بررسی تجربه استفاده برندهای تجاری از کانال‌های دیجیتال

فصلنامه شماره 35 (پاییز 1397)

چکیده:

در این مطلب پس از ارائه گزارش تحقیقاتی در خصوص کانال‌های دیجیتالی به نمونه‌های موفق استفاده از استانداردهای GS1 در فضای دیجیتال اشاره‌شده است. شناسایی منحصربه‌فرد GS1 ، به اطلاعات محصول کمک می‌کند تا سازگار و دقیق با محصولات درست، مرتبط شده باشند. برای بهبود اطلاعات محصول شما باید داده باکیفیت داشته باشید که دقیق، کامل و به‌روز باشد. GS1 به طرفین تجاری کمک می‌کند تا اطمینان پیدا کنند که دقیق، کامل و به‌روز هستند. هرچه تغییرات و تنوع محصول زیاد شود برای به دست آوردن کیفیت داده باکیفیت بالا نیاز به تلاشی بیشتر و متناسب با این تنوع و تغییرات است.

مقدمه:

گزارش تحقیقاتی شرکت Capgemini 2014 Digital Shopper مربوط به 18،000 مصاحبه در 18 کشور (کانادا، ایالات‌متحده آمریکا، مکزیک، برزیل، سوئد، فنلاند، هلند، بریتانیا، اسپانیا، فرانسه، آلمان، پرتغال، ایتالیا، روسیه، هند، چین، استرالیا، ژاپن) انجام‌شده است. درمیان یافته‌های آن، 63 درصد از خریداران دیجیتال دوست دارند اطلاعات مربوط به محصول از طریق کانال‌های دیجیتال برای آن‌ها در دسترسباشد. یک فرصت بزرگ برای شرکت ها برای اینکه اطلاعات محصول را به خوبی ثبت کنند وجود دارد. با اطلاعات بهتر محصول به وسیله شناسایی منحصر به فرد GS1 و اطلاعات قابل اعتماد GS1، اتفاقات زیر برای کسب و کارها می افتد:

  • فروش را افزایش میدهد زیرا اطلاعات بهتر محصول منجر به فروش بهتر می شود.
    • از نام برند محافظت میکند، زیرا زمانی که مصرف کننده تصمیم به خرید میگیرد سابقه برند و “moment of truth” به طور فزاینده ای به سمت آنلاین حرکت میکند.
    • تجربه خرید را بهبود میبخشد و به خریداران برای تصمیم گیری آگاهانه کمک میکند.
    • با یک روش ساده، کارآمد و مقیاس پذیر، به دنیای دیجیتال، جهان omni-channel متصل شوید.
    • تجزیه و تحلیلی درباره اطلاعاتی از محصول که استفاده شده است جمعآوری کنید. این ارتباط دوطرفه برای صاحب برند یک فهم با ارزش از بازار فراهم میکند.

توسعه دهندگان نرم افزار می توانند:

  • از اینکه دادههای محصول دقیق و کامل هستند اطمینان پیدا کنند و به مشتریان تجربیات مطلوب را ارائه دهند.
  • با بهره گیری از داده های با کیفیت خوب برای ادغام با برنامه های خود، کارایی عملیات خود را افزایش دهند.
  • با مقررات افشای اطلاعات محصول منطبق شوند.

نتایج میتوانند در موارد زیر بهبود ایجاد کنند:

    • قابلیت دید
    • ترافیک
    • پیشنهادات برای مصرف کننده ها
    • سرعت تبدیل
    • حجم سفارش
    • درآمد
    • بازگشت هزینه تبلیغاتROAS (Return on Ad Spend)
    • تجزیه و تحلیل

همانطور که Sanjay Parthasarathy، بنیانگذار Indix، در مورد نوع “تجارت فراگیر” که توسط دستگاههای تلفن همراه فعال می شود، میگوید: “چالش جدید پس از آن نه تنها مدیریت 4P (محصول، قیمت، ارتقاء و محل) را به طور موثر بلکه قادر به مقابله با تجارت فراگیر، شخصی، مشارکتی و که در آن هر جنبه ای پویا است. یکی از اطلاعات جامع، پویا و به روز در مورد انتخاب گستردهای از محصولات را به یک سطح عمیق از جزئیات با تعداد زیادی از صفات مانند قیمت، مواد، رنگ، تخفیف، در دسترس بودن، مواد تشکیل دهنده که در آن طراحی شده، کجا ساخته شده و غیره. ”

به‌شدت مهم است 5

نمونه‌های موفق

در ادامه به نمونه‌های موفق اشاره‌شده است:

