای قراردادهای بین کاربران استفاده می‌کنند که ممکن است یک بازرگان، موکل و مشتریان جوان باشد. قراردادهای هوشمند می‌توانند تأثیر مثبتی بر فعالیت کسب‌وکارهای کوچک در صرفه‌جویی در هزینه‌ها، پرداخت دستمزد کارکنان یا صورتحساب‌ها، پرداخت هزینه‌های بهره، ایجاد خط‌مشی‌های بیمه‌ای، رسیدگی به موجودی درآمدها، بسته شدن معاملات جدید و یا دیگر معاملات داشته باشند. قراردادهای هوشمند همچنین می‌توانند به کسب‌وکارهای کوچک کمک کنند تا از ورود به‌موقع جریان نقدی مطمئن شوند. برای کسب‌وکارهای کوچک که خزانه بی‌پایان همتایان بزرگ‌تر خود را ندارند، یک پرداخت دیرتر از موعد می‌تواند برای آن‌ها فرق بین پیروزی و شکست باشد.

در حقیقت در سال گذشته، 40 درصد از شرکت‌های کوچک، مشکلاتی را در ارتباط با جریان نقدی گزارش داده‌‌اند. به خاطر عدم وجود شک و تردید در مورد زمان آزاد‌سازی منابع مالی، شرکت‌ها می‌توانند سرویس‌ها را تحویل دهند و مطمئن باشند که منابع مالی زمانی که لازم باشند در دسترس خواهند بود. جدا از کاهش معنادار در سرمایه‌گذاری که بنیان‌گذاران باید برای حمایت از فعالیت‌ها انجام دهند، صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌تواند به مصرف‌کننده‌ها منتقل شود که منجر به رقابتی‌تر شدن قیمت‌ها می‌گردد. نوشته‌های دفتر کل این موافقت‌نامه‌ها، در سطح جهانی غیرقابل‌انکار و غیرقابل اجرا است، درحالی‌که مؤسسات کوچک کسب‌وکار را نادیده میگیرند و زمان کارکنان آن‌ها برای ارائه، تأیید، داوری و حمایت حقوقی تلف میشود، ایجاد یک قرارداد هوشمند بین کسب‌وکار و بسیاری از شرکاء و شرکت‌کنندگان و سهامداران، یک حرکت هوشمند و پایدار است. بسیاری از فرآیندهای کسب‌وکار که نیازمند پرسنل، واسطه‌ها، مجوزهای نرم‌افزاری گران‌قیمت، اشتراک و زمان بودند، به‌راحتی با کمترین هزینه جایگزین پیدا کردهاند که این موضوع باعث شده تا شرکت‌هایی که بر فناوری بلاک‌چین تکیه می‌کنند، پایدار و رقابتی باشند. همچنین هزینه‌های سرویس و خدمات مشتری کاهش می‌یابد. این مشکلات اغلب بر منطق احتمال متکی بوده و مشتریان را ناامید میکرد. هزینه هنگفتی برای کسب‌وکارهای کوچک وجود دارد که اکنون می‌توان از آن اجتناب کرد. به لطف ارجاع‌های تغییرناپذیر در دفتر کل فناوری بلاکچین، اشتباهاتی که اتفاق می‌افتد، انسانی هستند. علاقه‌ی‌ شرکت‌های نوپا به استفاده از قراردادهای هوشمند در تنظیم قراردادهای خود و شرکایشان، می‌تواند به استفاده زودهنگام از این خدمات منجر گردد. برای اجتناب از هزینه‌های توسعه اولیه ساختار اتریوم، شرکت‌های بلاکچین مانند کانفدیال[2] و دی‌اپ بیلدر[3]، ساخت و رونمایی یک قرارداد هوشمند قابل‌جابه‌جایی را فقط با چند کلیک ساده فراهم کرده‌اند.[6]

