استفاده از دستگاه های الکترونیکی حافظه فیزیکی(EFD ) و استانداردهای GS1 برای شفافیت مالیاتی

فصلنامه شماره 42 (زمستان 1399)

چکیده

يکي از مهم‌ترین مسائلي که در فضاي اقتصادي دنيا به‌عنوان يک پیش‌فرض وجود دارد، شفافيت اطلاعات است. دارايي‌ها و اطلاعات مردم، شرکت‌ها، سرمايه‌داران، دولتمردان، فعالان مختلف اقتصادي اعم از تجار و توليدکنندگان، اطلاعات زمين و مسکن، توليدات داخل، مقدار و اقلام وارداتي و صادراتي همه و همه در اختيار دولت‌ها قرار دارد. با اين اطلاعات است که دولت‌ها قابليت برنامه‌ریزی اقتصادي پيدا می‌کنند و می‌توانند اقتصاد را در کنترل خود داشته باشند و به‌عبارت‌دیگر حکمراني کنند. همچنين اطلاعات اقتصادي لازم، در اختيار همگان قرار دارد تا با نگاه به تحولات و تغييرات برنامه‌ريزي کنند. در اين فضا، فعالان اقتصادی اطمينان لازم براي سرمایه‌گذاری را می‌يابند و اقتصاد به‌پیش می‌رود. با این‌وجود، شفافيت اطلاعات در کشور ما دچار اشکالات فراوانی است و بسياري از اطلاعات اقتصادي حتي در اختيار دولت نيز قرار ندارد و دولتمردان با بی‌اطلاعی از وضعيت واقعي اقتصاد کشور، برنامه‌ريزي و سياست‌گذاري می‌کنند. در اين مقاله تجهیزات جدیدی که به‌منظور ثبت دقیق اطلاعات مالیاتی به‌منظور ایجاد شفافیت مالیاتی طراحی‌شده است و همچنین راهکارها و استانداردهای GS1 در این حوزه بررسی‌شده است.

مقدمه

امروزه نگرانی جهانی برای مسیر رشد مطلوب اقتصاد و حرکت درست آن افزایش یافته است. اصلاح و هدفمند کردن درآمدهای مالیاتی یکی از روش‌های بهبود و پیشرفت شرایط اقتصادی کشورهاست. افزایش درآمدهای مالیاتی تنها زمانی با رشد اقتصادی تؤام خواهد شد که اصلاحات عمده مالیاتی در دستور کار سران کشورها قرار گیرد. بهبود شرایط مالیات دهندگان، در نهایت بهبود شرایط اقتصادی یک کشور را در پی خواهد داشت. از این رو در یک اقتصاد پویا، مقامات مالیاتی کشورها به دنبال حمایت از مالیات دهندگان از طرق مختلفی همچون پردازش، ارائه خدمات، اجرای دادخواهی و فعالیتهای قانونی هستند.

معرفی دستگاه‌های EFD به مالیات‌دهندگان، به‌عنوان یک روش مؤثر برای حل مشکل عدم انطباق و افزایش درآمد دولت دیده می‌شود. همچنین این دستگاه‌ها دارای حافظه فیزیکی هستند که نمی‌توانند از طریق تداخل مکانیکی، شیمیایی و الکترومغناطیسی پاک شوند، گزارش پس از هر 24 ساعت به‌صورت خودکار انجام می‌شود و اطلاعات مالیاتی را به سیستم اداره امور مالیاتی منتقل می‌کند و مکانیسم تاریخ آن تغییرناپذیر است. علاوه بر این دستگاه‌ها، صورتحساب / فاکتور را در شرایطی صادر می‌کنند که منحصراً قابل‌شناسایی است و می‌تواند به‌صورت مستقل و پیکربندی‌شده در شبکه استفاده شود. این دستگاه دارای 48 ساعت پشتیبان‌گیری قدرتمند است و می‌تواند از باتری خارجی در مناطق بدون برق نیز استفاده کند.