  1. Go Natural

Go Natural، یک تجارت خانوادگی 25 ساله است که معتقد است که محصولات مغذی و خوشمزه از مواد تشکیل‌دهنده تازه ساخته می‌شوند. آن‌ها به کشاورزانی که مواد اولیه تازه به آن‌ها عرضه می‌کنند نزدیک هستند و این کار فرآیند را برای حداکثر کردن عطروطعم و کیفیت محصول کمک می‌کند. محصولات Go Natural در گروه مواد غذایی سالم در سوپرمارکت‌های بزرگ، فروشگاه‌های سلامت، داروخانه‌ها و ماشین‌آلات فروش به‌طور یکسان قرار می‌گیرد.

رویکرد

Go Natural تصمیم گرفت با استفاده از شبکه GS1 داده‌های محصولش را در GS1 استرالیا بارگذاری کند که آن‌ها را قادر ساخته بود تا اطلاعات محصولشان را آسان‌تر با مصرف‌کننده به اشتراک بگذارند. GS1net یک استخر داده است که به کسب‌وکارهای استرالیا و نیوزلند کمک می‌کند تا بدون زحمت داده‌های استانداردشده و همگام شده محصول را با شرکای تجاری خود تبادل کنند.

Go Natural همچنین تصمیم گرفت با استفاده از GS1 GoScan، مصرف‌کننده‌ها با یک اپ گوشی هوشمند به اطلاعات وسیعی از محصول درباره ترکیبات، آلرژی، اطلاعات تغذیه‌ای دسترسی داشته باشند.

GoScan همچنین Go Natural را قادر می‌سازد تا اطلاعات محصول را از طریق رسانه‌های اجتماعی و کانال‌های آنلاین مانند فیس‌بوک، توییتر و صفحات وب شرکت‌ها به اشتراک بگذارند.

Go Natural ABML، باGS1 استرالیا برای شروع بارگذاری اطلاعاتشان در شبکه GS1 و همگام‌سازی اطلاعاتشان در GS1 GoScan همکاری می‌کند.

GS1 و ABML یک ارائه‌کننده راه‌حل هستند که با سازمان‌های بزرگ و کوچک همکاری می‌کنند تا آن‌ها را به شبکه GS1 و GS1 GoScan متصل کنند که به‌طوری‌که آپدیت محصول به شبکه GS1 به‌طور اتوماتیک در GoScan ثبت می‌شود.

وضعیت

Go Natural، یک تولیدکننده غذا است که می‌خواهد فرآیند لیست کردن محصولات در دسترس خرده‌فروشان را ساده کند. این کار به راهی کارآمد و آسان، برای معتبر سازی داده‌های محصول و به اشتراک‌گذاری اطلاعات با طرفین تجاری نیازمند است. این شرکت می‌خواست کاتالوگ کاغذی محصولش را به کاتالوگ آنلاین تبدیل کند و گام‌های تکراری در فرآیند ارائه کاتالوگ را حذف کند؛ بنابراین، Go Natural باید راهی برای به اشتراک‌گذاری مشخصه‌های محصولاتش با مصرف‌کننده‌ها پیدا می‌کرد.

در بخش غذای سالم در فروشگاه‌ها معمولاً مصرف‌کننده‌ها محصولات خود را با توجه به الزامات آلرژی و رژیم غذایی انتخاب می‌کنند؛ بنابراین Go Natural نیاز به پیدا کردن راهی داشت که به‌راحتی اطلاعات جزئی محصولش را در اختیار مصرف‌کننده‌ها قرار دهد.

نتایج:

  • ساده‌سازی فرآیند بارگذاری اطلاعات محصول به‌طور مستقیم در پایگاه داده شبکه GS1 و حذف ارائه کاغذ.
  • اطلاعات کاتالوگ برای خرده‌فروشان به‌صورت آنلاین منتقل‌شده است و به اشتراک‌گذاری دقیق و سریع اطلاعات بین طرفین تجاری را فراهم می‌کند.
  • حذف تکرار در فرآیند ثبت محصول با هماهنگ‌سازی شبکه GS1 و GS1 GoScan
  • مشتریان را قادر می‌سازد تا به اطلاعات دقیق و جزئی محصول از طریق اپ گوشی هوشمند GoScan در هر زمان و هرکجا دسترسی داشته باشند.
  1. دانشگاه ویکتوریا

دانشگاه ویکتوریا شناخته‌شده است که دانشجویان ما را نه‌تنها برای حرفه‌ای بلکه برای زندگی آموزش می‌دهد. با بیشتر از 45000 دانشجو از سراسر جهان که دریکی از ده دانشگاه تحصیل می‌کنند، این دانشگاه 100 سالگی‌اش را در سال 2016 جشن می‌گیرد.