فناوری بلاک چین چیست؟ + ویدئو

  • بهبود حریم خصوصی و امنیت

کاهش چشمگیر هزینه‌های پیش رو، یک مزیت بزرگ برای کسب‌وکارهای کوچکی است که سرویس‌هایی را روی بلاکچین میزبانی می‌کنند، اما امنیت و شفافیت نیز یک ارزش‌افزوده برای یک کسب‌وکار است. سیستم کلیدهای خصوصی و عمومی که توسط یک‌لایه رمزنگاری‌شده حفاظت‌شده است، ما را مطمئن می‌کند که شرکت‌کنندگان در خدمات بلاکچین می‌توانند توسط همان خدماتی تأیید شوند که بدون در معرض خطر قرار دادن حساس‌ترین اطلاعات شخصی، مالی و یا اطلاعات شناسایی افراد کار می‌کند. این ‌یک مزیت برای شرکت‌هایی است که دیگر نیازی به ریسک مدیریت حجم زیادی از اطلاعات شخصی ندارند. علاوه بر این، مشتریان نیز از این امر مطلع هستند که اطلاعات حساس آن‌ها دور از چشم نگه‌داشته شده است. یک کسب‌وکار کوچک که نیازمند به اطلاعات کارت اعتباری است، می‌تواند بدون دانستن هویت مصرف‌کننده، انتقالات را تأیید کند. این بنگاه‌ها می‌توانند یک سیستم را در جهت تشویق استفاده‌کنندگان به کنترل اطلاعات شخصی، توسعه دهند. تاکنون، شرکت‌های مبتنی بر بلاکچین، از مزیت ابزارهای بلاکچین استفاده کرده‌ا‌‌ند. کسب‌وکارهای مبتنی بر ماهیت نامتمرکز در بلاکچین با ویژگی‌های امنیتی آن، ابزارهایی بهتر و با هویت شفاف فراهم می‌‌آورند. شرکت راهی را برای مشتریان فراهم می‌کند تا خود را شناسایی کنند و به اسناد معتبر و رسمی دسترسی پیدا کنند و همچنین بازاری برای مشتریان تعبیه می‌کنند تا این خدمات و محصولات را بخرند. کسب‌وکارهای کوچکی که مراقبت جامع‌تری می‌طلبند، سرویس‌های خود را روی معماری غیرمتمرکز خودشان میزبانی می‌کنند تا به‌طور پیش‌فرض به این هدف خود دست یابند. بجای خرید معماری سرورهای گران‌قیمت و متمرکز یا پرداخت هزینه سنگین برای سرویس‌های وب آمازون یا گوگل، یک مدیرعامل باهوش استارت آپ، یک فضای غیرمتمرکز در اندازه دلخواه را در یک پلتفرم بلاکچین انتخاب خواهد کرد. کسب‌وکارها می‌توانند که هر مقدار پهنای باند و فضای ذخیره‌ای را که بخواهند، با نزدیک‌ترین تقریب بخرند. این مسأله باعث افزایش صحت‌وسقم داده‌ها و همچنین کارایی در هزینه می‌گردد. حمله‌های بر پایه وب، زمان و منابع ارزشمند شرکت‌ها را به هدر می‌دهند و برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط بدون منابع فناوری، چالش بزرگی را برای جلوگیری از نفوذ و هک مرگبار به وجود می‌آورند. بسیاری از شرکت‌ها، بااینکه بیشتر از 14 میلیون شرکت در ایالات‌متحده در معرض این حمله‌ها قرار می‌گیرند، امنیت را به‌عنوان یکی از اولویت‌های مهم در نظر نمی‌گیرند. حتی بدتر از آن، اکثر شرکت‌های کوچک که از حملات سایبری رنج می‌برند، کمتر از یک سال پس از اتمام خسارت، حیات خود را از دست می‌دهند. به لطف طبیعت غیرمتمرکز این فناوری، هکرهایی که به یک وب‌سایت یا برنامه‌ی مبتنی بر بلاکچین حمله می‌کنند، باید به همه گره‌های متصل یک زنجیره به‌طور هم‌زمان حمله کنند و این کار به‌صورت غیرقابل وصفی حمله DDoS را سخت کرده است.