آشنایی با دستگاه‌های ثبت مالیات الکترونیکی (EFD)

دستگاه‌های ثبت مالیات الکترونیکی به‌واسطه فناوری جدید، چالش‌هاي زيادي در مرحله پیاده‌سازی دارند که شامل موارد ذیل است :

  • عدم آگاهی و اعتقاد به تغییر;
  • عدم تمایل به انجام تغییرات;
  • وجود عدم اطمینان به مسائل غیرمعمول ;
  • عدم وجود مهارت در استفاده از دستگاه ;
  • عادت به انجام فرآینده طبق روال معمول ;
  • عدم اطمینان به افراد ایجاد کننده سیستم جدید.

اما طی سال­های متمادی، چالش اصلی در مدیریت مالیات برارزش‌افزوده، عمدتاً فرار از پرداخت مالیات با عدم صدور صورت‌حساب‌های مالیاتی به‌ویژه توسط مالیات‌دهندگان کوچک و متوسط است. با استفاده از دستگاه EFD می‌توان این فرار مالیاتی را با نظارت از طریق مودم GPRS و اتصال به سرور مرکزی اداره ذی­ربط (امور مالیاتی) محدود کرد.همچنین برای اطمینان بیشتر از انطباق، خریدار تشویق خواهد شد که تقاضای یک فاکتور مالیاتی کند که توسط EFD تولید خواهد شد. چراکه این تنها راهی است که یک معامله مالیاتی ثبت و ضبط خواهد شد.

در یک فاکتور مالیاتی باید موارد زیر را مشخص نماید:

  • نوع رسید (receipt) ;
  • نوع معامله (transaction) ;
  • روش پرداخت;
  • نام یا شناسه منحصربه‌فرد صندوق؛ (GLN عملکردی) ;
  • نام و یا کد واحد از هر کالا یا خدمات ارائه‌شده (GTIN) ;
  • قیمت واحد و مقدار هر کالا یا خدمات ارائه‌شده;
  • کل قیمت کالا یا خدمات ارائه‌شده;
  • نرخ مالیات قابل‌اعمال برای صورت­حساب ها;
  • مبلغ کل قابل پرداخت توسط مشتری;
  • اگر مشتری یک مالیات‌دهنده باشد، TIN مشتری;
  • نام و TIN کسب‌وکار و شناسایی کسب‌وکار;
  • مکان‌هایی که معاملات رخ‌داده است.

تاریخچه فناوری

دستگاه­های­­حافظه ­فیزیکی،­ دستگاه­های­ الکترونیکی برای کنترل درآمد مالیاتی در حال حاضر به‌طور گسترده‌ای در بسیاری از کشورهای جهان ازجمله روسیه، بلغارستان، صربستان،رومانی،جمهوری­مقدونیه، آلبانی، لهستان، مولداوی، بوسنی و هرزگوین، قزاقستان، ارمنستان، گرجستان، کنیا، تانزانیا، مالاوی و اتیوپی استفاده می‌شود.

استفاده از دستگاه‌های مالیاتی در جهان را می‌توان به سه دسته اصلی تقسیم کرد:

  • دستگاه‌های مالی بیرونی با­حافظه­داخلی ساخته‌شده (به‌اصطلاح دستگاه‌های مالی نسل اول).
  • دستگاه‌های مالی الکترونیکی باقابلیت اتصال به اینترنت و سرور مرکزی (به‌اصطلاح نسل دوم دستگاه‌های مالی).
  • دستگاه‌های مالی الکترونیکی با قابلیت اتصال به اینترنت و آخرین استفاده از روش‌های رمزنگاری مختلف برای هر امضای دیجیتال صادرشده (نسل سوم دستگاه‌های مالی).