رویکرد

کلینیک دانشکده پزشکی بیوتکنولوژی ویکتوریا یک آزمایش هشت‌هفته‌ای انجام داد. با استفاده از استانداردهای GS1 و داده‌های کاتالوگ محصولات الکترونیکیGS1 استرالیا، شرکت‌کنندگان توانستند بارکد محصولات خود را با تلفن‌های همراهشان اسکن کنند و امتیاز شخصی خودشان را بارنگ‌های قرمز، زرد یا سبز دریافت کنند.این رتبه‌بندی، ترکیبی از اطلاعات محصول با مقدار مجاز روزانه شرکت‌کننده‌ها برای سدیم و چربی اشباع‌شده با توجه به معیارهای بنیاد ملی قلب و استانداردهای غذایی استرالیا و نیوزیلند است.

وضعیت

چاقی یک اپیدمی جهانی است. بیماری‌های مشترک آن شامل دیابت نوع II، بیماری قلبی عروقی و فشارخون بالا است که در استرالیا رو به افزایش است. پیشنهادشده است که یک رژیم غذایی غنی از چربی، به‌ویژه چربی اشباع‌شده، به چاقی و فشارخون بالا به عدم فعالیت بدنی، مصرف الکل و مصرف سدیم کمک می‌کند.

دانشگاه ویکتوریا می‌خواست ببیند آیا اطلاعات بهبودیافته محصول می‌تواند به مصرف‌کنندگان دارای اضافه‌وزن برای انتخاب غذاهایی که با سدیم و چربی‌های اشباع‌شده کمتری دارند کمک کند. برای این آزمایش نان، غلات صبحانه و محصولات بیسکویت تولیدکنندگان پیشرو در استرالیا و نیوزیلند در آزمایش قرار گرفتند.

نتایج

  • 40% شرکت‌کننده‌ها درنتیجه اطلاعاتی که دریافت کردند خریدشان را تغییر دادند. این نشان می‌دهد زمانی که اطلاعات قابل‌اعتماد محصول از طریق موبایل در طول زمانی که مصرف‌کنندگان تصمیم خرید دارند به آن‌ها ارائه شود می‌تواند بر رفتار مصرف‌کننده اثر بگذارد.
  • 74% شرکت‌کننده‌ها محصولات را اسکن کردند. این نشان‌دهنده تمایل مصرف‌کنندگان به استفاده از تلفن‌های همراه برای به دست آوردن اطلاعات مربوط به محصول است که می‌تواند به آن‌ها کمک کند که غذاهای سالم را انتخاب کنند.
  1. GS1 آلمان

Smart Data One (SDO) یک شرکت 100% متعلق به GS1 آلمان است.این شرکت برای خدمات کیفیت داده محصول در ماه ژوئیه 2013 تأسیس شد.

SDO تضمین کیفیت داده‌های محصول، ثبت و ضبط و تکمیل داده‌ها، ایجاد تصاویر محصول را تا اتمام برون‌سپاری اطلاعات تأمین محصول، فراهم می‌کند.

این کار با خدمات صدور گواهینامه فرایندهای مدیریت داده‌های محصول بر اساس استانداردهای GS1 تکمیل می‌شود.

Smart_Data_One_Logo.jpg

رویکرد

یک چالش ساده همیشه راه‌حلی ساده ندارد. تلاش برای بهبود کیفیت داده برای خرده‌فروشان و مصرف‌کننده‌ها با پیاده‌سازی یک سازمان مرکزی برای اطمینان از داده قابل‌اعتماد در شبکه جهانی همگام‌سازی داده (GDSN) شروع می‌شود. این سیستم پیشنهاد می‌دهد که مجموعه‌ای قدرتمند از خدمات کیفیت داده را با استفاده از استانداردهای GS1 و تکنولوژی 1WorldSync دورهم جمع کنید.

خدمات اصلی شامل حرکت برای تضمین کیفیت از خرده‌فروش و بازگشت به تأمین‌کننده و اطمینان از اینکه داده‌های الکترونیک مطابق با داده‌های ثبت‌شده از محصولات فیزیکی هستند، است. خدمات اضافه‌تر شامل توانایی، داشتن منبع کیفیت داده در مقابل ایجاد آن برای هر تأمین‌کننده، همراه با دستورالعمل‌ها و بهترین شیوه‌ها در بررسی و بهبود کلی کیفیت داده است.

