استانداردهای داده در عملیات زنجیره تامین بهداشت

 

چکیده

در این مقاله چالش‌ها و مزایای مرتبط با اتخاذ استانداردهای داده زنجیره تأمین بهداشت در محیط بیمارستان ارائه‌شده است. در صنعت مراقبت‌های بهداشتی استفاده از استانداردهای مشترک داده برای شناسایی مکان‌های تحویل و محصولات بسیار مهم است. استانداردهای داده، قابلیت همکاری و دید وسیعی، سیستم را در سراسر زنجیره تأمین تضمین می‌کند و به بهبود ایمنی بیمار کمک می‌کند و عملکردهای زنجیره تأمین داخلی و خارجی را ساده‌تر می‌کند.

بااین‌حال، صنعت بهداشت و درمان جهانی در مقایسه با سایر صنایع مانند خرده‌فروشی نسبت به اتخاذ استانداردهای داده بسیار کند بوده است. ما پروژه آزمایشی پذیرش استاندارد داده‌ها را که توسط مرکز نوآوری در تدارکات بهداشتی (CIHL) واقع در دانشگاه آرکانزاس در مرکز پزشکی منطقه واشنگتن، یک بیمارستان 325 تختخواب غیرانتفاعی در فایتی تیله، آرکانزاس انجام‌شده، بیان می‌کنیم. استانداردهای داده CIHL شامل مطالعه فرایندهای زنجیره تأمین موجود، طراحی، آزمایشی و ارزیابی استانداردهای داده GS1 بر روی یک نمونه از محصولات و محل تحویل واحد در بیمارستان است.


مقدمه

ماهیت پیچیده زنجیره‌های مراقبت‌های بهداشتی، نیاز به اشتراک‌گذاری اطلاعات دقیق و به‌موقع در مورد محصولات و مکان‌ها را تشدید کرده است. تفکیک اطلاعات و افزایش هزینه‌های محصولات در زنجیره‌های مراقبت‌های بهداشتی خواستار استفاده از شیوه‌های مؤثر مدیریت زنجیره تأمین است. هزینه تأسیس دومین هزینه بزرگ برای ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی است، اما زنجیره تأمین نادیده گرفته‌شده است و نتوانسته است از پیشرفت‌های فناوری‌ها و شیوه‌های استفاده‌شده توسط سایر صنایع چندین دهه پیش استفاده کند. استانداردهای داده (DS) در زنجیره تأمین مراقبت‌های بهداشتی نمایانگر اطلاعات منحصربه‌فرد، مبهم و متداول مربوط به محصولات و محل هستند که برای تبادل اطلاعات مؤثر در کل زنجیره تأمین اساسی هستند.

این تبادل اطلاعات هم به بیمارستان (داخلی) و هم در بین شرکای تجاری (خارجی) مربوط می‌شود. وجود استانداردهای داده‌های مشترک اطمینان می‌دهد که مواد صحیح در محل مناسب، در مقدار مناسب در زمان مناسب تحویل داده شوند و به افزایش ایمنی بیمار کمک می‌کند. استفاده از شماره شناسایی داخلی در حال حاضر رواج بیشتری دارد که منجر به سردرگمی، ناکارآمدی فرآیند زنجیره تأمین و عدم دید برای ردیابی جریان محصول می‌شود. ازنظر ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی، بیش از 30٪ از هزینه‌های بیمارستان مربوط به تهیه مواد و فعالیت‌های مدیریت زنجیره تأمین است. هزینه‌های اداری در زنجیره تأمین مراقبت‌های بهداشتی تقریباً 30 تا 40 درصد در مقایسه با 3 تا 6 درصد در صنعت خرده‌فروشی تشکیل می‌دهد.