ابزارهای مالی نسل دوم بسیاری از  مشکلاتی که پیشینیان خود داشته‌اند را حذف کرده است . تمام تراکنش های مالی به‌صورت آنلاین از طریق اینترنت در فواصل زمانی مشخص و از پیش تعیین‌شده به سرور مرکزی ارسال می شوند. بااین‌حال این دستگاه‌ها هنوز دارای مشکلاتی هستند که از طریق آن اکثر متقاضیان مالیاتی تقلب کرده و مالیات خود را پرداخت نمی‌‎کنند. چنین مواردی عبارت‌اند از: چاپ فاکتورهای جعلی، دست‌کاری گزارش‌های روزانه قبل از ارسال آن‌ها به اداره مالیات و غیره. به همین دلیل نسل سوم دستگاه‌های مالی معرفی‌شده و با موفقیت در حال حاضر در چندین کشور جهان اجرا می‌شود. این نوع دستگاه‌ها، بسیار شبیه به دستگاه‌های نسل دوم هستند اما از امنیت نرم‌افزاری بالایی برای امضای دیجیتالی هر رسید مالی در آن‌ها استفاده می‌شود. نسل سوم دستگاه‌های مالی، تمام مسائلی که قبلاً شناخته‌شده را حذف می‌کند و امنیت بیشتری را به همه آژانس‌های مالیاتی که از این سیستم‌ها استفاده می‌کنند، می‌دهد. هر رسید مالی با استفاده از امضای منحصربه‌فرد به‌صورت دیجیتالی امضا می‌شود که به‌صورت یک کد در نماد دوبعدی به همراه دیگر کاراکترها مختلف متناسب با  قوانین رمزگذاری در محل  مورد نظر چاپ می شود. اداره مالیات می‌تواند به‌راحتی و به‌سرعت بررسی کند که آیا رسید صادرشده معتبر و درست است یا خیر.

فواید دستگاه‌های EFD:

  • سیستمی کردن فرآیند حسابرسی مالیاتی

فایل‌های قابل‌تأیید، قابل‌اعتماد و دستگاه حافظه مالیات، مقامات مالیاتی را قادر می‌سازد از رایانه و نرم‌افزار برای تأیید فوری تعداد زیادی از صورتحساب‌ها (رسید‌های خرده‌فروشی که به‌صورت دیجیتالی امضاشده است) با تأیید صحت آن‌ها تا آخرین حرف و رقم استفاده کنند.

  • کاهش حجم کاری برای اداره مالیات

دستگاه EFD موجب صرفه‌جویی در وقت و نیروی کار برای مؤسسات مالیاتی که قبلاً جهت کنترل و صدور اسناد الکترونیکی برای شرکت‌های مختلف در قلمرو مالیاتی موردنیاز بود، مورد تائید و استفاده است.

  • تناقضات کمتر

با توجه به ماهیت این دستگاه مالی، اختلافات بسیار کمتر در طول یک ممیزی مالی ایجاد می‌شود. حافظه مالی می‌تواند مدرک غیرقابل‌انکاری برای عدم انطباق کاربر فراهم آورد.

  • افزایش درآمد مالیاتی

با توجه به امنیت دقیق و صحت تمام سوابق مالی که توسط امضای الکترونیکی تأییدشده است، درآمد حاصل از پرداخت‌کنندگان مالیات نشان داده‌شده است و گرفتن مالیات بسیار راحت‌تر می‌شود، این موضوع باعث افزایش قابل‌توجه درآمد مالیاتی برای کشور خواهد شد.

برای پیروی از قانون شهروندان، تصویب دستگاه fiscal به معنی حرکت به سمت یک جامعه عادلانه‌تر است؛ زیرا سیستم اطمینان حاصل خواهد کرد که همه سهم خود را از مالیات می‌پردازند. همچنین برای مقامات مالیاتی، زمان و کار کمتر  جهت  بازرسی و تحقیقات مالیاتی است.