SDO در اوایل سال 2015، برنامه‌ای را شروع کرد، برای بررسی و بهبود کیفیت داده از اطلاعات محصول که به‌طور مستقیم از تأمین‌کنندگان در تلاش مستمر برای ارائه اطلاعات محصول باکیفیت بالا، مطابق با مقررات که مصرف‌کنندگان بتوانند اعتماد کنند.

وضعیت

در سال 2013، GS1 آلمان متوجه شد که اطلاعات موجود محصول به نیازهای انعطاف‌پذیر زنجیره‌تامین پاسخ نمی‌دهد. به‌رغم اینکه به‌سرعت برای انطباق قانونی و استفاده در فروشگاه‌های آنلاین سرعت می‌گیرد.

چالش ساده بود، بهبود کیفیت داده در پایگاه داده 1WorldSync و افزایش نفوذ GDSN در صنایع وسیع‌تر برای بالا بردن ارزش سیستم برای شرکت‌های عضو و ارائه کیفیت داده‌ای که مصرف‌کننده‌ها بتوانند اعتماد کنند.

هدف این بود کیفیت داده، حضور غالب‌تری در فرآیندهای کسب‌وکار به‌عنوان ایجاد آگاهی بیشتر و ارتباط بیشتر برای داده‌های سمت مصرف‌کننده داشته باشد. استفاده از داده‌های باکیفیت بدان معنی است که تلاش‌های خرده‌فروشی برای رعایت دستورالعمل‌های تضمین کیفیت در پایین زنجیره‌تامین کاهش‌یافته و از استراتژی کانال omni-channel یکپارچه حمایت می‌کند و انطباق با دستگاه‌های نظارتی بیشتر خواهد شد.

نتایج

  • بیشتر از 500 تأمین‌کننده از خدمات برون‌سپاری SDO استفاده می‌کنند. از طرف تأمین‌کننده، SDO داده‌های سمت مصرف‌کننده را در پایگاه داده نگه می‌دارد.
  • SDO داده را برای فروشگاه‌های آنلاین ارائه می‌دهد (اطلاعات محصول + عکس).
  • SDO برای حدود 25000 محصول، داده EU 1169 (مقررات اطلاعات مواد غذایی) را از لیبل های فیزیکی ثبت و ضبط کرده و ارائه داده است.
  • برنامه جدید برای بررسی و بهبود، کیفیت داده از اطلاعات محصول عرضه‌شده توسط تأمین‌کننده.
  1. سکودات

سکودات که در سال 2004 آغازشده است، خدماتی است که در توافق با تأمین‌کنندگان و خرده‌فروشان برای حل مشکلات کیفیت داده، توسعه‌یافته و اجازه می‌دهد که کاتالوگ به‌طور کارآمد و اجتناب از تجدید اطلاعات یا عدم استفاده از اطلاعات فراهم شود

SECODAT

رویکرد

برای بهبود کیفیت داده‌هایی که به اشتراک گذاشته‌شده‌اند و درک تمام مزایای سیستم، خرده‌فروشان شرکت‌کننده درخواست کردند که همه‌ی محصولات اعتبارسنجی و تائید، کیفیت داده GS1 مکزیک را داشته باشند.

برای پاسخگویی به این تقاضا کمیته فرماندهی GS1 مکزیک برای همگام‌سازی داده‌ها سکودات را راه‌اندازی کرد. این فرایند تحت استاندارد ISO 9000 گواهی‌شده و با استانداردهای GS1 سازگار است.

سکودات (توسط GS1 مکزیک مدیریت‌شده) به‌طور کارآمد اجازه می‌دهد:

  • تائید اعتبار اطلاعات محصول
  • ثبت و ضبط همه داده‌های محصول در هر سطحی
  • ثبت و ضبط/ ویرایش تصاویر استاندارد محصول
  • تائید اعتبار اطلاعات محصول در نقطه فروش
  • آموزش دیدن در زمینه کیفیت داده

سکودات در حال تلاش برای ارائه خدمات بیشتر مرتبط باکیفیت داده و اجازه اتصال به دیگر پایگاه‌های داده است.

وضعیت

GS1 مکزیک اخیراً با کاتالوگ الکترونیکی قوی برای مبارزه با اطلاعات نادرست و ناقص محصول تلاش می‌کند.