  • استفاده از روش‌های نوین در کسب‌وکارهای کوچک

صرف‌نظر از پتانسیل عادلانه بالقوه بلاکچین برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، چگونگی تأمین مالی ایده‌های جدید بهترین نتیجه به‌دست‌آمده از این روند است. کسب‌وکارهای کوچک به‌طورمعمول به خاطر تعهد زمانی که برای دریافت وام بانکی صرف می‌کنند و هدر رفتن زمانی که می‌تواند به کارهای دیگر تخصیص یابد، دچار مشکل هستند. انحصار مالک و گروه حسابداری، جریان‌های نقدی یک کسب‌وکار نوپا را با پرداخت‌های بهره وام‌ها و تهدید وثیقه دچار مسئولیت سنگینی میکنند. همچنین سرمایه‌گذاری قماری که یک روش مدرن برای جذب سرمایه است، توسط بلاکچین از دور خارج‌شده است. بلاکچین، انگیزه اصلی برای عرضه اولیه سکه‌هاست. استارت‌آپ‌ها با دیدن سایر شرکت‌های جدید سعی می‌کنند، با ارائه توکن‌های رمزنگاری‌شده خود به علاقه‌مندان به این بازار، سرمایه به دست آورند. ارزش این ارزها از طریق پیوندشان به یک جریان نقدی ارزهای رمزنگاری‌شده مانند اتریوم وابسته است. این همان چیزی است که تجار برای تأمین مالی شرکت‌‌های جدید با ایده‌‌ی افزایش ارزش نسبی توکن‌‌ها توسط شرکت‌‌هایی با پتانسیل و پیشرفت‌‌های زیاد، برای خود ترسیم می‌‌کنند. صرف‌نظر از انسجام آن، این اصل کمک کرده است تا روی هزاران کسب‌وکار جدید اعم از تکنولوژی مالی، مراقبت‌‌های بهداشتی، بازی‌‌سازی، سیاست، رفاه اجتماعی سرمایه‌‌گذاری شود. بسیاری از افراد این موارد را به‌عنوان یک گزینه تأمین مالی رقابتی می‌‌دانند که دارای مزایای فراوانی نسبت به سایر روش‌هایی است که تقریباً در سراسر جهان با زنجیره‌‌هایی متصل شده‌‌اند. دیگر نیازی نیست که کسب‌وکارها مدل درآمدهای آینده یا کنترل خلاقانه خود را در قالب سهام قربانی کنند که فقط شانسی برای رشد داشته باشند. درنهایت فناوری بلاک‌چین یک تکنولوژی جدید است و هنوز هم زیرساخت‌‌های موجود برای پشتیبانی از آن کاملاً مناسب نیستند. این فناوری هرچه بیشتر به ثبات برسد، روش‌‌های جدیدتری برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ظهور خواهد کرد. در این میان بزرگ‌ترین چالش این است که کسب‌وکارها بر پایه بلاکچین ساخته شوند و مشتریان را به‌سوی این راه‌‌حل‌‌ها هدایت کنند. این فناوری بیش از هر چیز دیگری مشارکتی است و هیچ مزیتی برای کسانی که از آن استفاده نکنند، نخواهد داشت. بلاک‌چین یک جریان رو به رشد را نشان می‌‌دهد، اما قایق‌‌هایی که زودتر از بقیه به موج‌‌های بلند برسند، گوی سبقت را خواهند برد.[6]