اعتباربخشی EFD و تأمین‌کنندگان:

هر سخت‌افزار یا نرم‌افزاری که به‌عنوان POS یا E-SDC به فروش می‌رسد، برای اطمینان جهت پاسخگویی به تمام نیازهای ارائه‌کننده خدمات مالیاتی و گمرکی، باید دارای اعتبارنامه باشد.

به‌عنوان یک کاربر (EFD)، شما مسئولیت تضمین اینکه POS شما سازگار با SDC خارجی یا مجازی است، به‌طوری‌که می‌تواند با SDC انتخابی شما ارتباط برقرار کند، SDC زمانی سازگار است که POS دارای تنظیمات اتصال مناسب برای رفع نیازهای نصب سازنده SDC باشد.

اداره امور مالیاتی مسئول ارائه SDC مجازی (VSDC) است، SDC خارجی (ESDC) توسط فروشندگان شخص ثالث تولید می‌شود.

  • مدل تحت این اعتباربخشی را می‌توان تنها به تأمین‌کننده تعیین‌شده فروخت. اعتبارنامه قابل‌انتقال به مالیات‌دهنده‌ای است که این محصول را خریداری می‌کند.
  • در این مدل، اعتبارنامه می‌تواند توسط لیست مالیات­دهندگان ذکرشده در مجوز استفاده شود. اعتبارنامه قابل‌انتقال به سایر مالیات‌دهندگان نیست.
  • توصیه می‌شود که هر تغییری که در محصول انجام می شوداعتبار نامه قبلی لغو و دوباره اعتبار سنجی انجام شود.
  • اعتبارنامه فقط مربوط به محصولی است که توسط اداره درآمد و گمرک ایران تنظیمات آن ارزیابی‌شده باشد.

همچنین هر تأمین‌کننده دستگاه POS یا  E-SDC نیز باید توسط اداره امور مالیاتی تائید شده باشد. یک تأمین‌کننده ممکن است POS یا E-SDC معتبر را به یک مالیات‌دهنده ارائه کند. اگر تأمین‌کننده از نقص یا سوءاستفاده از یک POS یا E-SDC معتبر آگاه شود، باید پس از آگاهی از نقص و علت آن (اگر شناخته‌شده باشد) یا سوءاستفاده از آن، مشکل را گزارش کند. طبق مقررات، «نقص» شامل عدم عملکرد، برچسب نادرست، آسیب یا گم‌شدن دستگاه است. تأمین‌کننده‌ای که با مالیات‌دهندگان موافقت کرده است که EFD را نصب یا اجزای آن را در کسب‌وکار مالیات‌دهندگان پیاده‌سازی کند، ممکن است از طرف مالیات‌دهندگان گواهی دیجیتال EFD را اخذ کرده باشد.

اگر POS فقط برای استفاده شخصی در نظر گرفته‌شده باشد، کاربران به‌عنوان تأمین‌کننده ثبت می­شوند؛ بنابراین دو نوع اعتبارنامه جهت استفاده از EFD وجود خواهد داشت:

  • Product (POS/ESDC)Accreditation
  • Supplier Accreditation

راه‌کارهای GS1 در این رابطه:

شماره رسید تولیدشده توسط EFD برای هر آیتم خرید یا خدمت مشتری با صدور کد GDTI

يكي از مشكلات هميشگي کسب‌وکارها پراكندگي اطلاعات و اسناد تجاری شامل صورتحساب، فاکتور خرید فاکتور فروش و همچنين ايجاد آرشیوی متمرکز از آن‌ها و غیره است. اهمیت این موضوع ازآنجا قابل‌درک است که این اسناد تجاری باید بانظم و ترتیب نگه‌داری شوند تا بتوان آن‌ها را در زمان لازم جهت حسابرسی بازیابی و مورداستفاده قرارداد. سیستم كدينگ اسناد GS1 درواقع وظیفه‌ی دریافت، طبقه‌بندی، نگه‌داری و بازیابی این اسناد را تسهيل مي‌كند. یکی از مهم‌ترین اسناد تجاری در پایانه‌های خرده‌فروشی، یا مکان‌های ارائه خدمت، رسید تولیدشده توسط دستگاه EFD است. EFD ها می‌توانند از GDTI به‌عنوان یک روش شناسایی و ثبت‌اسناد استفاده کنند و سپس آن را برای بازیابی اطلاعات، ردیابی سند و آرشیو الکترونیکی مورداستفاده قرار دهند. صدور کد GDTI برای فاکتورهای دستگاه EFD برای دو نوع سند «فروش X به خریدار» یا خرید Y از فروشنده به همراه کد شرکتی بنگاه اقتصادی و کد سریالی که نشان‌دهنده تعداد این اسناد است و آرشیو یک نسخه آن در بانک اطلاعاتی سامانه مؤدیان براي جلوگيري از تقلب و جعل سند استفاده خواهد شد. این کد به‌صورت رمزنگاری‌شده در QR نیز قرار خواهد گرفت.

راهکار GS1 جهت اطمینان از اینکه تمام مالیات‌دهندگان کالای وارداتی، یک تعریف مشخص و واحد از یک‌قلم کالای وارداتی داشته باشند تا نرخ مالیات مناسب با آن تعریف شود، استفاده از ساختار GPC برای تعریف آن کالاست. ساختار جهانی GPC، کالاها را بر اساس رابطه و نسبت آن‌ها با سایر کالاها طبقه‌بندی کرده و با شماره بین‌المللی سیزده‌رقمی کالا یا GTIN مرتبط می‌نماید. بدین ترتیب، پس‌ازاینکه کالا با کمک GTIN شناسه‌دار شد، با کمک ساختار جهانی GPC طبقه‌بندی می‌شود و دارای یک تعریف نام، قیمت و مالیات مشخص و یک ویژگی یکسان در سراسر زنجیره تأمین می‌شود.

ارزیابی دقیق­تر مالیات بر درآمد با کد GTIN محصولات

 نام و یا کد واحد از هر کالا یا خدمات ارائه‌شده یک فاکتور اصلی در رسید ایجادشده توسط EFD است.

در ایران دو نوع مالیات وجود دارد:

  • مالیات مستقیم (شامل مالیات بر درآمد و دارایی)
  • مالیات غیرمستقیم (شامل مالیات بر واردات و معاملات­(خرده‌فروشی ­و­عمده‌فروشی ­و ارزش‌افزوده))

دو نوع مالیات اصلی که در کنار EFD قابل‌شناسایی باشد، مالیات بر ارزش‌افزوده و مالیات بر درآمد است.

مالیات بر ارزش‌افزوده طی معاملات انجام‌گرفته از مصرف­کننده نهایی دریافت خواهد شد و انجام این امر با قرار دادن امضای دیجیتالی در انتهای رسید و قرار دادن مشوق‌هایی جهت اسکن این QR توسط مصرف‌کننده و ارسال آن به اداره امور مالیاتی قابل‌پیگیری خواهد بود.

مالیات بر درآمد منظور مابه­التفاوت ماليات فروش و ماليات خرید مؤدی در طول یک دوره است؛ بنابراین شناسایی دقیق نوع کالا در حساب مالیاتی مؤدی تأثیرگذار خواهد بود. زمانی که جایگاه یک کالا طبق طبقه‌بندی ساختار GPC مشخص شد، مثلاً مشخص شد که کالا در دسته لوازم خانگی، در کلاس لوازم سرد سازی/انجماد مثل یخچال  است،، باید دقیقاً مشخص شود که یخچال موردنظر، برای مثال برند سامسونگ است یا بوش. چراکه قیمت نهایی فروش این دو محصول با اینکه در طبقه‌بندیGPC در جایگاه یکسانی هستند، متفاوت است.