برخلاف صنعت مراقبت‌های بهداشتی، استانداردهای داده عامل موفقیت بزرگی در چندین صنعت ازجمله خرده‌فروشی، مواد غذایی، خودرو و بسیاری دیگر بوده است. در سال 1999، صنعت خرده‌فروشی به دلیل تصویب کد محصول جهانی UPC هفده میلیارد دلار پس‌انداز کرده است. یک مطالعه جدید در صنعت خرده‌فروشی توسط Accenture نشان می‌دهد بینشی در مورد چگونگی استفاده شرکای زنجیره تأمین از شبکه جهانی همگام‌سازی داده‌ها (GDSN) برای همگام‌سازی اطلاعات محصول به‌منظور بهبود بهره‌وری وبرتری عملیاتی در مشاغل مربوطه ارائه می‌دهد. اجرای استانداردهای داده در مراقبت‌های بهداشتی به دلیل پیچیدگی اطلاعات، جریان مادی و مالی بین ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی، سازمان‌های تعیین‌کننده گروه (GPO)، توزیع‌کنندگان و تولیدکنندگان، نیازهای مضاعف نسبت به سایر صنایع دارد.

در صورت فراخوان محصول، دقت در اطلاعات مربوط به محصول و تحویل برای یافتن محصول و آغاز اقدامات پیگیری مناسب مهم است. در سال 1996، انجمن آمریکایی برای مدیریت مواد بهداشتی و سلامت (AHRMM) به همراه چند گروه برجسته این صنعت، استراتژی‌هایی را برای رفع چالش‌های آینده زنجیره تأمین مراقبت‌های بهداشتی در زمینه ایجاد تعالی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها، در پاسخگویی به مصرف‌کننده بهداشت و درمان مؤثر (EHCR) شناسایی و تحلیل کردند. این گزارش فقدان اشتراک اطلاعات بین شرکای تجاری، اطلاعات محدود در مورد محصولات و مکان‌ها، استفاده از شیوه‌های دستی به سمت مدیریت سفارش، هزینه‌های بیش‌ازحد مربوط به حمل موجودی و کار با فرآورده‌های اضافی را برجسته می‌کند. ECHR گزارش 11 میلیارد دلار از فرصت‌های صرفه‌جویی هزینه در زنجیره تأمین مراقبت‌های بهداشتی را نشان می‌دهد. کلید اجرای توصیه‌های EHCR به میزان زیادی به اتخاذ و استفاده از استانداردهای داده‌های گسترده صنعت وابسته است.

در سال 2008، تیمی از محققان مرکز نوآوری در لجستیک بهداشت و درمان (CIHL) در دانشگاه آرکانزاس دامنه مطالعه EHCR را با انجام یک نظرسنجی گسترده در صنعت، برای درک و گزارش تأثیر ناکارآمدی هزینه در عرضه خدمات بهداشتی گسترش دادند. شناسایی فرصت‌ها برای بهبود کیفیت ارائه خدمات درمانی پیشنهاد دادند. بررسی CIHL نشان می‌دهد که استفاده از استانداردهای داده به‌عنوان مهم‌ترین عامل پیشرفت بوده است. علاوه بر این، این عاملی است که بیش از 35 درصد شرکت‌کنندگان در سازمان به آن پاسخ می‌دهند و به سمت اتخاذ استانداردهای داده GS1 حرکت می‌کنند. موانع مهم اتخاذ راه‌حل‌های فناوری اطلاعات، کمبود منابع و دانش در مورد استانداردهای جهانی زنجیره تأمین بود.

ادامه مقاله به شرح زیر تدوین شده است؛ ما یک تاریخچه مختصر از استانداردهای داده در زنجیره تأمین بهداشت ارائه می دهیم. مطالعات راهنمایی مختلفی را برای ایجاد امکان سنجی فنی اتخاذ استانداردهای داده در زنجیره تأمین مراقبت های بهداشتی انجام می دهد، بررسی می کنیم. ما چالش های مختلف فنآوری را که توسط ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی هنگام اجرای استانداردهای داده مواجه می شوند ، برجسته می کنیم. نتیجه هایی از تجربه آزمایشی ما در مرکز پزشکی منطقه ای واشنگتن ارائه می دهیم. سرانجام  نتیجه گیری را ارائه می دهیم.