داده باکیفیت ضعیف استفاده کارآمد از کاتالوگ را مانع شده و ارزش آن را برای خرده‌فروشان کاهش می‌دهد. برای مؤثر بودن، کاتالوگ نیازمند اطلاعات دقیق و کامل محصول به‌منظور اطلاع از فرآیندهای داخلی کسب‌وکار، است؛ مانند سفارش محصول، ایجاد پلانوگرام، پذیرش محصول در مراکز توزیع و غیره.

نتایج

  • کاتالوگ (GDSN) یک منبع قابل‌اعتماد معتبر از اطلاعات محصول است.
  • بیش از 300،000 محصول تائید شده‌اند (80٪ + از اطلاعات دقیق در کانال خرده‌فروشی در مکزیک).
  • خرده‌فروشان می‌توانند به‌صورت اتوماتیک اقلام جدید را بر اساس شاخص کیفیت داده معرفی کنند.
  • بیش از 2 میلیون تصویر برای پلانوگرام، بازاریابی و پرتال‌های آنلاین در دسترس است.
  • 50% کاهش زمان در فرآیند معرفی قلم تجاری جدید.
  • 75٪ کاهش در زمان صرف شده برای اصلاح / ادغام داده‌های محصول.
  1. GS1 هلند

GS1 هلند یک برنامه کیفیت داده را بر اساس بررسی نمونه‌های فیزیکی و بررسی‌های منطقی از طریق بررسی‌کننده کیفیت داده Clavis، اجرا می‌کند.

Logo GS1 Nederland S.jpg به منظور حمایت از تولیدکننده‌ها، GS1 از چندین طرف تجاری (مانند Xxtract و Brandbank) خواسته است تا یک سرویس ثبت و ضبط داده شامل اطلاعات موردنیاز محصول را راه‌اندازی کنند و درنهایت داده‌ها را در شبکه جهانی همگام‌سازی داده(GDSN) وارد کنند.

bbnlsn

رویکرد

برای پاسخگویی به این نیاز، GS1 یک برنامه کیفیت داده، تائید شده توسط خرده‌فروشان برای بهبود کیفیت داده‌های B2B و داده‌های سمت مصرف‌کننده آغاز کرد. اطلاعات محصول همراه با بررسی‌های دوره‌ای نمونه‌های فیزیکی به‌طور مداوم از طریق یک سرویس بررسی می‌شود. نتایج به تأمین‌کنندگان گزارش داده می‌شود و GS1 و خرده‌فروشان عضو مطابقت با استانداردهای GS1 را موردحمایت قرار می‌دهند.

خدمات ثبت و ضبط داده‌های موردتایید GS1 که برای این محصولات پیشنهادشده کیفیت اطلاعات موردنظر را تأمین کرده و توسط شبکه GDSN پشتیبانی می‌شود. این کار کیفیت داده بهتر را نتیجه می‌دهد که خرده‌فروشان می‌توانند در همه کانال‌ها استفاده کنند و مصرف‌کنندگان می‌توانند اعتماد کنند.

وضعیت

درگذشته در هلند، فقط داده‌های لجستیکی از طریق GDSN تبادل می‌شد. تمرکز بر روی مقدار بوده است، اما باگذشت زمان مشخص شد که کیفیت داده‌های محصول برای به دست آوردن و حفظ اعتماد کاربر مهم‌تر است. این فقدان اعتماد کاربر منجر به استفاده مطلوب کمتر، کاهش ارتباط و درنهایت کاهش ارزش شرکت‌های عضو شد.

در 2014 استفاده از GDSN با اطلاعات سمت مصرف‌کننده محصول به‌منظور پاسخگویی به قوانین جدید برای اطلاعات خاص لیبل (EU 1169) که باید به‌صورت آنلاین قبل از خرید در دسترس باشند، گسترش یافت. به‌این‌ترتیب، سطح کیفیت در داده‌های محصول اهمیت بیشتری پیدا کرد.

به‌منظور پاسخگویی به این تقاضا، شرکت‌ها به سیستمی برای حمایت از الزامات داده‌های جدید و راهنمایی در مورد بهترین شیوه‌های صنعت برای ارائه اطلاعات مورد اعتماد، با یک شیوه دوستانه با مصرف‌کننده نیاز داشتند.

نتایج

  • از زمان راه‌اندازی این برنامه، کیفیت داده به‌طور قابل‌توجهی افزایش‌یافته است.
  • استفاده از GDSN بهبود یافت و همچنین اولویت GDSN در سازمان‌های تأمین‌کننده نیز بهبود یافت.
  • این برنامه بر اساس یادگیری در یک تلاش مداوم برای ارائه بهترین داده‌های ممکن به خرده‌فروشان و مصرف‌کنندگان نهایی، در حال تکامل است.