درنتیجه، ضمن شناسایی فاکتورهای جعلی، در رسیدگی به‌حساب مالیاتی مؤدی، مالیات بر درآمد آن متفاوت خواهد بود. بررسی این موضوع تنها با کد منحصربه‌فرد GTIN میسر خواهد بود.

شماره جهاني قلم كالاي تجاري يا GTIN، يك كد منحصر‌به‌فرد در سطح جهان است كه توسط مركز GS1 هر كشور، به اقلام تجاري مانند مواد غذايي، مواد شوينده، اقلام آرايشي و بهداشتي، داروها و تجهيزات پزشكي، لوازم الكترونيكي، لوازم‌خانگی و غیره اختصاص داده مي­شود. شناسه GTIN براي ورود محصولات به بازار و تجاری‌سازی آن‌ها الزامي بوده و مهم‌ترین كاربرد آن، شناسايي دقیق اقلام در سيستم­هاي اطلاعاتي زنجيره تأمين و صندوق‌هاي مكانيزه ‌فروش (POS) است.

به اين شكل كه كد GTIN هر كالا، به‌صورت نماد باركد، روي محصول نصب يا چاپ‌شده و در نقطه فروش، با استفاده از دستگاه­ های باركدخوان اسكن مي­شود تا سرعت و دقت در عمليات فروش افزايش پيدا كند.

رسیدگی GLN محور به مالیات مؤدیان

 

GLN یك شناسه جهاني است که هر نوع موقعیت (مكان) مورداستفاده در فرایندهای کسب‌وکار را به‌صورت منحصربه‌فرد و شفاف شناسایي می‌کند. شناسایي به این طریق، پیش‌نیازی برای یک ارتباط مؤثراست. یك GLN به‌عنوان یك کلید پایگاه داده که منابع اطلاعات خاص را به‌طور مكرر بكار می‌گیرد، کاربرد دارد و نقش آن کاهش خطاهای ورود و افزایش کارایی است. هر شرکت یا سازمانی که از سازمان‌های عضو GS1، کد شرکتي دریافت کند، می‌تواند از کدهای GLN برای معرفی موقعیت مكانی خود استفاده کند.

GLN یک کلید شناسایی 13 رقمی است که برای شناسایی نهاد قانونی، موجودیت عملکردی، موجودیت فیزیکی و دیجیتالی مورداستفاده قرار می‌گیرد و توسط سازمان‌های عضو GS1 به کاربر تخصیص داده می‌شود.

موارد استفاده GLN عبارتند از:

نهاد قانونی: به هر نوع کسب‌وکار، نهاد دولتی، دپارتمان، انجمن خیریه، فردی یا موسسه‌ای که باید مطابق قانون عمل کند و قابلیت ورود به توافقات و بستن قراردادها را دارد، گفته می‌شود. یک‌نهاد قانونی هنگامی‌که نام قانونی و/یا آدرس قانونی و/یا شماره ثبت قانونی آن با دیگر نهادهای قانونی متفاوت است و نیاز است تا نهاد قانونی در فرایند کسب‌وکار در میان سازمان‌های مختلف شناسایی شود، باید دارای GLN خاص خود باشد.

مکان عملکردی: یک عملکرد زیرمجموعه سازمانی یا دپارتمانی براساس وظایف خاص است که توسط سازمان تعریف می‌شود. زمانی که هدف عملکرد یک کسب‌وکار متفاوت یا خیلی خاص‌تر از دیگر عملکردها باشد و به‌واسطه کسب‌وکار نیاز است تا عملکرد در سازمان شناسایی شود، عملکرد باید GLN خاص خود را داشته باشد.

مکان فیزیکی: یک مکان فیزیکی یک سایت (یک ناحیه، یک ساختمان یا گروهی از ساختمان‌ها) یا یک ناحیه‌ای درون یک سایت است که در آن چیزی بوده، هست یا خواهد بود. هنگامی‌که آدرس دسترسی به یک مکان فیزیکی با دیگر مکان‌های فیزیکی متفاوت است و که نیاز است مکان فیزیکی در بین تمامی سازمان‌ها شناسایی شود، باید به آن GLN مختص خودش را اختصاص داد.