 

استانداردهای داده در زنجیره تأمین بهداشت

استانداردهای داده همچنین به‌عنوان استانداردهای شناسایی شناخته می‌شوند منشأ آن در صنعت خرده‌فروشی با توسعه کد جهانی محصول UPC در سال 1974 بوده است. استفاده از استانداردهای شناسایی در مراقبت‌های بهداشتی در سال 1983 توسط شورای ارتباطات تجاری صنعت (HIBCC) و در طول استفاده از فناوری بارکد در بین بیمارستان‌ها به‌طور گسترده ترویج شد. استانداردهای HIBCC به‌عنوان استانداردهای بهداشتی خاص برخلاف استانداردهای شورای کد یکسان (UCC) توسعه‌یافته است که توسط چندین صنعت مانند خرده‌فروشی مورداستفاده قرار گرفته است. استانداردهای داده زنجیره تأمین توسط سازمان استانداردهایی مانند GS1 (سابقاً UCC EAN) یا شورای ارتباطات تجاری صنعت بهداشت (HIBCC) تهیه و ارتقا یافته است. GS1 یک سازمان غیرانتفاعی است که به‌منظور ارتقاء کارایی و دید زنجیره‌های تأمین در سطح جهان و در بخش‌های مختلف به طراحی و اجرای استانداردهای جهانی اختصاص‌یافته است. این موسسه دارای بیش از 35 سال تجربه و 115 سازمان عضو در سراسر جهان است.

مجموعه استانداردهای شناسایی GS1 شامل شماره شناسایی تجارت جهانی (GTIN) برای شناسایی محصول، شماره جهانی موقعیت مکانی (GLN) برای شناسایی شریک تجاری و شبکه همگام‌سازی داده‌های جهانی (GDSN) یک مکانیزم هماهنگ‌سازی برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات دقیق محصول را فراهم می‌کند که در بین تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان، GPO ها و ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی بیشتر به‌عنوان 3G مراقبت‌های بهداشتی شناخته می‌شوند. HIBCC در سال 1983 به‌عنوان یک سازمان توسعه استاندارد برای موضوعات مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی، ازجمله شناسایی دستگاه پزشکی تأسیس شد. HIBCC استانداردهای معتبر تجارت الکترونیکی و شناسایی محصولات را که توسط نهادهای استاندارد بین‌المللی مورد تأیید است، ازجمله انستیتوی استاندارد ملی آمریکا (ANSI) و سازمان بین‌المللی استانداردسازی (ISO)، تأیید و حفظ می‌کند و مورد تأیید سازمان غذا و داروی (FDA) قرار می‌گیرد.

مجموعه اصلی استانداردهای HIBCC شامل کد شناسایی برچسب (LIC)، شماره صنعت بهداشت (HIN) و بارکد صنعت بهداشت (HIBC) است. به‌موازات تحولات صنعت، FDA با تنظیم مقررات مربوط به محصولات دارویی نیز در توسعه استانداردها سهیم بوده و تلاش برای محصولات و دستگاه‌های پزشکی در حال انجام است. در حال حاضر دستگاه‌های پزشکی کد شناسایی خاصی ندارند، وزارت دفاع شماره جهانی محصول (UPN) را در سال 1995 با شروع تلاش‌های اولیه برای استانداردسازی منابع پزشکی تولید کرد. موضوع مشترک بین صنایع نشان‌دهنده عدم شناسایی محصول ثابت توسط همه ذینفعان در زنجیره تأمین مراقبت‌های بهداشتی است و خطاها در پایان ارائه‌دهنده افزایش می‌یابد. شناسه منحصربه‌فرد برای محصولات مراقبت‌های بهداشتی مانند NDC، GTIN به استانداردسازی ارتباطات، کاهش خطاها در شناسایی محصول و معاملات در سراسر زنجیره تأمین مراقبت‌های بهداشتی کمک می‌کند. بااین‌حال، در صنایع دیگر مشخص‌شده است که عدم دقت و خطا در داده‌های محصول هنوز هم رخ می‌دهد اما به‌سرعت به‌روز می‌شود. تصحیح خطای دستی بسیار زحمت دارد و ناکارآمدی و هزینه قابل‌توجهی را برای اثربخشی کلی سیستم ایجاد می‌کند. وزارت دفاع نقش مهمی در ایجاد ابزار اطلاعات داده‌های محصول (PDU) که یک مخزن محتوای متمرکز داده‌های محصول است دارد که در بیمارستان‌های مختلف وزارت دفاع و امور جانبازان (VA) تهیه و مورداستفاده قرارگرفته است.