  • تعریف اعتماد دیجیتال

اعتماد یک تأیید پر ریسک و پر خطر بین گروه‌های مختلف است و در دنیای دیجیتال تعیین میزان اعتماد اغلب به احراز هویت و اخذ مجوزها نیاز دارد. به‌طور خلاصه ما می‌خواهیم از طرف مقابلمان مطمئن شویم که آیا فردی که خودتان می‌گویید هستید؟ و آیا شما قادر به انجام آنچه وعده داده‌اید هستید؟ در بحث فناوری بلاکچین، کلید خصوصی رمزنگاری‌شده یک ابزار مالکیت قدرتمند را فراهم می‌کند که نیازهای احراز هویت را برآورده می‌کند. داشتن یک کلید خصوصی به معنای مالکیت است. این نیز یک شخص را از داشتن نیاز به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی‌تر از آن‌که برای تبادل نیاز دارند، به اشتراک گذارد و آن‌ها را در معرض هکرها قرار میدهد. تأیید اعتبار کافی نیست، حتی داشتن مجوز، دارا بودن پول کافی برای انجام تراکنش و سایر موارد نیز به اعتمادسازی نیاز دارند و برای این کار نیاز به یک شبکه توزیع‌شده نظیر به نظیر است و همین شبکه از فساد یا شکست مجموعه جلوگیری میکند. این شبکه توزیع‌شده نیز باید در کار حسابداری قابلیت ‌اجرا باشد و از همه مهم‌تر امنیت آن باید تضمین‌شده باشد. تأیید تراکنشها نتیجه اجرای قوانین پروتکل توسط تمام شبکه است. تأییدیه و مجوز ارائه‌شده در این راه، بدون نیاز به افراد شخص ثالث، امکان تعامل در دنیای دیجیتال را فراهم می‌کنند. امروزه کارآفرینان صنایع در سراسر جهان این پیشرفت را تحسین میکنند. امکان ارتباطات دیجیتالی غیرقابل‌تصور، جدید و قدرتمند وجود دارد. از فناوری بلاکچین اغلب به‌عنوان ستون فقرات برای یک‌لایه تراکنش در اینترنت و بنیان‌گذار اینترنت ارزش [4] توصیف میشود.

4. نتیجه‌گیری

با توجه به اهمیت بلاکچین و استفاده این فناوری در جهان در تمامی حوزههای مورداستفاده مشتریان و شرکتها مانند خردهفروشی، لجستیک و زنجیره‌تامین، مالی و سایر، این نیاز در کشور و سازمان GS1 نیز احساس می‌شود تا از فواید این دانش در کلیه موارد مرتبط استفاده نماید. GS1 نیز از این مقوله مستثنی نبوده و به دنبال استفاده از این دانش نوین می باشد. تجربیات موجود در سایر کشورهای عضو GS1 در کنار کارهای نوینی که مرکز در دستور کار خود قرار داده بهترین راه شروع استفاده از این بستر در کشور است. درک صحیح این فناوری و آموزش آن یکی از راههای رسیدن به هدف است.

5.مراجع

  1. httpss://www.bookingbug.com/blog/5-ways-blockchain-will-change-the-face-of-retail/,5 Ways Blockchain Will Change The Face Of Retail,2017

2. httpss://www.salesforce.com/blog/2018/08/blockchain-transport-alliance-supply-chain-shipping.html, 2017

3. httpss://health.distributed.com/code-camp, 2017

4.httpss://www.forbes.com/sites/andrewrossow/2018/04/11/bringing-blockchain-into-industry-4-0/#97bd4146dc7d,2017

5.httpss://www.gmv.com/blog_gmv/language/en/blockchain-drives-industry-4-0-the-future-business-model/https://www.pdexp.com/Fa/Blog/Index/32, 2017

 6.فینمگ، مجله مالی اقتصادی httpss://finmag.ir/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%84%D8%A7%DA%A9%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%B3%D8%A8-%D9%88-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%88%DA%86%DA%A9/ 1397

  1. Blockchain
  2. Confideal
  3. Dapp Builder
  4. Internet of Value