مکان دیجیتالی: یک مکان دیجیتالی بیان‌کننده یک آدرس الکترونیکی (غیر فیزیکی) است که برای ارتباط بین سیستم‌های کامپیوتری استفاده می‌شود. هنگامی‌که هدف یک آدرس دیجیتالی با سایر مکان‌های دیجیتالی متفاوت است و نیاز است مکان دیجیتالی در بین تمامی سازمان‌ها شناسایی شود، باید به آن GLN خودش را اختصاص داد.

از طرفی هر فعال اقتصادی که قصد دریافت مجوز و استفاده از دستگاه EFD را دارد ابتدا باید کد 13 رقمی GLN خود را دریافت کند. در بنگاه‌های اقتصادی که از چندین دستگاه EFD استفاده می‌شود نیز به تعداد دستگاه‌ها، کد GLN دیجیتالی مرتبط دریافت خواهد شد که درنهایت همه این دستگاه‌ها به یک GLN مرجع که مشخص‌کننده دارنده این بنگاه اقتصادی است و در اداره امور مالیاتی تحت عنوان فعال اقتصادی احراز هویت شده است، متصل خواهد بود. این رابطه پدر- فرزندی نیز در بین هر تعداد GLN قابل‌برنامه‌ریزی و مدیریت خواهد بود.

همچنین نوع فعالیت و کاربردی که دستگاه EFD دارد نیز از طریق کد GLN عملکردی شناسایی و ثبت و ضبط خواهد شد.

هر دستگاه Fiscal پس از الزام قانونی جهت استفاده از آن، از سمت دستگاه­های ذی­ربط، نیاز به پیکربندی اولیه دارد. تنظیم یک شماره‌سریال­ مالیاتی­(fiscal device number) یکتا روی EJ تا اطمینان حاصل شود که در یک دستگاه مالیاتی دیگر مجدداً استفاده نمی‌شود؛ بنابراین ­GS1 برای این شماره‌سریال مالیاتی،GLN عملکردی دستگاه Fiscal جهت فروش کالا یا ارائه خدمت را در نظر دارد. GLN برای دستگاه‌های fiscal شناسایی هر دستگاه را به همراه تراکنش‌های آن منحصربه‌فرد می‌سازد. GLN های اختصاص داده‌شده در QR Code ایجادشده در صورت لزوم در فاکتور انکد می­شود تا همراه با دیگر جزئیات رمزنگاری‌شده در آن، دقیقاً نشان‌دهنده دستگاه ایجادکننده این فاکتور و محل صدور آن باشد. طبق تعهدات مالیات‌دهنده جابه‌جایی دستگاه EFD باید سریعاً گزارش داده شود تا GLN جدید روی آن تنظیم گردد وگرنه مشمول جریمه سنگین خواهد شد؛ بنابراین رسیدگی به پرونده­های مالیاتی می‌تواند GLN محور شود که این GLN روی یک یا چند حساب بانکی که مؤدی آن را در هنگام اخذ مجوز به اداره مالیات معرفی کرده است متصل خواهد بود. براین اساس، علاوه بر حل ایراد واردشده به طرح، از سوی کمیسیون شورای نگهبان ازنظر «نوع اطلاعات و سطح دسترسی سازمان مالیاتی به اطلاعات درگاه­های پرداخت و تراکنش‌های شبکه‌های بانکی کشور»، درصدی از مشکل فرار مالیاتی پزشکان که با دستگاه POS اخذشده به نام منشی مطب، اقدام به فرار از پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده می‌کردند نیز حل خواهد شد، چراکه شماره دستگاه EFD به محل ارائه خدمت متصل و نهایتاً به فردی که درخواست صدور مجوز استفاده از EFD را به اداره امور مالیاتی داده باشد، خواهد بود که این فرد قطعاً صاحب یک بنگاه اقتصادی با مجوزهای لازم آن به نام خودش است.