هدف PDU استانداردسازی، همگام‌سازی و نگهداری کامل و ارائه اطلاعات دقیق از تولیدکننده در سراسر زنجیره تأمین در زمان درست بود. هر سازمانی در زنجیره تأمین مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند PDU ایجاد کند اما چالش در ادغام و نگهداری از اطلاعات منحصربه‌فرد در مورد استانداردهای محصول و داده است. برای حل این مشکل GS1 با استفاده از شبکه جهانی همگام‌سازی داده‌ها (GDSN)، نقش اصلی GDSN مبادله داده‌های محصول نامشخص و ویژگی‌های مرتبط با آن زنجیر (به‌عنوان‌مثال توضیحات، مقدار بسته‌بندی و ابعاد و غیره) است. در حال حاضر استانداردهای GS1 به رسمیت شناخته‌شده و اجتماع گسترده‌ای بین اعضای زنجیره تأمین مراقبت‌های بهداشتی دارد. در سال 2008، یک حرکت صنعتی به سمت تصویب استانداردهای GS1 در ایالات‌متحده آغاز شد و تعدادی زیادی از اعضای زنجیره تأمین مراقبت‌های بهداشتی در مراحل مختلف اجرا قرار دارند. در این مقاله ما باید توجه خود را به تصویب و اجرای استانداردهای مبتنی بر GS1 به دلیل استفاده جهانی و پذیرش گسترده محدود كنیم، اگرچه مفاهیم كلیدی بیان‌شده در این مقاله می‌توانند برای هر مجموعه از استانداردها هنگام اجرای در سراسر صنعت مراقبت‌های بهداشتی اعمال شوند.

مطالعات آزمایشی و محدودیت‌های آن‌ها

در طی سال‌های اخیر چندین مطالعه مقدماتی در درجه اول مزایای احتمالی اجرای استانداردهای GS1 در صنعت مراقبت‌های بهداشتی را ثبت کرده­اند. مطالعات راهنما برای تعیین اینکه آیا شیوه‌های تجاری می‌توانند تراز شوند، انجام شد که سیستم‌های اطلاعاتی می­توانند با سیستم‌های جانبی در زنجیره تأمین مراقبت‌های بهداشتی بسیار پراکنده ارتباط برقرار کنند.

* نمونه موردی Seton

هدف استفاده از استانداردهای GS1 برای بهبود اثربخشی تراکنش بین ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی و تولیدکننده بود. در سپتامبر 2008، بیمارستان Seton (عضو Ascension Health) به یک تولیدکننده عمده محصول سفارش داد، این سفارش اولین معامله مستند شده بین ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی اصلی و تأمین‌کننده با استفاده از مجموعه‌ای یکپارچه از استانداردهای GS1، GLN (برای شناسایی مکان‌های بیمارستانی) به همراه ثبت GLN (ذخیره و لیست Seton GLN) و GTIN برای شناسایی محصول و GDSN (ذخیره‌سازی، به اشتراک‌گذاری و اعتبار اطلاعات مربوط به محصول) بود. مزایای مشاهده‌شده شامل یک منبع داده محصول، هم ترازی کامل در صلاحیت قرارداد، اندازه‌گیری خطاهای EDI و وضوح در شناسه سازنده است. مطالعات مقدماتی، کاربرد استانداردهای GS1 را در بخش‌های مختلف زنجیره تأمین نشان داده است؛ اما چالش واقعی در پذیرش و استفاده از استانداردهای GS1 مربوط به ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی است، تغییرات در سیستم و سطح فرآیند به‌طور کامل در زنجیره تأمین بیمارستان بررسی نشده بود که بینش جدیدی در مورد مزایا ارائه دهد. در بخش بعدی ما در مورد برخی از چالش‌های ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی در اجرای موفقیت‌آمیز استانداردهای داده زنجیره تأمین صحبت خواهیم کرد.