راهکار GS1 EDI Tax Controller

جریان مشترک ارتباطات تجاری شامل چندین اسناد متداول مانند فرم‌های سفارش برای ارسال نامه یا فاکتورها است. همه این پیام‌ها معادل خود را در دنیای EDI دارند، جایی که شرکت‌ها می‌توانند اطلاعات را به‌صورت الکترونیکی تبادل کنند، روند کارها را بین کسب‌وکارها بهبود بخشیده و کارآمدتر می‌شوند. امکاناتی که توسط این سیستم ارتباطی فراهم می‌شود بدین معنی است که ارتباط بین شرکت‌ها سریع و ایمن است.با افزایش فعالیت EDI، استفاده از شرکت‌ها از ویژگی­های ارائه‌شده توسط این فناوری نیز بیشتر می‌شود. آن‌ها دیگر محدود به تنظیم جریان‌های ارتباطی اساسی نیستند و می‌توانند از پیام‌هایی مانند EDI با تأثیر مثبت بر زنجیره تأمین استفاده کنند.GS1 EDI استانداردهای جهانی برای پیام­های الکترونیکی کسب­ وکار را فراهم می‌کند تا اجازه خودکارسازی معاملات تجاری که در کل زنجیره تأمین اتفاق میفتد را بدهد.

تبادل الکترونیکی داده­ها EDI

همسان‌سازی داده­ های اصلی، مدیریت توافقات مالی، تحویل­ سفارش­ و همچنین حمل‌ونقل و مدیریت انبار را ارائه می­کند. صندوق فروش مکانیزه با ثبت صحیح و کامل تمام رویدادهای مالی در یک قالب استاندارد، در یک بنگاه اقتصادی، تعامل مؤدیان با سازمان مالیاتی را تسهیل کرده و با ایجاد قابلیت ثبت و ضبط معاملات طبق یک استاندارد جهانی در سامانه مؤدیان، عملیات حسابرسی و تنظیم الکترونیکی دفاتر و اسناد را شفاف و ساده کرده است.یک پیام tax EDI Controller برای فعال کردن انتقال اطلاعات مربوط به جزئیات مالیات برای صورتحساب یا دسته‌ای از پیام‌های صورتحساب شامل خود صورتحساب، پرداخت‌های اعتباری یا پرداخت‌های نقدی استفاده می­شود. چنین مکانیسمی دریافت‌کننده اطلاعات را قادر می­سازد تا اطمینان حاصل کند پیام­ها کامل بوده و از تکراری بودن مقادیر پیشگیری کرده و ارزش­های کنترلی و گزارش‌های معتبر را تولید کند.

نتیجه‌گیری

دولت به‌عنوان حاکمیت که وظیفه درست و عادلانه قوانین و ایجاد زمینه رشد و پیشرفت جامعه را دارد، زمانی می‌تواند به وظایف قانونی و عرفی خود به‌خوبی عمل کند که از تمام دارایی‌های افراد جامعه به‌صورت کامل آگاه باشد تا بر آن اساس بتواند تصمیم بگیرد، مالیات اخذ کند و یا یارانه تخصیص دهد. به این منظور دولت نیازمند ابزار و راهکار مناسب این موضوع است که بتواند بر اساس آن داده‌ها را به‌صورت بلادرنگ جمع‌آوری کرده و پردازش کند. استفاده از دستگاه‌های EFD یک راه‌حل مناسب برای این موضوع است که با ترکیب آن با استانداردها و راهکارهای GS1 می‌تواند خروجی قابل قبولی را برای دولت ایجاد کند و دولت به‌راحتی به شفافیت مالیاتی دست پیدا کند.