 

 

 

چالش‌های اجرای استانداردهای داده

ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی نسبت به اتخاذ استانداردهای داده با سایر چالش‌های موجود در زنجیره تأمین مواجه هستند. برای اجرای موفقیت‌آمیز استانداردهای داده، ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی در راه‌حل‌های فناوری سرمایه‌گذاری می‌کنند. راه‌حل‌های فناوری نقش اساسی در اتخاذ استانداردها دارند و می‌توانند به دو نوع طبقه‌بندی شوند.

  1. شناسایی خودکار و ضبط داده‌ها (AIDC) مانند بارکد یا شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) برای از بین بردن خطاهای مربوط به ورود داده‌ها
  2. سیستم‌های اطلاعاتی (MMIS- اطلاعات مدیریت اطلاعات مواد یا ERP-Enterprise) ضروری هستند.

همان‌طور که توسط بررسی‌های اخیر انجمن بیمارستان‌های آمریکا نشان داده‌شده است؛ 16٪ بیمارستان‌ها کاملاً از فناوری بارکد استفاده می‌کنند و تنها 3٪ از RFID برای اهداف مدیریت زنجیره تأمین استفاده می‌کنند. همچنین، اکثر سیستم‌های اطلاعاتی مورداستفاده در بیمارستان‌ها برای ذخیره و ادغام با سایر برنامه‌ها، مانند سیستم اتوماتیک توزیع فاقد زمینه‌های جستجوی اختصاصی هستند. اجرای استانداردها در ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی نیاز به استفاده از GTIN ها به‌جای شماره محصول و GLN ها به شناسه درگاه پرداخت مشتری دارد.

اگر تمامی محصولات دارای بارکد استاندارد حاوی GTIN شامل ویژگی‌های محصول ثانویه مانند تعداد، تاریخ انقضا و غیره باشند، می‌توان داروها را با استفاده از GTIN در طی مراحل مختلف سفارش داد، اسکن، مستند و ردیابی کرد. در حال حاضر، به دلیل عدم وجود بارکد استاندارد، برچسب‌های داخلی، شماره‌ها و مکان‌ها به‌جای اطلاعات موجود در بسته‌بندی محصول، اسکن می‌شوند. استفاده از استانداردهای GS1 امکان اسکن محصول واقعی را فراهم می‌کند که با جلوگیری از خطاهای انسانی، ایمنی بیمار افزایش می‌یابد و زیرساخت‌ها، تأمین و هزینه‌های نیروی کار را کاهش می‌دهد و همچنین نیاز به بسته‌بندی مجدد داخلی و تولید مجدد را از بین می‌برد. درنهایت، استانداردهای GS1 در پذیرش نقطه مراقبت از بستر (BPOC) تأثیر می‌گذارد که اثبات‌شده و به‌عنوان بهترین روش برای افزایش ایمنی بیمار در مراقبت‌های بهداشتی اثبات‌شده است. استانداردهای GS1 بارکدی استاندارد را فراهم می‌کند که بازیکنان مراقبت‌های بهداشتی را قادر می‌سازد از اطلاعات دقیق محصول، تاریخ انقضا به تعداد زیاد استفاده کنند. تاریخ انقضا و تعداد لو را می‌توان در طی مراحل مصرف دارو بررسی کرد. با اسکن بارکد در سیستم‌های AIDC محصول، تاریخ انقضا را می‌توان با یک تاریخ ثابت مقایسه کرد تا از بروز عوارض جانبی جلوگیری کند. علاوه بر این، سیستم اطلاعاتی همچنین می‌تواند یک جدول از داروهای فراخوانده شده را که توسط GTIN ها و تعداد آن‌ها مشخص‌شده‌اند، داشته باشد و هر بار که یک دارو از طریق این فرآیند اسکن شود، می‌توانید این جدول را برای اطمینان از ایمنی دارو بررسی کنید. استانداردهای داده GS1 همچنین می‌تواند به قابلیت دسترسی و قابلیت ردیابی زنجیره تأمین محصولات فراخوانده کمک کند. ازآنجاکه GTIN شناسه جهانی یک محصول است، مستندسازی شناسه محصول در پرونده بالینی یک بیمار که سیستم‌های بیمارستانی را قادر به شناسایی محصولاتی که برای بیمار تجویز می‌شود که بسیار ارزشمند خواهد بود، می­سازد. جدا از چالش‌های سطح سیستم، بیمارستان‌ها مجبورند فرایندهای داخلی مانند نیازمندی‌ها، پر کردن مجدد، دریافت، مدیریت PAR، سازمان‌دهی و غیره را با شناسه‌های دقیق محصول و مکان اصلاح کنند. در فرآیندها با استفاده از زیرساخت AIDC می‌شود از انجام کارهای دستی، اشتباه و کار فشرده جلوگیری کرد. مهم‌تر از همه، باید به‌خوبی با تأمین‌کنندگان محصول و فروشندگان نرم‌افزار هماهنگ باشد تا به نتایج قابل‌توجهی برسد.

بهبود بهره‌وری:

* شمارش در سبد خرید: کارایی شمارش در سبد خرید بهبود قابل‌توجهی را نشان داد. میانگین زمان تخمین شمارش با بارکد فرآیند فعال کردن در هر مورد 19: 6 ثانیه است در مقایسه با 57 ثانیه برای شمارش سبد دستی که 65.6٪ صرفه‌جویی است.

* انتخاب: بهره‌وری چیدن نیز پیشرفت چشمگیری را نشان داد. میانگین زمان برآورد شده برای هر آیتم 12: 8 ثانیه است که در مقایسه با 30: 4 ثانیه در هر مورد قبل از اجرای، پس‌انداز 57: 9٪ است. میانگین زمان تخمین زده‌شده مربوط به تولید نیازها با متریک پایه 57: 0 ثانیه در هر کالا نسبت به مدت‌زمان اجرا بعد از 19: 6 ثانیه بوده و منجر به پس‌انداز 65: 5٪ می‌شود. میانگین زمان در کل فرآیند 55 ثانیه در هر محصول کاهش‌یافته است. از كاهش زمان جابجايي موجودي توسط كاركنان پزشك در جهت مراقبت از بيمار استفاده می‌شود.

نتیجه‌گیری

اجرای استانداردهای GS1 در عملیات زنجیره تأمین خارجی و داخلی یک بیمارستان بود. مشخص شد كه حمايت از راه‌حل‌های تكنولوژي، به‌ویژه از سیستم‌های اطلاعات مديريت مواد و همكاري با شركاي تجاري زنجيره تأمين براي موفقيت در اجراي استانداردهاي مبتني بر GS1 بسيار مهم است. این امکان استفاده از شناسه‌های GS1 را در فرآیندهای زنجیره تأمین بیمارستان اصلی بدون تغییرات مهم فرآیند و مزایای استفاده از فرآیندهای بارکد فعال در مدیریت کنترل موجودی نشان داد.

مشاهده شد که به دلیل ضعف در موجودی انبار منجر به افزایش هزینه نگهداری و افزایش خطرات ناشی از انقضاء محصول، ذخیره بیش‌ازحد محصولات قدیمی شده است. محققان CIHL اطمینان دارند كه اجرای این سیستم در سراسر جهان منجر به صرفه‌جویی عظیم در هزینه، بهبود بهره‌وری و افزایش ایمنی بیمار خواهد شد. CIHL اذعان می‌کند که رویکرد اجرای پی‌درپی و سیستم مبتنی بر شناسه GS1 می‌تواند از تغییرات عمده فرآیند جلوگیری کند که باعث پذیرش گسترش استانداردهای داده زنجیره تأمین مبتنی بر GS1، صرفه‌جویی در هزینه و افزایش ایمنی بیمار می‌شود.این تحقیق توسط مرکز نوآوری لجستیک بهداشت و درمان در دانشگاه آرکانزاس حمایت‌شده است. هرگونه نظر، یافته، نتیجه‌گیری یا توصیه‌ای در این سند ازنظر نویسندگان است.